צה"ל אחראי לרוב אירועי הבטיחות עם התעופה האזרחית

בסה"כ אירעו בשנה שעברה 114 אירועי בטיחות טיסה בין מטוסים צבאיים ואזרחיים, ב-54% מהם, האחריות היתה של חיל האוויר

זוהר בלומנקרנץ
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
זוהר בלומנקרנץ

ב-54% מאירועי בטיחות טיסה המעורבים (של התעופה האזרחית והצבאית) ב-2010, האחריות לאירוע היתה של חיל האוויר. כך מגלה דו"ח של רשות התעופה האזרחית (רת"א) לסיכום אירועי בטיחות הטיסה בשנת 2010, שהגיע לידי "הארץ".

לפי הדו"ח, שחתום עליו מנהל רת"א גיורא רום, מדובר ב-114 אירועי בטיחות טיסה מעורבים (אזרחי-צבאי) שהיוו 14% מסך 827 אירועי בטיחות טיסה בשמי המדינה ב-2010.

CORONA TIME - ועידת החינוך של TheMarker

הדו"ח מגלה כי ב-2010 התרחשו 27 אירועי בטיחות טיסה מעורבים בדרגת חומרה בינונית וחמורה. "האירועים היו באחריות חיל האוויר, אבל לא התקבל מהחיל תחקיר רשמי עליהם", נכתב בדו"ח.

"בתחום החקירה והבדיקה של אירועי בטיחות, ובפרט באירועים הבינוניים והחמורים, חסר מנגנון תחקור משותף לתעופה האזרחית ולחיל האוויר. תחקור עשוי להוביל למסקנות והמלצות שיקדמו את הבטיחות", קובע רום בדו"ח.

נתונים מדאיגים נוספים בדו"ח מגלים, כי ב-19% מאירועי התעבורה בנתב"ג היו מעורבים כלי טיס של חיל האוויר. במרחב זה, שהוא המרחב העיקרי של המובילים האוויריים והתעופה הבינלאומית, אירעו 23 אירועי חדירה למרחב באחריות מטוסי חיל האוויר.

ב-34% מאירועי הבטיחות האזרחיים-צבאיים, 114 במספר, היתה אחראית התעופה הכללית. חדירות חיל האוויר למרחבים האוויריים של התעופה הכללית התמקדו בשדה התעופה ראש פינה ובאזורי הרצליה. את רוב החדירות עשו מסוקי חיל האוויר. "כמו בתחומים אחרים, לא התקיים תחקיר משותף לאירועי הבטיחות המעורבים. הרשויות האזרחיות חקרו בנפרד ארבעה אירועים חמורים", נאמר בדו"ח.

התפלגות כלל האירועים באחריות חיל האוויר, לפי הגורם להם, מלמדת כי ב-35 מקרים (50%) האשם היה בטייסים; ב-14 מקרים (20%) האשם היה בבקרים; ב-11 מקרים נוספים (16%) בפקחי הטיסה ובעוד עשרה מקרים (14%) האשם היה בניהול ותכנון לקויים של הטיסה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "הדו"ח התקבל ביום שני בחיל האווויר. נתוניו יילמדו ויופקו הלקחים הנדרשים".

עוד נמסר כי "באחרונה הוחלט שחיל האוויר ורשות התעופה האזרחית יקיימו מנגנון תחקור משותף לאירועי בטיחות תעופתית. המנגנון הזה יכלול מומחים ובעלי תפקידים משני הגופים שיקיימו פגישות, תחקירים והפקת לקחים משותפת מאירועי בטיחות הללו. כל אירועי הבטיחות בחיל מתוחקרים ונלמדים למניעת הישנותם".

בטיחות ב-2010

ב-19%

מהאירועים בנתב"ג צה"ל היה מעורב

27

אירועים היו חמורים או בינוניים בחומרתם

114

אירועים היו צבאיים ואזרחיים

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ