שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

סירב לשבת במסעדה בגלל הצמיד, ועורר מחאה

אורן ירמיה ישב במסעדת דובנוב 8 בת"א, אך לאחר שגילה שמלצרים עונדים צמיד אלקטרוני קם ממושבו ודיווח על כך בפייסבוק. במסעדה שוקלים לוותר עליהם

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דפנה ארד

למרות הפרסומים הקודמים והתגובות החריפות בתקשורת, נראה שבתי הקפה והמסעדות נצמדים לצמידים האלקטרוניים, המאפשרים ללקוחות להרטיט את ידי המלצרים - וכך להפנות את תשומת ליבם. אחד מהאנשים שהצמידים האלה הכעיסו במיוחד הוא אורן ירמיה, בן 23, שהתיישב בצהרי יום שני במסעדת "דובנוב 8" בתל-אביב, והמתין לסבו וסבתו שקבעו לאכול עימו.

בזמן שישב בגינת המסעדה הוא הבחין בלחצני השירות של חברת vellux שהוצבו על כל אחד מהשולחנות. מערכות הזימון השקטות אלה, כאמור, מאפשרות לסועד לזמן את המלצר לשולחנו על ידי שליחת רטט או צפצוף אל מכשיר אלקטרוני – אותו עונד המלצר - המזכיר שעון או זימונית. אלה אותם הצמידים שב"קפה-קפה" החליטו לחדול מהשימוש בהם, בעקבות איומים בחרם צרכנים.

ירמיה נרעש והחליט לעשות מעשה מחאתי. הוא רכן לשולחנו וכתב פתק: "לבעל המקום, התכוונתי להתיישב ולאכול עם המשפחה במסעדה עד שגיליתי שאתה מכריח את עובדיך לענוד צמיד אלקטרוני. אני מצטער, אבל זה פשוט מגעיל אותי. מקווה שתחזור בך מההחלטה הזו ושאני אוכל לחזור לאכול כאן. תודה ולהתראות". על גבי הפתק הוא השאיר מטבע של חמישה שקלים, ורשם הערה נוספת: "טיפ למלצרית, לא היא צריכה לסבול".

מלצרית עם הצמיד האלקטרוני, אתמול בדובנוב בת"אצילום: אפלבאום תומר

העם דורש צמיד רוטט? דברו על זה בפייסבוק

לאחר מכן קם והלך. כשמנהל המשמרת הבחין בפתק, הוא רץ אחרי ירמיה והזמין אותו בחזרה למסעדה כדי שישוחח עם המלצרים וישמע מפיהם את דעתם על המערכת. המלצר רוברט שניידר הצטרף לשיחה, וניסה להסביר לירמיה שמדובר בבחירה שלו, שהמוצר טוב.

אתמול הוא סיפר על האירוע מנקודת מבטו: "רצתי אליו ואמרתי לו שאני עובד במסעדה שנתיים וחצי וזה המקום הכי טוב שמילצרתי בו בחיים. אני מקבל יחס מעולה, ואני בעצמי בוחר להשתמש בצמיד האלקטרוני. עד עכשיו, בכל פעם שלקוחות שאלו אותי אם זה מפריע לי, הסברתי להם שאני מאוד מרוצה. אבל אורן החליט להסיק את המסקנות בעצמו.

אורן ירמיה. "זה פשוט מגעיל אותי"צילום: קידר ניר

"אנחנו עובדים עם המכשיר הזה כבר כמעט חודשיים, אין מלצר אחד במסעדה שחושב שזה רע. אם מישהו מרגיש שהוא כבול בגלל הצמיד כנראה שיש לו רגשי נחיתות מראש. אני לא רואה בו פסול. זה ממש יבאס אותי אם יחליטו להפסיק להשתמש במערכת".

מנהל המסעדה הסביר לירמיה שכלל שלא מדובר בהתעללות במלצרים, אלא בשיפור תנאיהם. "הם מרוויחים עשרים אחוזים יותר בטיפים, הולכים פחות קילומטרים ביום, ומצליחים להשתלט על המשמרת בפחות מאמץ, מבלי שמנהל המשמרת יצטרך לשבת להם על הראש". הוא אף הזמין אותו לתוך המסעדה, לראות שלט שהוצב שם ומאפשר למלצרים להחליט אם הם מעוניינים להסתובב עם הצמיד האלקטרוני או לא.

"כשראיתי את הזמזמים זה עשה לי רע", אמר אתמול ירמיה. "יש משהו לא נעים בכך שאפילו על מעט הקשר האנושי שיכול להיווצר במסעדה מוותרים. מלצרים הרי עובדים בעבודה קשה שדורשת מאמץ פיזי, קשב, וזיכרון – ומקבלים תשלומים מאוד בעייתיים על כך. נוסף לזה זורקים עליך עוד צפרדע. בוודאי עדיין מצפים לאותה התנהגות מהם, לעבור, לשאול, לחייך, ולשים לב לזמזם. יש עוד לחץ על המלצר מבלי שיהיה שיפור בתנאיו.

"אני מאמין למלצר שאמר לי שהוא בעד הצמיד, אבל גם כשאני מילצרתי הייתי מרוצה מכך שנתנו לי לעבוד שעות נוספות, למרות שלא שילמו לי על כך אחוזים נוספים. אמנם שמחתי באותו רגע, אבל במבט לאחור זה רק דפק אותי".

צילום הפתק שכתב ירמיה הופץ מאז בפייסבוק עשרות פעמים, וקיבל מאות תגובות. מנהל המסעדה, איציק חנגל, נבהל מכך וביקש להחזיר את הצמידים לחברה. "הרגשתי חוסר אונים", אמר. "אומרים זמזום, אומרים שוק חשמלי, אני לא רוצה להצטייר כאחד שפוגע במלצרים שלו. יש לנו קהל יפה וטוב ואוהבים אותנו ואנחנו מחזיקים מעמד שנים - לא שווה להסתבך על כזאת שטות.

"ואז המלצרים עצמם באו אלי והתחננו שנמשיך עם המערכת, הם אמרו שהם אף מוכנים לשכור אותה ישירות מהחברה. אחד המלצרים שכנע אותי במשפט הבא: 'כשאתה מתקשר אלי בפלאפון ואני עונה לך אני גם חווה נזק של קרינה, אבל החלטתי ללכת עם הפלאפון, והחלטתי לענות לך - כפי שהחלטתי ללכת עם הזימונית עליי. אני מציע שכל מי שדואג למלצרים ידע שזה מה שהם רוצים".

ירמיה לא השתכנע. "בסוף לא חזרנו למסעדה לדובנוב 8", בהוא מסכם. "הלכנו וישבנו במסעדה אחרת באזור, שם השירות היה בסדר גמור, גם בלי זמזמים"

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ