בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מפקחת לשעבר במשרד החינוך במכתב גלוי לשר

אין ייצוג למזרחים בתוכנית הלימודים; "כאילו מדובר בשבט ברברי זניח"

ד"ר מרים גז אביגל שפיקחה על שילוב מורשת יהודי המזרח הטיחה בסער: "רק ההיסטוריה האשכנזית קיימת". משרד החינוך: אנו מקדישים לכך פרק שלם

187תגובות

יו"ר מועצת נשים למען יהדות תוניסיה, ד"ר מרים גז אביגל, פנתה השבוע במכתב גלוי לשר החינוך גדעון סער, בדרישה לתקן את העיוות והאפליה הנעשים לטענתה זה שנים ליהודים ממוצא מזרחי בספרי הלימוד.

"מערכת החינוך עדיין מעמידה מצג מעוות, שאינו משקף את התהליכים ההיסטוריים ואת התנועות הציוניות שפעלו בקרב יהודי ארצות המזרח", כתבה אביגל, לשעבר המפקחת על שילוב מורשת יהודי ארצות המזרח במערכת החינוך בתל אביב.

"המציאות העכשווית היא, שתלמידים לומדים ומכירים היטב את הסוגיות ההיסטוריות שאירעו במערב אירופה, מזרחה ומרכזה, אך אינם יודעים דבר וחצי דבר על שאירע, באותם סוגיות חשובות בקרב יהודי ארצות המזרח".

בהמשך המכתב, היא טוענת כי הקונפליקטים שארעו טרם קום המדינה, בין ההנהגה הדתית לתנועות הציוניות באירופה, מוצגים כהיסטוריה אבסולוטית וכמעט ללא אזכור לתופעה ההפוכה שהתרחשה בקרב יהודי המזרח. "כיום התלמידים לא לומדים כלל על תרומתה החשובה והעיקרית של ההנהגה הרבנית בארצות המזרח שהביאה לעקירת הקהילות היהודיות בגולה והעלאתם ארצה כמעט כמקשה אחת. אותם מנהיגים רוחניים ואישי רוח, הם שהובילו לכדי הגשמה בתוניסיה, עיראק, מרוקו, סוריה, פרס, אפגניסטן ואחרים" הוסיפה במכתבה.

"זאת ועוד, יהדות זו לא עלתה לארץ בגלל מצוקה כפי שמשתקף בחלק מספרי הלימוד, אלא כדי לבנות את הארץ ולהיבנות בה, בעוד שעמדה בפניהם האפשרות להגר למקומות אחרים".

לטענת אביגל, אף שיהדות המזרח מהווה פחות מ-20% מקרב הקהילות היהודיות בעולם, בארץ היא מהווה יותר מ-50%, ועל כן מקומה בספרי ההיסטוריה מוצדק במיוחד. "הכעס הגדול שלי הוא שגם אם מאוזכר פה ושם משפט במסגרת הלימודים הממלכתיים, זה לא משקף את התרומה העצומה של יהדות המזרח לציונות, להקמת מדינת ישראל.

אמיל סלמן

"ההיסטוריה של יהודי אירופה נלמדת כאילו היא ההיסטוריה היחידה של מדינת ישראל. ובסקטור הממלכתי דתי זה אפילו יותר מודגש - יחידת לימוד של "יהודי המזרח" נלמדת כחלק נפרד ולא אינטגראלי - כאילו יש את יהודי מדינת ישראל ויש את יהודי המזרח, אפשר לחשוב שמדובר באיזה שבט ברברי מאיזשהו מקום זניח", הוסיפה. "ובזמן האחרון הוא גם ירד במיקוד וחלק מהמורים מחליטים לא ללמדו בכיתה בעקבות זאת. אבל זה לא רק בהיסטוריה, גם בספרות ובלימודי יהדות למי שלומד, במוזיקה ובכל מדעי הרוח- זו השיטה".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות לפייסבוק שלכם

לדברי אביגל, גם לדעיכת "המרכז למורשת יהודי המזרח" בעשור האחרון יש חלק בהעלמותה של היסטוריית יהדות המזרח. "המרכז היה בשיא תפארתו מתחילת שנות ה - 80' המוקדמות, סכומי עתק הוזרמו אליו, וההנהלה הפרישה כשני שליש מהתקציבים לאוניברסיטאות, שם הוקמו תת מרכזים שהיו אמונים על עידוד המחקר באוניברסיטאות וקמה סוללה של חוקרים ומרצים. אבל לצערנו הרב העסק הלך והתמוסס לאחר חילופי הנהלה, וכיום דור החוקרים הולך ונעלם".

במשרד החינוך מכחישים את טענותיה של אביגל ומציינים כי ליהדות המזרח מוקדש פרק שלם בתוכנית הלימודים לחטיבה העליונה. מהמשרד נמסר כי "הפרק 'הפעילות הציונית בארצות האסלאם בימי מלחמת העולם השנייה והעליות הגדולות בארצות האסלאם בשנים 1967-1948', כולל את תולדות יהודי ארצות האסלאם, לרבות המפעל הציוני אשר התפתח בארצות אלה. כמו כן כולל הפרק את השינויים אשר פקדו את היהודים בארצות האסלאם שהניעו אותם לעלות לישראל או להגר לארצות אחרות.

"הנושא גם מוזכר בפרק בנושא 'מיעוטים באירופה באגן הים התיכון ובארצות האיסלאם' וכמו כן מצוינת התייחסות לעולים מהמזרח וסיבת עלייתם בפרק 'בונים את מדינת ישראל במזרח התיכון'. חוברת המסבירה על גורל היהודים בתהליך הקמת מדינות עצמאיות בארצות אגן הים התיכון הופצה בתחילת שנת הלימודים למורים להיסטוריה, ובמהלך חודש זה תיערכנה השתלמויות למורים בנושא זה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו