בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נעים מאוד, חיה מושקא

אלפי צעירות יהודיות מקהילות חסידי לובביץ' בעולם נקראות על שמה של אשת הרבי מלובביץ'. ההבחנה בין ה"מושקות" השונות הופכת לאתגר כאשר מדובר בבנות אותה משפחה

9תגובות

על שער מהדורת פברואר של ירחון נשות חב"ד עומדות בשורות ילדות ששמן חיה מושקא, שלומדות בבית הספר לבנות "בנות מנחם" בברוקלין. אם תפגשו בקרוב צעירה בשם מושקי, להלן כמה עובדות שרצוי לדעת:

מושקי בת פחות מ-24. סביר להניח שהיא עסוקה בהכנות לחתונתה או מטפלת בילדיה הקטנים. ודבר נוסף: "חייבים לציין שם משפחה כשמדברים על מושקי", אומרת מושקי ברונשטיין, בת 20, "משום שכולן נקראות מושקי".

מושקי, או בשמה המלא, חיה מושקא, היא אחת מאלפי צעירות מקהילות חסידי לובביץ' בעולם שנקראת על שם חיה מושקא שניאורסון, אשת הרבי מלובביץ', מנחם מנדל שניאורסון, שנפטרה ב-1988. לזוג לא היו ילדים. לאחר מות הרבנית העניקו מאות הורים מקהילת לובביץ' את השם חיה מושקא לבנותיהם. "הרבי היה המנהיג, וכשהרבנית נפטרה, זה היה הדבר הנכון לעשות", אומרת מושקי דוכמן, שנולדה ב- 1988.

אי-אף-פי

בשנות ה-90 היו בתי הספר בברוקלין הייטס מוצפים בחיה מושקא. לדברי דוכמן, 75 מ-120 הבנות שלמדו איתה בשכבה בבית הספר "בית רבקה" בברוקלין נקראו כך. הבנות אימצו לעצמן שמות חיבה ואיות שונה כדי להיבדל זו מזו; חיה, חיל'ה, מוסיה, מושקי או מוקי.

עורכת עלון נשות חב"ד, רישה דייטש, אומרת כי ההבחנה בין ה"מושקות" הופכת לבעייתית רק כאשר בנות דוד נושאות את אותו שם המשפחה. "אז מתחילים לקרוא להן בשם הרחוב שבו הן מתגוררות, חיה מושקא קראון או חיה מושקא פרזידנט". אולם, עבור מורותיהן וחברותיהן של חיה מושקא אבצון וחיה מושקא אבצון זה לא היה הפתרון. בנות הדוד מתגוררות במרחק שלוש דלתות זו מזו ברחוב קראון בברוקלין.

עשו לנו לייק וקבלו חדשות, עדכונים ופרשנויות מהארץ לפייסבוק שלכם

"תמיד ביקשנו להיות באותה הכיתה וכולם היו מתבלבלים", אמרה אחת משתי בנות אבצון שנישאה לאחרונה וכיום נקראת מושקי אדלמן. מושקא כצמן, בת כיתה של שתי הבנות, סיפרה על מורה בבית הספר התיכון שמצאה פתרון יצירתי לבעיה. כדי למנוע בלבול נדרשו שתי הבנות לסמן את דפי העבודה שלהן בצורה מסוימת - כוכב או לב.

לכל מושקי סיפור משלה על מישהו שקרא בשמה ועל קבוצת הבנות שהסתובבה בתגובה. מושקא אפונה מספרת על הבנות הבוגרות בבית הספר בית רבקה שנהגו לצעוק "מישקי" מהקומה הרביעית רק כדי לראות את עשרות הפרצופים הקטנים מופנים מעלה. "ככל שהתבגרתי כך התייחסתי פחות כשקראו בשמי", אומרת אפונה, בת 22.

היום מקימות רבות מהבנות משפחות משלהן. לאה גינסברג, שדכנית מקראון הייטס, אומרת כי לפחות שליש מ-200 הצעירות הרשומות אצלה הן חיה מושקא. "הבדיחה היא שכאשר אני לא זוכרת שם מסוים אני אומרת ש'זו בטח חיה מושקא' וברוב המקרים אני צודקת", אומרת גינסברג, אם לחיה מושקא בת 18 ודודה לשלוש אחייניות בעלות אותו השם.

לדברי גינסברג, השם חיה מושקא אינו נפוץ בקרב הבנות כפי שנפוץ השם מנחם מנדל בקרב הבנים, שהפך לפופולרי ביותר לאחר מות הרבי ב-1994. "כ-90% מהילדים בכיתה של בני נקראים מנדי", אומרת גינסברג.

אין מידע מדויק על מספר החיה מושקות בעולם אולם נראה שהשם נפוץ גם מחוץ לארה"ב, לפחות לפי הערכתן של מושקא אפרה ממילאנו, איטליה, ומוקי כוהן מסידני, אוסטרליה, שמתגוררות כיום בקראון הייטס.

לפי רישומי משרד הבריאות של מדינת ניו יורק, שבהם לא מופיע שם אמצעי, הפופולריות של השם חיה נסקה לאחר מות הרבנית, ומספר הבנות שקיבלו שם זה עלה מכ-100 בשנה באמצע שנות ה-80 לכ-150 בשנה בתחילת שנות ה-90. השיא היה ב-2005 ו-2006, כאשר כ-200 ילדות נקראו חיה בכל שנה.

לפי המסורת היהודית, אי אפשר לקרוא לשתי בנות במשפחה הקרובה באותו השם. כיום לומדות בבתי הספר בברוקלין רק חיה מושקות בודדות בהשוואה למספרן בשנות ה-90. שיינה מרגוליס, המלמדת בגן חובה בבית רבקה, אומרת כי מ-15 הבנות בכיתה רק שתיים נקראות חיה מושקא. לעומת זאת, זה השם הנפוץ ביותר בין המורות ועובדות המינהלה. עבור רוב בנות לובביץ' מסמלת הרבנית שניאורסון את האשה המושלמת; שקטה, אדיבה, לא אנוכית, צנועה, נדיבה ושומרת על פרטיותה עד כדי כך שכמעט אין תמונות שלה, בניגוד להררי התצלומים והסרטים שבהם נראה בעלה.

התצלום המוכר ביותר של הרבנית הוא מיום חתונתה, שהתקיימה בניו יורק ב-1949. הגברת שניאורסון, בכובע פרחוני שמעטר את פניה הנאים, צולמה כשהיא מביטה אל מעבר לשולחן. מהתצלום ניבטים אף נשרי, שפה עליונה צרה וקו לסת מסותת ואלגנטי. הבעת פניה רצינית, כאילו היא מאזינה למשהו בתשומת לב.

לכל בת לובביץ' יש סיפור על הרבנית. פעם שפך אורח משקה על המפה שלה. כדי שלא יחוש מבוכה, שפכה הרבנית גם את המשקה שלה. נדיבותה מתבטאת בסיפור נוסף - על משפחה שפונתה מביתה והרבנית שילמה עבורה את שכר הדירה. וסיפור נוסף - על ילד ששאל אותה היכן ילדיה ונענה כי "כל החסידים הם ילדיי".

לדעת צעירות רבות המעשה הגדול ביותר שעשתה הרבנית היה נישואיה למנחם מנדל שניאורסון, שהפך בהמשך לאדמו"ר חב"ד השביעי והאחרון. חיה מושקא היתה בתו של האדמו"ר השישי ונישואיה לשניאורסון איפשרו את הפיכתו לרב. אם חיה מושקא לא היתה מאפשרת לו להקדיש את כל זמנו לקהילת לובביץ', ייתכן שלא היה מקים את אחד הזרמים בעלי קצב הצמיחה המהיר ביותר ביהדות כיום.

"היא היתה דמות מיוחדת והיא הביאה אלינו את הרבי, המנהיג הגדול ביותר מאז משה רבנו", אומרת דוכמן ומוסיפה: "הם מאוד חשובים לי ולכל מי ששייך לחב"ד".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו