בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טעות אנוש גרמה להתרסקות המטוס במודיעין

כך נקבע בדו"ח החקירה המלא על התאונה לפני כשבועיים. בהתרסקות נספו הטייס אלחנן שמואלי וחברו שמשון רוזן בעת שטסו מעל ביתו של הראשון

10תגובות

טעות אנוש בביצוע תמרון פשוט בגובה ובמהירות נמוכים הם שגרמו להתרסקות מטוס האולטרה-לייט במודיעין לפני כשבועיים, כך עולה מדו"ח החקירה המלא שהגיע היום (רביעי) לידי "הארץ". בהתרסקות נהרגו הטייס, אלחנן שמואלי בן 55, ותושב העיר שהיה עימו, אל"מ (מיל.) שמשון רוזן בן 60, ממושב תימורים הסמוך לקרית מלאכי. את החקירה ניהל חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז.

הדו"ח אף מותח ביקורת על חברו של הטייס, וקובע כי "התאונה ארעה במהלך ביצוע 'חריגה אסורה' במכוון וביודעין של טיסת מעבר נמוכה מעל בתים, מחוץ לנתיב הטיסה שהוגש ואושר. סביר להניח, כי הנוסע, שהיה חברו של הטייס, היה מודע לחריגת הטיסה האסורה מעל אזור מיושב. אין זו הפעם הראשונה שהם טסו יחד באותו האזור. למרות ניסיונו הרב בטיסה, לא הייתה לנוסע, בנתוני האירוע, היכולת המעשית להתערב ולחלץ את המטוס, טרם התרסק".

על פי מסקנות דו"ח החקירה: "המעבר הנמוך יחסית מזרחה, לצד הבית (של הטייס) הממוקם בחלק הנמוך של דופן פנימי של ערוץ בין שתי גבעות, 'ניתב' את הטייס שרצה לחזור למנחת, לפנות ימינה אחורה, תוך כדי טיפוס, כדי לעבור בגובה ביטחון מעל הגבעה הדרומית (שהיוותה את הדופן הנגדי של הערוץ בתוכו בוצע המעבר)". בהמשך נכתב כי "אובדן השליטה ארע בגובה נמוך, בשלב טיסה פשוט, לכאורה, עד כי הפתיע את הטייס שכנראה זיהה את המצב מאוחר ומצא עצמו, תוך כדי פניית הטיפוס, במהירות נמוכה יחסית וללא מרווח גובה בטיחות, המאפשר לו היחלצות מן המצב".

גיל כהן מגן

הדו"ח שלל תרחישים טכניים או רפואיים כגורמים אפשריים להתרחשות התאונה. עוד נכתב כי תיאורים של עמיתים, יחד עם תלונות אזרחים הגרים באזור מודיעין, מלמדים על כך "שלא היתה זו הפעם הראשונה שטייסים ביצעו טיסות נמוכות מעל בתי העיר". החוקר הראשי המשיך וקבע במסקנותיו, כי "הכשל העיקרי באירוע שכזה, כמו ברבים אחרים שהתרחשו בעבר, מקורו באווירה שהתפתחה אצל חלק מהטייסים, שמתבטאת בסלחנות ובהסכמה בשתיקה לביצוע החריגות האסורות. הסכמה שכזו מהווה סוג של 'עידוד".

החוקר לא מצא לנכון, בסיומו של הדו"ח, לספק המלצות חדשות, מעבר לאלו שהומלצו על ידו בעבר והקשורות באכיפת הדין, יחד עם מתן הגנה וכלים בידי הנהלת עמותת האז"מ (מטוסים זעירי משקל) לקידום המקצוענות של חבריה. "באירוע הנחקר לא נחשפו ליקויים בחקיקה המחייבת, הרלוונטית, וגם לא ליקויים ומפגעי בטיחות ספציפיים שהובילו, בצורה ישירה או עקיפה, להתרחשות התאונה. הרקע לאירוע הטראגי, כמו גם למספר אירועי בטיחות חמורים נוספים בעבר, טמון באווירה ו'באקלים הבטיחותי' המאפיין חלקים ממגזר האז"מ", כתב חוקר תאונות אוויריות ראשי בסיום הדו"ח.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו