בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כך נלחמת עיריית ירושלים ברוכלים ממזרח העיר

המודל העסקי של העגלה של מוכר הבייגלה איחסאק כנעאן ושל רבים מחבריו מבוסס על איזון עדין בין הכנסות ממכירות לקנסות שמחלקת להם העירייה. "אני לא למדתי לגנוב, זה מה שאני יודע לעשות"

29תגובות

כבר 25 שנה שאיסחאק כנעאן, תושב סילוואן, מוכר בייגלה, פלאפלים גדולים וזעתר שנארז בפיסות נייר, מעגלה קטנה בשער יפו שבירושלים. למרות שבכל השנים ניסה להשיג רישיון הפעלה מעיריית ירושלים הוא לא הצליח. המודל העסקי של העגלה מבוסס על איזון עדין בין הכנסות ממכירת הבייגלה לקנסות שמחלקת לו העירייה באופן קבוע. הוא זוכר היטב את האבולוציה של הקנסות על הפעלת דוכן. "פעם זה עלה 30 שקלים. אחרי זה 70, אחרי זה 300, 250, 150 - והיום זה הגיע ל-475 שקלים", הוא סיפר השבוע.

כנעאן בקושי מסיים את המשפט ופקח מחויך של העירייה מגיע ואחרי דין ודברים קצר רושם דו"ח נוסף - השלישי מאז יום שבת. "רכלת במכירת בייגלה על גבי עגלה ניידת, ללא אישור בכתב מאת העירייה", נכתב בדו"ח. כנעאן לא לבד בעימות הזה עם העירייה. על אף שהדוכנים הניידים למכירת בייגלה, תירס ומשקה התמרהינדי היו לחלק מהנוף של העיר העתיקה מימים ימימה, בשנים האחרונות בעלי הדוכנים לא יכולים לקבל רישיון להפעלה מהעירייה וכולם עובדים למעשה באופן בלתי חוקי וממשיכים לצבור חובות עתק ואף עונשי מאסר. העירייה טוענת שהיתה צריכה את הזמן כדי להסדיר את הנושא, ובינתיים היא עלולה להעלים חלק חשוב מהווי העיר העתיקה.

עד היום צבר כנעאן דו"חות במאות אלפי שקלים. לפני כחודשיים, לאחר שהוצא נגדו צו מעצר, הוא הגיע להסדר תשלומים עם העירייה. הקנסות המצטברים, שעמדו על 140 אלף שקלים, קוצצו ל-70 אלף וחולקו לתשלומים, שגם בהם הוא לא מצליח לעמוד. בינתיים העירייה ממשיכה לרשום דו"חות לעגלה הקטנה עם שלושת הגלגלים. "לפני ארבע שנים היה שופט שאמר לי שהוא ימחק לי את כל החובות אם אני אפסיק למכור. אמרתי לו שאני לא יכול להפסיק כי זו הפרנסה שלי ושל הילדים שלי. במקום שהוא יתחשב הוא נתן לי עוד קנס של 6,000 שקלים. אני רוצה להוציא רישיון, לא רוצה לעבוד נגד החוק, אבל כל הזמן אומרים לי שאי אפשר. אני לא למדתי לגנוב, זה מה שאני יודע לעשות".

אמיל סלמן

רוב חבריו למקצוע של כנעאן סובלים מקנסות חוזרים ונשנים והפדיון היומי בקושי מצליח לכסות את עלות הקנס. קולגה שלו בשער יפו, זכי סבאח, ריצה שנת מאסר בגלל אי יכולתו לשלם את הקנסות. כיום עומד החוב שלו על 330,000 שקלים.

אולם לרוכלי העיר העתיקה אין למעשה ברירה, שכן בשלוש השנים האחרונות לא ניתן להוציא רישיון לרוכלות, בשל הנחיה של היועץ המשפטי של העירייה, לאחר שבית המשפט קבע שחלק מהדוכנים (לרוב במערב העיר) הכו שורשים והפכו לקיוסקים קבועים ללא היתר. גם ועדה שמונתה לגבש עקרונות בנושא טרם סיימה את עבודתה והרוכלים המשיכו לספוג קנסות.

בשבועות האחרונים, טוענים בעירייה, החלה שוב חלוקת הרישיונות ו-15 רוכלים קיבלו באחרונה מחדש את רישיון הרוכלות שלהם. העירייה, כך נראה, מבקשת גם להחיל שורה של כללים נוקשים על תחום שהוא מטבעו חסר כללים. כך למשל, מנסים בעירייה לגבש דגם אחיד לעגלות הרוכלות, חניונים קבועים לחניה של העגלות בערב והגדרות מדויקות לגבי המיקום שלהן ואופי הסחורה. "מה שמפריע לי זה הנוקשות המערכתית במקרה הזה", אומר חבר מוצעת העיר מאיר מרגלית (מרצ), "אפילו מישהו שמוכר תמרהינדי מתוך תרמוס גדול על כתפו, שהוא חלק מהנוף של שער יפו, התבקש להוציא רישיון. בינתיים אני לא רואה את העירייה מתעסקת עם תעשיינים ומלונאים גדולים. דווקא הרוכלים האלו מדירים שינה מעיניה של העירייה?".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "בימים אלו שוקדת עיריית ירושלים על תוכנית מדיניות חדשה להסדרת הרוכלות בעיר. בתקופה הקרובה צפוי להיערך פיילוט אשר לאחריו יתקבלו החלטות כוללות לגבי תחום הרוכלות בבירה. כל רוכל בירושלים נדרש לרישיון רוכלות על מנת למכור מרכולתו בעיר. רוכל הבוחר לפעול בלא רישיון עובר על החוק וצפוי לקנסות הקבועים בחוק. למר איסחאק מעולם לא הונפק רישיון רוכלות ובקשתו לרוכלות במקום נדחתה על ידי ועדת הרוכלות. עד לקביעת מדיניות חדשה בנושא אין בכוונת הרשות לרישוי עסקים לאשר רוכלות חדשה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו