בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הסטודיו של "הצלם של תל אביב" כמעט נמחק

יוזמה חדשה מבקשת להפוך את הבניין בו עבד אברהם סוסקין, שתיעד בין השאר את הגרלת הצדפים בה חולקו המגרשים הראשונים בעיר, למוזיאון צילום

5תגובות

ועד פעולה ציבורי מבקש להפוך את הבניין שבו שכן הסטודיו של אברהם סוסקין, אחד הצלמים הבולטים של תל אביב עם הקמתה, למוזיאון צילום שבו גם יונצח פועלו. את הגרלת הצדפים המפורסמת שבה חולקו המגרשים הראשונים של שכונת אחוזת בית - לימים תל אביב - צילם סוסקין ב-1909. על דיונה קטנה בחולות השוממים שמצפון ליפו התאספו נציגים של 66 המשפחות המייסדות של השכונה וחיכו בדריכות לתורן.

"על גבעת חול שנייה עמד באותה שעה אברהם סוסקין עם תיבת הפלאים האפלה שלו, הניצבת על רגלי עץ, לחץ על כפתור והשאיר להיסטוריה את הרגע הראשון של העיר תל אביב" - נכתב בהספד בעיתון "דבר" שהתפרסם לאחר מותו בספטמבר 1963.

התמונה האיקונית הפכה לאחד הדימויים המכוננים של העיר העברית הראשונה והעתקים שלה תלויים במוסדות ציבור רבים. אולם סוסקין, יליד אורשה שברוסיה הלבנה שעלה לארץ ב-1905, לא הסתפק בכך והמשיך ללוות את העיר בכל רגעיה החשובים ביותר. לסטודיו שלו, ברחוב הרצל 24, שנקרא הפוטוגרפיה, באו תושבי העיר, מנהיגי היישוב, ערבים מיפו ומבקרים שונים מחו"ל שביקשו להנציח את דמותם. במקביל תיעד סוסקין את סניף הבנק הראשון, את העצים הראשונים של שדרות רוטשילד, את התלמידים והמורים של גימנסיה הרצליה ואת פנס הרחוב הראשון.

באדיבות משפחת סוסקין

הסטודיו של סוסקין נסגר ב-1933 ונמצא כיום בידיים פרטיות. במשך השנים שימש הבניין למגוון עסקים שונים בהם בית קפה, בית מלון ומתפרה ובהתאם לכך השתנתה החלוקה המקורית שלו: המרפסות המקוריות הוסרו וקיר הזכוכית נהרס כליל. הבניין אמנם הוכרז לשימור אבל הוא אינו מתוחזק היטב. כעת ועד פעולה ציבורי מבקש לשמר ולשפץ את הבניין ולהקים שם מרכז לצילום היסטורי.

"לצילום הסטילס בארץ בכלל ובתל אביב בפרט אין מרכז פעילות", הסביר השבוע גיא רז, אוצר צילום וחבר הוועד. "לצד הציירים נחום גוטמן וראובן רובין והמשורר חיים נחמן ביאליק, סוסקין הוא מהמתעדים החשובים של ראשית התרבות בתל אביב. לשלושת האחרים יש בית ומוזיאון - לסוסקין אין".

בוועד הפעולה חברים תמר טוכלר, שולה וידריך, שי פרקש, הפרופ' עירית עמית-כהן והנכד רני סוסקין. הוא נתמך על ידי המועצה לשימור אתרים והפורום לשימור אודיו ויזואלי בישראל. "מי שרוצה לראות איך תל אביב נראתה בראשית דרכה מסתכל על התצלומים של סבא שלי", אומר רני סוסקין, "יותר מ-60% מהבניינים ההיסטוריים של העיר נמחקו והיום הם קיימים רק בתמונות".

ב-12 השנים האחרונות הוצגו שלוש תערוכות של עבודותיו: בבית האמנים בתל אביב, במוזיאון תל אביב ובמוזיאון לצילום בתל חי. בימים אלה מוצגת במוזיאון הרצלילנבלום (הרצל 13) התערוכה "סוסקין - המצלמה, העיר והבית" שמתמקדת בתפר שבין העבודות הפרטיות והציבוריות של סוסקין וכוללת חפצים אישיים של הצלם. לדעת רז, מרכז הצילום העתידי צריך לכלול שחזור מושלם של הסטודיו של סוסקין, גלריה ומרכז מחקר עיוני. "יש לפחות 30 צלמים שעבדו בארץ ישראל ורבים מהם עדיין לא נחקרו", הוסיף.

בעירייה מקדמים בברכה את היוזמה."הרעיון מקסים וכל האזור מסביב עובר כיום פיתוח מעניין מאוד", אומר ירמי הופמן, מנהל מחלקת השימור בעירייה. לדבריו, השלב הראשון הוא הידברות עם הבעלים הנוכחיים במקביל להכנת תיק תיעוד מקיף על הבניין. הוא אינו שולל את האפשרות שבעתיד העירייה תשקיע כסף בשיפוץ ובשימור המבנה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו