בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

50 אלף שקל ערבות עבור פרסום תצלומי נשים בירושלים

זכיינית הפרסום על האוטובוסים דורשת ערבות מחשש להשחתה בידי חרדים. בעבר הורה בג"ץ לחברה להעלות קמפיין בחירות שבמרכזו אשה

13תגובות

חברת כנען, זכיינית הפרסום על האוטובוסים בירושלים, ביקשה ערבות של 50 אלף שקלים מפעילי תנועת "ירושלמים", שביקשו להעלות קמפיין מחאה על הדרת נשים ממודעות על האוטובוסים בעיר. הערבות נועדה לכסות את החברה במקרה של נזק שייגרם לאוטובוסים בשל ונדליזם של חרדים. זאת מאחר שהחברה נחשבת אחראית אם ייגרם נזק לאוטובוס.

תנועת ירושלמים מלווה בחודשים האחרונים את המחאה נגד הדרת הנשים בירושלים. לפני חודש וחצי השיקה התנועה קמפיין שבמסגרתו הצטלמו נשים לשלטי חוצות בכותרת "מחזירים את הנשים למרחב הציבורי". המודעות פורסמו על שלטים בעיר והיו לטענת פעילי התנועה חלק מראשית המגמה של השבת הנשים לשלטים בבירה.

בשבועיים האחרונים ביקשו הפעילים לפרסם קמפיין נוסף, הפעם על האוטובוסים בעיר, בסיסמה "ירושלמיות, נעים להכיר". כמה נשים התנדבו להצטלם לקמפיין בלבוש מלא וללא כל פרובוקציה, ואולם בכנען סירבו לפרסם את הקמפיין. מדיניות החברה זה כמה שנים היא שלא להעלות בירושלים מודעות שבהן נראות נשים על גבי אוטובוסים. לטענת החברה, קמפיינים בהובלת נשים לא כדאיים להם ולמפרסם עקב הנזקים שנגרמים לחברה כתוצאה ממעשי ונדליזם של חרדים.

מיכל פתאל

בעבר אולצה החברה להעלות קמפיין שבמרכזו אשה, לאחר שחברת מועצת העיר רחל עזריה ביקשה לפרסם מודעות בכיכובה בקמפיין הבחירות המוניציפליות ב-2008. בג"ץ הורה אז לחברה לפרסם את הקמפיין, אולם מאז כמעט לא נראו נשים על אוטובוסים בבירה. הפעם החליטו הפעילים שלא לוותר: עו"ד אביעד הכהן, המשמש גם דיקן מכללת שערי משפט, פנה לכנען, לאגד ולמשרד התחבורה בשם ירושלמים והתריע כי אם הקמפיין לא יעלה, תפנה התנועה שוב לבית המשפט כדי לאלץ את החברה להעלותו. החלטת החברה, כתב הכהן, היא "הענקת פרס למיעוט שולי בעיר, המבקש באמצעים אלימים לכפות את רצונו על כלל התושבים, תוך הדרת תמונותיהן של נשים - ואולי גם של נשים ממש - מהמרחב הציבורי בירושלים".

במכתב התשובה של עו"ד עידו פרישתא, בשמה של חברת כנען, נכתב כי "לצערה של מרשתי, ניסיון העבר מלמד כי היא אינה מסוגלת להעלות פרסומים על גבי אוטובוסים שבהם מופיעות תמונות של נשים. הדבר גורר השחתה של הפרסומים, ולמעשה מועד אותו פרסום לכישלון ידוע מראש". כנען הציעה לירושלמים להסתפק בפרסום הקמפיין על גבי שילוט הפרוס על גשרים בירושלים, או לחלופין להפקיד ערבות אישית של 50 אלף שקלים לכיסוי הוצאות הוונדליזם, אם יהיה כזה, כנגד השלטים.

פעילי התנועה דחו בתוקף את הצעת כנען. לדברי הרב הקונסרבטיבי אורי איילון, מהפעילים המרכזיים למען פלורליזם בעיר, "ההצעה שלהם מעליבה. זו מדינת חוק ויש משטרה. אני צריך לתת ערבות אישית שלי במקום שיסמכו על כך שהמשטרה תטפל בפורעי חוק?". עוד לדברי הרב איילון, הפחד מפני ונדליזם גדול מהתופעה עצמה. "זה נוח לכל הצדדים להגדיל את הסיכון ולא לנסות בכלל לפרסם. כך נותנים פרס לאלימות".

מילרוד מוטי

מריק שטרן, גם כן פעיל במאבק, הוסיף ואמר כי "זו כניעה מדכאת מאוד לבריונות של הקיצונים החרדים. יש כאן מחדל גדול שנופל בין הכיסאות, בין משטרת ישראל, אגד ומשרד התחבורה".

לטענת סמנכ"ל השיווק של כנען, אוהד גיבלי, אין מדובר בניפוח של הסיכון. גיבלי הציג לדוגמה תמונה של אוטובוס שהושחת שלשום בבני ברק באמצעות שפיכת צבע לבן. "זה נזק של אלפי שקלים כי הצבע לא נשאר בגבולות המודעה", אמר גיבלי. "אנחנו לא מוכנים לקחת את הסיכון הזה. אני לא יודע מה הם מנסים להשיג, אבל אם יש מישהו שמתעקש שייקח על עצמו את הסיכון. למה אנחנו צריכים לספוג את זה?".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו