בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח קובע: טעות של פקח כמעט גרמה לתאונה אווירית בנתב"ג באוקטובר

מדו"ח החקירה עולה כי טעות של פקח הטיסה גרמה לכמעט התנגשות בין מטוס ישראייר ומטוס אוקראיני ב-3 באוקטובר

5תגובות

טעות של פקח הטיסה במגדל הפיקוח היא שגרמה לאירוע בטיחות הטיסה החמור, בו כמעט התנגשו מטוסי נוסעים של חברות התעופה ישראייר ו-AEW מאוקראינה בשמי נתב"ג, ב-3 באוקטובר השנה. כך קובע חוקר התאונות האוויריות הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז. לדבריו, שדרוג שדה התעופה והפעלתו של מסלול המראה ונחיתה בודד מאלץ את הפקחים להתמודד עם עומס עבודה חריג.

ב-3 באוקטובר, עמד מטוס של חברת ישראייר להמריא, כשעליו 75 נוסעים ואנשי צוות. במקביל, מטוס של חברת התעופה האוקראינית ועליו 168 נוסעים ואנשי צוות, התכונן לנחיתה על אותו המסלול. על פי ממצאי הדו"ח, פקח המגדל הנחה את המטוס הישראלי להמשיך בהמראה מיידית ואישר גם למטוס האוקראיני, שהיה כבר קרוב, להמשיך בנחיתה.
כאשר הבין הפקח את המתרחש, הוא הורה למטוס האוקראיני לבצע הקפה נוספת.

המטוס האוקראיני התחיל בפניה ימינה ותיקן חזרה לפניה שמאלית, עפ"י הנחיות חוזרות של הפקח. נוצר בו המטוס האוקראיני למעשה איגף את המטוס הישראלי מאחור, כשכל מה שמפריד מהם הוא 100 רגל בלבד

מוטי מילרוד

"הנחיית ההפרדה הראשונית והמבלבלת של פקח המגדל, נבעה מהלחץ הגבוה שנוצר אצלו בבת אחת, עת קלט את הקירבה בין שני המטוסים. יחד עם זאת, הפקח התעשת מיד, נקט במתן הוראות מודגשות, תוך שהרגיע את צוותי שני המטוסים בכך שיש לו קשר עם שניהם, קרי: שליטה במצב האווירי", נכתב במסקנות הדו"ח.

חוקר התאונות מתריע בדו"ח כי על רקע תנאי המרחב האווירי של נתב"ג ומאפייני הפעלתו - בגלל פרויקט שדרוג המסלול פועל כיום שדה התעופה במתכונת של מסלול אחד בלבד עליו מתבצעים המראות ונחיתות - "התפתחה נורמה בקרב הפקחים, ברמה זו או אחרת 'לייעל ולזרז' את התנועה האווירית, על מנת להגדיל את קיבולת השדה, במצבי עומס".

רז מציע שורה של המלצות בדו"ח, בינהן לחדש את פורום בטיחות התעופה האזרחית, בראשות שר התחבורה, אחת לשלושה חודשים. "עפ"י ניסיון העבר, בארץ ובחו"ל, פורום כזה נועד לתיאום של הרשויות לאיתר הבעיות המרכזיות ובעיקר לעדכון ולמעקב אחר ביצוע פעולות התיקון מצד הגורמים האחראיים". בפורום משתתפים בכירי משרד התחבורה, נציגי רשות התעופה האזרחית (רת"א) רשות שדות התעופה (רש"ת) וחיל האוויר, לצד נציגי חברות התעופה, איגוד הטייסים והפקחים, קלוב התעופה והנהלת נתב"ג. 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו