בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שנה לכבישי האגרה החדשים: הנתיב המהיר גדוש, במנהרות הכרמל שומם

הנתיב המהיר לתל אביב פתח את הפקק בכביש 1, אולם בעבור נהגים רבים התשלום בשעות העומס גבוה מדי

45תגובות

את הפקק בכניסה לתל אביב הנתיב המהיר לא העלים. הוא רק קיצר אותו. מאז פתיחת הנתיב לפני כ-11 חודשים, הפקק של המדינה כבר לא משתרך מדי בוקר ממחלף בן גוריון עד קיבוץ גלויות. לרוב, הוא מתחיל מעט קרוב יותר לתל אביב, באזור מחלף שפירים, או אפילו במחלף גנות. לצד המכוניות הזוחלות בפקק בכביש מספר אחת, חולפים במהירות נהגים שבוחרים לשלם את האגרה, בסך עשרות שקלים בשעות השיא. גם אוטובוסים, מוניות שירות וכלי רכב עם ארבעה נוסעים ויותר, הפטורים מתשלום, זוכים לעקוף את הפקק.

קרוב לשנה לאחר פתיחתו החגיגית, מפעיליו של הנתיב שבעי רצון. "זו הצלחה גדולה, אפילו מעבר לציפיות שלנו", הם אומרים. "אם אתה עוזב את הפרטים הקטנים ומסתכל על הפרויקט מלמעלה, הוא לגמרי עונה על הציפיות", קובע ניצן יוצר, ראש מנהלת נתיבים מהירים. "לא היתה מטרה ליצור מצב שבו הפקק ייעלם. אין חיה כזאת. לא בארץ ולא בעולם". לדבריו, שתי המטרות העיקריות של נתיב האגרה מתממשות: מעבר חלק ומהיר לתחבורה הציבורית וקליטת קיבולת תנועה גדולה, ברמת שירות גבוהה ובמהירות מספקת.

מפעילי הנתיב גאים במיוחד בהצלחה של החניון במחלף שפירים, הכולל 2,000 מקומות, ושל מערך ההסעות בלי תשלום. הם מציינים כי מספר המשתמשים בחניון ובהסעות גבוה מהתחזיות. "למען האמת, חלק מהאנשים חשבו שזה לא יצליח בכלל ואחרים חשבו שזה ייקח שנים עד שזה יצבור איזה שהוא נפח", מודה יוצר ומתפעל מהנתונים: כ-1,200 כלי רכב חונים מדי יום בחניון וכ-1,500 איש משתמשים בשירותי ההסעות לאזור הבורסה ברמת גן ולקריה בתל אביב. בקרוב ייפתח קו נוסף לשדרות רוטשילד. "ההסעות מלאות", מעיד איתן, תושב מודיעין. "השאטל עוצר לי ממש מתחת לעבודה. זה חוסך. לפעמים היה לוקח בימי ראשון יותר משעתיים להגיע ממודיעין לתל אביב, היום אני מגיע בתוך 40 דקות. אני מגיע הרבה יותר רענן לעבודה, לא מותש אחרי שעה וחצי של פקק. זה דבר נהדר". כעת עומדת על הפרק תוכנית להוספת קומה לחניון ובה עוד 2,000 מקומות.

קמינסקי ירון

לחצו לייק לקבלת מיטב הכתבות והפרשנויות ישירות לעמוד הפייסבוק שלכם

לעומת זאת, הנתיב אינו עומד לחלוטין בציפיות מבחינת מספר כלי הרכב המשתמשים בו בשעות השיא. חברת שפיר הנדסה - מקימת הנתיב המחזיקה בזיכיון להפעלתו ל-30 שנה - התחייבה כי יכיל לפחות 1,600 כלי רכב בשעה במהירות של 70 קמ"ש ויותר. אף כי מהירות הנסיעה בנתיב גבוהה לרוב מ-70 קמ"ש, הנתיב מעולם לא הגיע לקיבולת הרצויה: לכל היותר נוסעים בו כ-1,500 כלי רכב בשעה. בסך הכל עוברים בנתיב כ-7,500 כלי רכב מדי יום, מהם כ-1,000 אוטובוסים ומוניות שירות. כ-4,000 מהנוסעים בנתיב עושים זאת בין שש לעשר בבוקר. מיום הקמתו רשם הנתיב 1,350,000 נסיעות.

מירב בוארון, תושבת מודיעין העובדת בתל אביב, משתמשת בנתיב מדי פעם, בהתאם למחיר האגרה. "אם המחיר שבעה שקלים ויש פקק מגנות אז אין שאלה. אם זה 60 שקלים, אני לא אכנס, אעדיף לאחר", היא אומרת ומעידה כי גם כאשר אינה נוסעת בנתיב, הפקק בכביש מספר אחת קצר יותר מבעבר.

המפעילים מעריכים כי אחת הסיבות לצמצום כלי הרכב בנתיב היא השימוש שנעשה בו מצד אוטובוסים עירוניים, שמאטים את מהירות הנסיעה וגורמים לעליית האגרה. בעיה נוספת הגורמת להאטת התנועה ולהגבלת מספר המשתמשים היא צמצום רוחב הנתיב ב-600 המטרים האחרונים לפני קיבוץ גלויות, משישה מטרים לשלושה מטרים וחצי, בשל טעות בתכנון - אולם בשבועות הקרובים צפויות להסתיים עבודות להרחבת הנתיב בקטע זה. כחלק מהמאמצים להגברת השימוש בנתיב בוחנת החברה אפשרות להגדיל את הקיבולת באמצעות הוזלה יחסית של האגרה הדינמית, בשיעור של כ-15%. עוד מקווים בחברת שפיר כי בתוך שנה תיפתח תחנת רכבת במתחם החניון במחלף שפירים ובכך תיפתר בעיה נוספת.

מסילת הרכבת עוברת בצמוד לנתיב המהיר והתשתית לבניית התחנה קיימת, אך עד כה מנעה את הקמתה התנגדות של תושבי כפר חב"ד. ברכבת מתנגדים להפעלת שתי תחנות במחלף שפירים ובכפר חב"ד, בשל קרבתן. בכפר חב"ד סירבו לוותר על התחנה, אך בחברת שפיר אומרים כי הם קרובים להגיע להסכם בעניין זה. על פי ההסכם המתגבש, תבוטל התחנה בכפר חב"ד ובתמורה תתחייב החברה לספק לתושבים הסעות חינם בתדירות גבוהה לתחנה בשפירים.

יוסי סעידוב, ממייסדי ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", אומר כי הנתיב המהיר אינו הפתרון לבעיות התנועה המחריפות. " כדי לעודד שימוש בתחבורה הציבורית לא מספיק לאפשר לאוטובוסים לנסוע בנתיב המהיר. יש לקדם את התחבורה הציבורית בתוך הערים, לשפר את המידע על אודות שירותי התחבורה הציבורית ובאופן כללי לשים את הנוסע במרכז ולא שיקולים זרים".

היזמים צפו שמספר המשתמשים יהיה כפול

ב-1 בדצמבר 2010, נפתחו בקול תרועה מנהרות הכרמל, לאחר השקעה כוללת של מיליארד שקלים וחצי. יוזמי פרויקט המנהרות - שנהגה כבר לפני יותר מ-20 שנה - הבטיחו כי הנסיעה מחוף הכרמל למחלף הקריות תארך שמונה דקות בלבד, וכך אפשר יהיה לפתור את בעיית התחבורה במטרופולין. אולם כעבור שנה מתברר כי רק 30,000 כלי רכב עושים שימוש בכביש מדי יום - בשעה שהזכיינית "כרמלטון" ציפתה למספר כפול. הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה במחיר הנסיעה הגבוה: נסיעה מקצה לקצה עולה לרכב פרטי 12 שקלים - אולם נהגי אוטובוסים ומשאיות משלמים אף 36 ו-60 שקלים (בהתאמה) לנסיעה. רק בעוד 30 שנים צפויה הנסיעה בכביש להיות ללא תשלום.

רודי אלמוג

מהסכם הזיכיון שחתמה "כרמלטון" עם המדינה עולה כי במקרה של ביקוש הנמוך מ-45 אלף כלי רכב ביום, תעניק לה המדינה רשת ביטחון ותשלם פיצוי כספי, בדומה להסכם שנעשה עם זכיינית כביש 6. "במקרה של כביש שש המדינה שילמה רשת ביטחון במשך שלוש שנים", אומר הממונה מטעם המדינה על פרויקט המנהרות, עופר דפני. "יכול להיות שהתחזיות היו אופטימיות, אבל אני מאמין שכבר בשנה הבאה לא יהיה צורך ברשת הביטחון".

כיום, כשני שלישים מהנוסעים במנהרות הם מנויים, מרביתם תושבי חיפה והסביבה. אולם לא רבים מהם נוהגים באוטבוסים ובמשאיות, זאת מאחר שנהגי אוטובוסים נאלצים לשלם 36 שקלים עבור נסיעה ונהגי משאיות נפרדים מלא פחות מ-60 שקלים. באחרונה פנה השר גלעד ארדן למשרד התחבורה והאוצר, בבקשה להוזיל את תעריפי הנסיעה במנהרות למשאיות ולאוטובוסים כדי להפחית את זיהום האוויר בחיפה. הממונה מטעם המדינה על פרויקט המנהרות, עופר דפני, מסביר כי התעריף היקר למשאיות נקבע משום שהמנהרות נועדו לשמש כלי רכב פרטיים. "שנה אחרי הפעלתן, אנחנו בוחנים את זה מחדש ונשקלת האפשרות להוזיל את התעריף ב-30%, אולם להערכתי גם הוזלה זו לא תעלה את מספר המשאיות במנהרות. גם במקרה של אוטובוסים, המספרים לא גדולים ויש מקום לחשיבה מחדש", אומר דפני.

מעבר לבעיות הללו עולה גם השאלה אם המנהרות ממלאות את ייעודן. במשך שנים ציפו תושבי חיפה למנהרות, שנועדו לגאול אותם מייסורי הפקקים ומ-27 הרמזורים במסלול הקונבנציונלי מחוף הכרמל למחלף הקריות הידוע כצומת הצ'ק פוסט. אולם הנוסעים בכביש המנהרות החדש נתקלים בפקק תנועה ארוך ביציאה. הפתרון לכך נמצא בפרויקט אחר, סלילת כביש עוקף קריות (כביש 22), שייפתח לתנועה רק בעוד כשנתיים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו