בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח מבקר המדינה

משרד הפנים העביר מיליונים לישוב היהודי בחברון בניגוד לנהלים

המבקר: מענקים של מיליונים מועברים לרשויות מקומיות ללא בקרה; בתקופת השר שטרית הוקצו מיליונים ליישוב בחברון - אף שאינו מוגדר כרשות מקומית

53תגובות

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (שני) מותח ביקורת חריפה על חלוקת הכספים של משרד הפנים לרשויות המקומיות. מדובר במענקים נוספים למענקי האיזון, הנאמדים בסכומים של מיליארדי שקלים בשנה. מהדו"ח עולה כי משרד הפנים מחלק מענקים מבלי לבדוק אם הרשויות זכאיות להם וכי תהליך קבלת ההחלטות בנוגע להקצאת המענקים על ידי השר לוקה בחסר שכן המשרד אינו דורש הצגת מסמכים ולא מנמק את החלטתו.

מלבד מענקי איזון, קיימים ארבעה מנגנונים נוספים להקצאות כספים לרשויות המקומית: מענקים מיוחדים, מענקי השר, מענקים המיועדים לביצוע תכניות הבראה ומענקי פיתוח כאשר כל אחד מהם מסתכם במאות מיליוני ש"ח בשנה. למענקים תקציב מיוחד שנועד לפתרון בעיות נקודתיות שלא תוקצבו במסגרת מענקי האיזון. סכום המענקים הכולל בשנת 2007 עמד על כ-345 מיליון שקלים, בשנת 2008 כ-420 מיליון שקלים ובשנת 2009 עמד על כ-792 מיליון שקלים.

הדו"ח מצא כי במשך שנים משרד הפנים לא הקצה את כספי מענק השר לייעודם המקורי: "בפועל הוקצה חלקו הניכר של המענק במשך שנים למטרות שאינן בגדר התכלית העיקרית שלשמה ייעדו אותו, והוא שימש בעיקר לסיוע תקציבי כללי לפי שיקול דעת השר", נקבע בדו"ח.

דו"ח מבקר המדינה: הסיקור המלא

תומר אפלבאום

אחת הדוגמאות המובאות בדו"ח נוגעת למתן מענקים לוועדה המוניציפאלית לניהול בתי היהודים בחברון, על אף שהיא אינה מוגדרת כרשות מקומית. ב-2007 הקצה המשרד לוועדה 520 אלף שקלים מתקציב מענק השר ובשנת 2008 הקצה לה 500 אלף שקלים נוספים מתקציב זה. המשרד העניק לוועדה כספים גם מתקציבם של מענקים אחרים ובראשם מענק תקנה ייעודית נפרדת ששמה "העברה לרשויות מקומיות ביהודה ושומרון בהתאם להחלטת ממשלה".

כמו כן, הוענקה תוספת נוספת למענק איזון בגין הסכם אוסלו ומענקי התיישבות צעירה לרשויות ביו"ש. סכומם הכולל של כל המענקים לוועדה זו הסתכם בשנים 2007-2009 ב-8.7 מיליון שקלים. בשנים אלה כיהן כשר הפנים ח"כ מאיר שטרית. מעיון בדו"ח הכספי של הוועדה המוניציפאלית עולה כי כמעט כל תקציבה נסמך על מענקי הממשלה ואין לה מקורות הכנסה עצמיים. הוועדה מסיימת בכל שנה את שנת התקציב בגירעון.

משרד האוצר הודיע ב-2010 כי אין בכוונתו לתקצב את התקנה הייעודית מתוך "חשש כי תקצוב הוועדה המוניציפאלית אינו קביל". בתשובה לכך פנה שר הפנים, אלי ישי, ליועץ המשפטי של המשרד בבקשה לקבל חוות דעת בעניין סמכותו של המשרד לתקצב את הוועדה. בחוות הדעת נאמר כי "נשאלת שאלת הסמכות למתן סיוע תקציבי מסעיפי תקציב אחרים העומדים לצורך סיוע לרשויות המקומיות". לאור זאת מותח המבקר ביקורת על כך שמשרד הפנים מעביר סיוע תקציבי מתקציבים המיועדים לרשויות המקומיות לוועדה על אף שאינה מוגדרת כרשות מקומית.

שי שמואלי

למרות שתכלית המענקים היא לפתור בעיות נקודתיות, מהדו"ח עולה כי רק כ-15% ממענקי השר ל-2008 יועדו לפתרון בעיות מסוג זה וכ-85% מההקצאות הנותרות לא יועדו למטרה מסוימת ולמעשה שימשו תוספת כללית לאיזון. המענק הועבר, רובו ככולו, כתוספת לתקציב השוטף של הרשויות המקומיות. במרבית המקרים שבהם ניתן מענק השר לטיפול בבעיה מסוימת, לא דובר בבעיה שנובעת מאופן הקצאת מענק האיזון או מאירוע בלתי צפוי. כך לדוגמה, בשנים 2007-2009 הוקצה מענק שר לסיוע למוזיאון קסטל במעלה אדומים.

בדו"ח המבקר מצוינים שני מקרים בהם הקצה משרד הפנים כספים ממענק השר למימון עבודות פיתוח. שני המקרים אירעו ב-2008, בתקופת כהונתו של מאיר שטרית כשר הפנים. מדובר במענק שניתן למועצה המקומית גבעת זאב שיועד לפיתוח כללי וכן מענק שניתן למועצה האזורית אלונה (הכוללת את המושבים עמיקם, אביאל וגבעת ניל"י) לצורך פיתוח סביבתי של בית ספר. המבקר מצא כי "הקצאת מענקים אלה לא נבחנה לפי אמות המידה שנקבעו בחוזרי מנכ"ל משרד הפנים". בהקשר זה מציין המבקר כי "חלק ניכר של המענק ניתן לשם ביצוע פעולות שתקצובן אמור להיעשות באמצעות תקציבים ייעודיים - כגון ביצוע תכניות הבראה, תכנון תכניות בניין וצורכי פיתוח - ובפועל מתן המענק אפשר לעקוף את ההליכים הנדרשים להקצאת התקציבים הייעודיים".

המבקר מותח ביקורת גם על הקצאת הכספים לכאורה לצורך הבראה. כך למשל באפריל 2009, עם מינויו של אלי ישי לתפקיד שר הפנים, הקצה המשרד מיליון שקלים ממענק השר למועצה המקומית עמנואל. זאת לאחר שבסוף שנת 2008 פנתה המועצה למשרד הפנים לקבל מענק בסך 2.2 מיליון שקלים לכיסוי הגירעון. משרד האוצר התנגד למתן המענק בטענה שלא עמדה ביעדי תכנית ההבראה שלה, אולם המענק אושר, אם כי לא במלואו. בתשובה לכך טענו בעמנואל כי "יש רשויות, ועמנואל ביניהן, שקיים פער קיצוני בין סכום מענק האיזון שהן מקבלות ובין הסכום הנדרש למילוי צורכיהן המזעריים ולמתן שירות בסיסי וסביר לתושביהן וכי תפקידו של משרד הפנים למצוא מקורות כספיים לרשויות אלה ודרכים לעזור להן לשרוד".

במקרה אחר אישר שר הפנים הקודם, שטרית, מענק שר בסך 400 אלף שקלים למועצה האזורית אל-בטוף הכוללת ארבעה יישובים ערביים בצפון. הנימוק של משרד הפנים למענק היה כי הרשות מתקדמת בתכנית ההבראה ועומדת באופן חלקי ביעדים. אולם לא ברור מדוע היא זכאית למענק שר.

על פי נוהל מאפריל 2005, שר הפנים אמור היה לגבש ולפרסם בתחילת כל שנה את רשימת הנושאים והצרכים שעליהם ישים דגש במסגרת הקצאת המשאבים ממענק השר, אולם נוהל זה לא גובש ולא פורסם.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב החדשות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

מדי שנה פונות כ-250 רשויות מקומיות לקבל את כספי המענק. בחלק מבקשות הרשויות הועלו טענות בדבר קיפוח ועיוות בקביעת אמות המידה להקצאות ובחישובן. בתשובה לכך טען משרד הפנים למבקר כי "שר הפנים החליט שלא להגביל את הרשויות המקומיות בנושאים אותם הן מבקשות לקדם ולהעמיד התקציב ככל שיוחלט להקצאה בהתאם לסדרי העדיפויות שיקבעו להן".

עוד עולה מדו"ח המבקר כי רשויות שאינן זכאיות למענקי איזון זוכות בכל זאת למענקי שר. כך למשל בשנת 2008 קיבלה עיריית כפר סבא מענק בגובה 900 אלף שקלים ועיריית גבעתיים קיבלה בסכום של 100 מיליון שקלים. ב-2007 קיבלה עיריית תל אביב מענק בגובה חצי מיליון שקלים ועיריית חולון בגובה 400 אלף שקלים. בנוסף עולה מהדו"ח כי רשויות שלא היו זכאיות למענק איזון זכו למענק איזון בנוסף למענק שר. בין רשויות אלה נמצאת עומר המדורגת במקום ה-10 בדירוג החברתי- כלכלי (558 אלף שקלים), מיתר הנמצאת במקום ה- 9 בדירוג החברתי- כלכלי (1.4 מיליון שקלים) והמועצה האזורית דרום השרון המדורגת במקום ה-8 בדירוג החברתי כלכלי (8 מיליון שקלים). הנימוק לכל המענקים היה "תמריץ לרשות עקב התנהלות תקינה".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה לדו"ח: "לשר הפנים קיימת סמכות לחלוקת 55 ממענקי האיזון בהתאם לחוות דעת מקצועית במטרה לתת מענה לצרכים דחופים של הרשויות המקומיות המצויות במצוקה תקציבית. הניסיון המצטבר לאורך שנים מלמד כי במקרים רבים גמישות זו מנעה את קריסתן של רשויות מקומיות ומנעה הוצאות כספיות כבדות מהקופה הציבורית. המשרד פועל לתיקון נוהל הקצאת מענק שר מאפריל 2005 לעניין פרסום הנושאים להם תיועד יתרת השר, תוך הימנעות מריבוי תקנות תקציביות. כמו כן, המינהל לשלטון מקומי יחדד את נוהל העבודה בכל הקשור לתהליך הגשת הבקשות לקבלת מענקי שר וכן יקפיד לדרוש מהרשויות את המסמכים התומכים בבקשה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו