בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היזמים צפו שמספר המשתמשים יהיה כפול

תגובות

ב-1 בדצמבר 2010, נפתחו בקול תרועה מנהרות הכרמל, לאחר השקעה כוללת של מיליארד שקלים וחצי. יוזמי פרויקט המנהרות - שנהגה כבר לפני יותר מ-20 שנה - הבטיחו כי הנסיעה מחוף הכרמל למחלף הקריות תארך שמונה דקות בלבד, וכך אפשר יהיה לפתור את בעיית התחבורה במטרופולין. אולם כעבור שנה מתברר כי רק 30,000 כלי רכב עושים שימוש בכביש מדי יום - בשעה שהזכיינית "כרמלטון" ציפתה למספר כפול. הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה במחיר הנסיעה הגבוה: נסיעה מקצה לקצה עולה לרכב פרטי 12 שקלים - אולם נהגי אוטובוסים ומשאיות משלמים אף 36 ו-60 שקלים (בהתאמה) לנסיעה. רק בעוד 30 שנים צפויה הנסיעה בכביש להיות ללא תשלום.

מהסכם הזיכיון שחתמה "כרמלטון" עם המדינה עולה כי במקרה של ביקוש הנמוך מ-45 אלף כלי רכב ביום, תעניק לה המדינה רשת ביטחון ותשלם פיצוי כספי, בדומה להסכם שנעשה עם זכיינית כביש 6. "במקרה של כביש שש המדינה שילמה רשת ביטחון במשך שלוש שנים", אומר הממונה מטעם המדינה על פרויקט המנהרות, עופר דפני. "יכול להיות שהתחזיות היו אופטימיות, אבל אני מאמין שכבר בשנה הבאה לא יהיה צורך ברשת הביטחון".

כיום, כשני שלישים מהנוסעים במנהרות הם מנויים, מרביתם תושבי חיפה והסביבה. אולם לא רבים מהם נוהגים באוטבוסים ובמשאיות, זאת מאחר שנהגי אוטובוסים נאלצים לשלם 36 שקלים עבור נסיעה ונהגי משאיות נפרדים מלא פחות מ-60 שקלים. באחרונה פנה השר גלעד ארדן למשרד התחבורה והאוצר, בבקשה להוזיל את תעריפי הנסיעה במנהרות למשאיות ולאוטובוסים כדי להפחית את זיהום האוויר בחיפה. הממונה מטעם המדינה על פרויקט המנהרות, עופר דפני, מסביר כי התעריף היקר למשאיות נקבע משום שהמנהרות נועדו לשמש כלי רכב פרטיים. "שנה אחרי הפעלתן, אנחנו בוחנים את זה מחדש ונשקלת האפשרות להוזיל את התעריף ב-30%, אולם להערכתי גם הוזלה זו לא תעלה את מספר המשאיות במנהרות. גם במקרה של אוטובוסים, המספרים לא גדולים ויש מקום לחשיבה מחדש", אומר דפני.

מעבר לבעיות הללו עולה גם השאלה אם המנהרות ממלאות את ייעודן. במשך שנים ציפו תושבי חיפה למנהרות, שנועדו לגאול אותם מייסורי הפקקים ומ-27 הרמזורים במסלול הקונבנציונלי מחוף הכרמל למחלף הקריות הידוע כצומת הצ'ק פוסט. אולם הנוסעים בכביש המנהרות החדש נתקלים בפקק תנועה ארוך ביציאה. הפתרון לכך נמצא בפרויקט אחר, סלילת כביש עוקף קריות (כביש 22), שייפתח לתנועה רק בעוד כשנתיים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו