בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ייהרס שביל הטהרה בקבר הרשב"י במירון שנבנה בעידוד המדינה, אך ללא היתרים

עם הקמתו לפני כחצי שנה הודיעה המדינה כי תממן כ-250 אלף שקלים מהעלות. נועד לאפשר מעבר כהנים במקום

39תגובות

שבעה חודשים אחרי שנבנה במהירות, טרם הילולת רבי שמעון בר-יוחאי (רשב"י), מתברר כי "שביל הטהרה" שנועד למעבר כהנים במקום, כלל איננו חוקי וכעת הוצא נגדו צו הריסה. זאת למרות שהמדינה תמכה בהקמתו, ואף הודיעה בזמנו כי תממן את מחצית עלות ההקמה, המוערכת בכחצי מיליון שקלים.

השביל, שהוא למעשה גשר באורך כ-300 מטרים, נבנה בעורפו של מבנה הקבר בעקבות טענות שלפיהן בנתיב העלייה המסורתי לקבר מצויות מערות קבורה, ואלו אינן מאפשרות מעבר של כהנים. בישיבה של ועדת הפנים של הכנסת בחודש מארס האחרון, שיוחדה להכנות להילולת הרשב"י, בישר סגן שר החינוך, מנחם מוזס (יהדות התורה) על בניית השביל והבטיח כי הראשון שיפסע בו יהיה סגן שר האוצר, יצחק כהן (ש"ס), "שדאגנו לקבלת התקציב דרכו".

ירון קמינסקי

השתתפות המדינה בפרויקט זכתה להבלטה בעיתונות החרדית נוכח שיתוף הפעולה יוצא הדופן בין המדינה לבין חסידות "תולדות אברהם יצחק", שדרשה את בניית הגשר. בחסידות הכחישו בזמנו כי המדינה שותפה בפרויקט, וטענו כי הוא מומן כולו "על ידי נדיבי עם".

כך או כך, כעת התברר כי העבודה נעשתה ללא היתרים, והוועדה המקומית לתכנון ובנייה מרום הגליל הוציאה צו הריסה לגשר. עתירה שהגישה החסידות יחד עם 12 כהנים מיוחסים נגד צו ההריסה, נדחתה על ידי שופט בית משפט השלום בצפת, אורי גולדקורן. לעת עתה לא ידוע מועד ביצוע הצו, ואולם באתר הקדוש יש המייחסים את ביקורו בשבוע שעבר של מפקד מחוז הצפון במשטרה, ניצב רוני עטיה, במקום כהכנה למבצע ההריסה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

בניית השביל סימנה פרק נוסף בהקצנה ההלכתית המתרחשת באתר התיירותי הדתי השני במספר המבקרים בו, אחרי הכותל המערבי. הקצנה זו באה לידי ביטוי בין היתר גם בגובה המחיצות החוצצות בין גברים לנשים בימי ההילולה, שהשנה נפרשה לגובה רב. בשנים האחרונות השקיעה המדינה מיליוני שקלים בשיפוץ המקום, לצד ההוצאות הגבוהות הכרוכות בהילולה בל"ג בעומר, וגם בהן נושאת המדינה.

שביל הטהרה הוקם בניגוד לאמירות מפורשות של רבנים, בהם רבה של מירון ב-50 השנים האחרונות, הרב מאיר שטרן, שקבע באופן חד-משמעי במכתב שהוציא, כי "מעולם לא עלה איזה ספק בהליכה על הדרך העולה, המקובל על כולם כמה וכמה דורות". בשנה שעברה אף הודיעו בחסידות אברהם יצחק כי החליטו שלא לעלות אל ההר בשל הסוגיה. בחצר חסידות אחרת, "תולדות אהרון", הוחלט לעלות להר רק אחרי שנמצא פתרון הלכתי, ולפיו אדמו"ר החסידות הושב בתוך ארגז עץ שהותקן על אחורי רכב שטח, כדי שהארון יחצוץ מפני טומאת קברים.

ממשרד האוצר נמסר בתשובה לשאלת "הארץ" על גובה התקציב שיועד לשביל, כי הסכום נלקח מתקציב הפיתוח של משרד התיירות. ממשרד התיירות נמסר כי "בחודש מאי קיבל משרד התיירות ממשרד האוצר סכום ייעודי לאירועי ל"ג בעומר, שיאפשר את הנגשת הדרך לאתר לכהנים, שלפי ההלכה היהודית מנועים ממעבר בסמיכות לקברים, המצויים בתוואי הדרך. התקציב שהוקצה לכך עמד על 200 אלף שקלים והוא יועד להקמת מעברים ומתקנים זמניים בלבד, בהם גשר, בימות, מדרגות ומעקות, שפורקו לאחר האירועים ואינם נמצאים בשטח מאז. ככל שמדובר במעבר קבוע, אין הדבר נוגע למשרד התיירות ולא מומן על ידו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו