בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תעודת הכשרות של סילבסטר

לא בקלות קיבלו במדינת ישראל הישנה את ההרגל המגונה לחגוג את ראש השנה האזרחית. ההפרעה לסדר הציבורי ולגאווה הלאומית הטרידה את הציבור החילוני לא מעט. עד שהתערבה הרבנות

14תגובות

"העירייה רואה חובה לעצמה להזכיר גם השנה לבעלי בתי הקפה והמסעדות ולמקומות שעשועים בעיר על הצורך להימנע מעריכת חגיגות פומביות לכבוד ליל סילבסטר. המנהג הזה, לחוג את ליל סילבסטר בחוגי ציבור יהודי בתוך עיר עברית פוגם בסגנון חיינו הלאומיים ההולך ומתרקם בארץ האבות. הקריאה גם מכוונת לקהל הרחב, שחלק ממנו - אמנם רק בודדים - נוהגים לחוג את החג הזה בהילולא וחנגא, במסיבות רעים סואנות" (פרסום של עיריית תל אביב, 1935)

"אם אפשר לשמוח, למה לא לנצל זאת?", אמרה האופנאית לולה בר בערב השנה החדשה 1970, תופרת באמתלה אחת את הטלאים והודפת פרצופים שהחמיצו בראותם ישראלים מתנפלים בחיבוקים ונשיקות על חגיגות סילבסטר - כומר אנטישמי שנכנס במדינת היהודים פעם בשנה - בשעריה האחוריים אמנם, אבל בהוד והדר. כמו פגאנים שקיבלו עליהם את הנצרות, ופעם בשנה לזמן קצוב מותר להם לנהות אחר פיות ומשואות אסורים. כפי שכתב אחד מקוראי העיתון ב-1956: "וכי מה סכנה צפונה לעם בן חמשת אלפים שבע-מאות ושש עשרה, היוצא לשחק, יום אחד בשנה, עם זאטוטים בני אלף תשע-מאות חמישים ושש". והוסיף יורם ברונובסקי ב-1979: "בתרבות היהודית נועד החג להזכיר ולהגביר את התודעה - ולכך, כידוע, אין טוב מן הסבל. הנצרות הועידה את חגיה לשיכחה - שיכחת המצוקה של החולין".

אי-פי

הן היו, בהתחלה, מסיבות של דיפלומטים ועסקנים. העיתון שמר להם פינה קטנה ופריכה מיובש בקצה הגיליון. "כניסת השנה החדשה הוחגה אמש בתל אביב ובסביבה על ידי נשפים רבים בהם השתתפו אזרחי חוץ הנוצריים אשר באו העירה ממקומות שונים", דיווחה לקונית ידיעה ב-1953, למרות שכבר ב-1952 איזה כתב הוציא את היהודים מהארון ברמיזה דקה: "ליל סילבסטר היה מורגש בתל אביב ובסביבה, ולא דווקא בחוגים הדיפלומטיים בלבד", כתב ולא הוסיף. באמצע העשור דיווח "הארץ" בהפתעה ש"יהודים רבים נמצאו בין החוגגים את ליל סילבסטר. משטרת ירושלים קיבלה תלונות מתושבי שכונת רחביה על הפרעת המנוחה בשעה מאוחרת, ומשחקרה על כך, התברר שהמדובר בנשפיות השנה החדשה".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

בתל אביב מאות הצטופפו במלונות פאר, ועוד מאות עמדו על פתחי בתי המלון וסקרו בהתעניינות את הנכנסים, "בעיקר את שמלות הפאר של הנשים".

תחרות לא צפויה לפורים

הפער בין הפוסעים פנימה לנשארים בחוץ הקים את מבקרי חגיגות הסילבסטר; הטהרנים עדיין הבליגו אבל ככל שהצטהלו ההילולות נשמע קולם: "לא רחוק מביתנו נערכה בלילה בין 31.12 ל-1.1. חגיגה", כתב חיפאי אחד שסירב לשאת את שם סילבסטר לשווא ב-1959, "שירים לועזיים צורמי אוזן בקעו מאחד הבתים בליווי מוסיקה צרחנית. דפיקות רגליים וצחוק טפשי של שיכורים משתוללים נשמעו למרחקים. מלבד מה שדבר זה מנוגד לחוק, הנני סבור שחיקוי חג דתי ונוצרי בארצנו פוגע לא רק ברגשות הדתיים שבתוכנו אלא אף ברגש ובגאווה הלאומית של כולנו. אם רוצה יהודי לשמוח, יש לנו ברוך השם מועדים וחגים לשמחה". בשנות ה-60 המוקדמות התפשטה החגיגה לבאר שבע המדברית. "מספר בתי עסק קישטו את חלונות הראווה שלהם בפתיתי צמר גפן כדי להזכיר ולהיזכר בשלג היורד בעונה זו באירופה", דיווח "הארץ".

התרבות הישראלית גמלה למסורת האירופית בריקודי הורה. "הורה סוערת גרפה עשרות אורחים לא-יהודים ויהודים בנשף סילבסטר שנערך במוצאי יום ו' במלון שרתון שבתל אביב", דיווח בינואר 1966 כותב המדור "ראיתי שמעתי" ב"הארץ". "רקדו בדבקות חסידית ממש גברים ונשים צעירים ומבוגרים". ובכך הוסיף אזהרה: "עם כל שנה מתברר יותר ויותר כי ליל הסילבסטר הופך בציבור הישראלי לאירוע שהשמחה בו רבה משמחת חנוכה", ו"מתעורר הרושם שחגיגת בוא השנה האזרחית עשויה להפוך בעתיד לאירוע העיקרי ביישוב הישראלי והיא תתחרה אפילו בפורים. יתכן שהגיע הזמן להתחיל לחשוב על הגורמים לתמורה הזאת, ולפעול להחזרת עטרת החגים הלאומיים היהודיים למקומה".

לקראת חגיגות השנה החדשה 1967 הרבנות החלה שולחת מכתבים לבתי מלון בדרישה לבטל את נשפי הסילבסטר, לצד איום: "אם לא נמצא אצלכם אוזן קשבת, נאלץ לבטל את ההכשר ונפרסם על זה ברבים", כתבה הרבנות בנתניה למלון "פלס" בעיר. שנה אחר כך איגוד עובדי חברת 'שמן' שכר אולם פאר לערוך בו נשף חנוכה. זמן קצר לפני ה-31 בחודש בעלי האולם ביטלו את האירוע בלחץ הרבנות בחיפה, שהזהירה ש"נשפים כאלה במועד הנ"ל הם לאמיתם, או עשויים להתפרש, כנשפי... סילבסטר". החשד התחזק משנודע לרבנות כי בכוונת החוגגים "לכבות לקראת חצות את האורות".

טלי מאייר

בכנסת ראו בזה "תקרית"; ועדת הפנים הזמינה את שני הרבנים הראשיים של חיפה ל"בירור". מרבית חברי הכנסת, מלבד נציג מפד"ל, מתחו ביקורת על עמדת הרבנות. ח"כ משה ורטמן אמר שהיא מתערבת בחיי הפרט באצטלה של השגחת כשרות. כשעלו חגיגות הסילבסטר לדיון בכנסת ב-1986, ההתערבות הרבנית זכתה לאצטלה אחרת שהעניק יו"ר ועדת הפנים בעצמו, עובדיה עלי (ליכוד), שקרא למלונאים "להתחשב בעובדה שמתאכסנים בהם יהודים דתיים". ראש העיר ירושלים טדי קולק כתב לשר התיירות שהאיסור על חגיגות ראש השנה האזרחית מוציא "שם רע לירושלים, הידועה כעיר שיש בה חופש-פולחן".

תחליפי יבוא

בסילבסטר 1969 החיפאים תלו מודעות גדולות שבישרו על "נשף סיום השנה" במרכז הקהילתי בית אבא חושי. שבוע לפני המועד שונה הנוסח: המלים "נשף סיום השנה" כוסו בכרזה קטנה שעליה כתוב "ערב בידור עליז". באמצע שנות ה-80 נעשתה התחפושת הזו ל"הסדר": בתי המלון לא יזכירו את המילה 'סילבסטר'. בתמורה לא תאיים הרבנות כי תשלול את תעודת הכשרות שלהם. "התייאשנו מלפעול נגד הישראלים החוגגים בסילבסטר", הודה מזכיר המועצה הדתית של תל אביב פנחס שיינמן בדצמבר 1985. גם הניסיון מתחילת שנות ה-80 לציין סילבסטר אחרת - למשל, שיחה בבית לסין בין השופט חיים כהן לכומר ג'ון לינדסי על אודות ישו הנוצרי - לא הצליח למשוך את הקהל ממלונות הפאר.

י.פ.פ.א

לקראת שנת המילניום, יצא הרב לאו נגד חגיגות לסילבסטר באומרו: "אין לנו מספיק אישים לחגוג אותם? למה אנחנו צריכים את הייבוא הזר הזה?". פרופ' למתמטיקה דן עמיר נענה לאתגר וביקש אישיות יהודית שנוכל להזדהות אתה בעת שהערלים מקדשים את שמו של האפיפיור סילבסטר". הוא חקר ומצא מתמטיקאי אנגלי, בעל השם הפרטי היהודי למהדרין ג'יימס יוסף בן אברהם יוסף, ש"דבק באמונת אבותיו למרות שבגלל יהדותו לא יכול היה לקבל את התואר באוניברסיטת קיימברידג' על אף שהיה מגדולי המתמטיקאים בדורו. מלבד היותו מתמטיקאי גדול ויהודי גאה, היה גם בעל השכלה בספרות ובמוסיקה. על כן אני מציע שכאשר העולם חוגג את חג הקדוש הנוצרי סילבסטר, נקדיש אנו את המסיבה למתמטיקאי יהודי דגול, ובכך נדגיש לא רק את ערכי המדע ומסורת אבות, אלא גם את חשיבותן וערכן של הפתיחות והסובלנות". בסוף מאמרו חשף ששמו המלא של המתמטיקאי היהודי היה סילבסטר. "אם אי פעם אשתתף במסיבת ערב ראש השנה הכללית, תהיה זו דמותו שתעלה לנגד עיני, והיא תזכיר לי גם את הצביעות של אלה המוחים נגד אפליה דתית בכל מקום, למעט המדינה שבה הם שולטים בכיפה".

סילבסטר מי?

חוגגי ראש השנה האזרחית בניו יורק מעולם לא שמעו על סילבסטר. או: איך קרה ששוב הגרמנים אשמים

האפיפיור סילבסטר מת ב-31 בדצמבר 335, ולתאריך הזה נקבעה הסעודה לכבודו - אבל הוא לא מת ביום האחרון של השנה. 1 בינואר אמנם היה היום הראשון בשנה בלוח הרומי והיוליאני, אבל בשנים שלאחר נפילת האימפריה הרומית ועד לימי הביניים המאוחרים, השנה התחילה בתאריכים שהשתנו בין תקופות ואזורים. במאה ה-18 עוד ציינה בריטניה את היום הראשון לשנה ב-25 במארס, ובצרפת שלפני המאה ה-16, השנה החלה בפסחא. לפיכך, אין כל קשר אינהרנטי בין אותו סילבסטר לתחילת השנה. ואכן, בארצות דוברות אנגלית האפיפיור הקדוש כלל אינו מזוהה עם חגיגות השנה החדשה. מרבית החוגגים בניו יורק, למשל, לא שמעו על האיש הזה מעולם.

בארצות דוברות גרמנית, בהשפעת הכנסייה, ערב השנה החדשה נקרא סילבסטר, כמו בישראל. מה שמוביל לחשודים המידיים בהשתרשות המלה, ואולי אף מסורת החגיגה, בתרבות הישראלית-יהודית: יהודים שנמלטו מגרמניה לישראל בשנות ה-30 של המאה שעברה. פובליציסטים בעיתונים כמו "דבר" החלו באותן שנים מדווחים על מסיבות סילבסטר ביתיות שהשפה השלטת בהן היא גרמנית, כמו קבוצת האמנים הגרמנית שהתיישבה בירושלים, ובניגוד לסדר הלאומי הטוב חבריה המשיכו לדבר בשפת אמם ולחגוג את מה שמכונה בארץ מוצאם "סילבסטר".

שיעורי הפשיעה גדלים בליל הסילבסטר בעשרות אחוזים

בשעה 24:00 בדיוק מחר בלילה, יקבלו אלפי זוגות ברחבי הארץ את פני השנה האזרחית החדשה בנשיקה. המממשים את הטקס הרומנטי - או דביק - הזה, כל אחד על פי תפישתו, כדאי שידעו דבר חשוב אחד: בזמן שהם עומדים ומתנשקים, גדל במאה אחוזים הסיכוי שבדיוק באותו הזמן כמה גנבים מרוקנים להם את הדירה ומחטטים להם בארונות.

על פי נתונים שנאספו במשרד לביטחון הפנים לקראת היערכות לערב ראש השנה האזרחית, ישנה עלייה חדה בנתוני הפשיעה החמורה בערבי הסילבסטר בישראל, בהשוואה לסופי שבוע אחרים במהלך השנה. ד"ר בשורה רגב מהמשרד לביטחון הפנים ניתחה ממצאים של שלוש השנים האחרונות, ולפיהם, למשל, מספר גניבות הרכב בערב הסילבסטר גבוה בחמישים אחוז לעומת שבת רגילה: 79 כלי רכב נגנבו בערב הסילבסטר האחרון (2010-2011) לעומת 51 כלי רכב שנגנבים בממוצע בסוף שבוע שגרתי.

הנתון שצריך להדאיג עוד יותר את הזוג המבלה בנשיקה הוא הסיכון שלהם להיקלע לתקיפה אלימה - סיכון שגדל ב-94% בליל הסילבסטר בהשוואה לסופי שבוע שגרתיים. 358 תקיפות אלימות נרשמו במשטרה בסילבסטר האחרון, ובכללן תקיפות פיזיות, איומי רצח והריגה, חבלה גופנית חמורה, חטיפה, כפייה, שוד וכד'.

גם עבירות מין - אונס, מעשים מגונים ועוד - מדווחות בשיעור גבוה בהרבה מהרגיל בערבי הסילבסטר. 38 תקיפות מיניות דווחו למשטרה בליל הסילבסטר של 2010, בהן מקרי אונס, מעשי סדום ומעשים מגונים, לעומת ממוצע של 21 תקיפות כאלו בסוף שבוע שגרתי. בסילבסטר האחרון ירד הנתון ל-23 תקיפות מיניות בסילבסטר לעומת 20 בסופי השבוע במשך השנה, מה שמעיד במקצת על מאמצי המשטרה להיאבק בשיעורי הפשיעה הגבוהים בערב זה.

חלק ניכר מהמשאבים מופנה לכבישים, שם רבים מהבליינים נכנסים לרכבם בסוף הערב כשהם שיכורים. בניגוד לשאר תחומי הפשיעה, כאן ניכרת עלייה מתמדת בשיעור העבירות במהלך השנים: ב-2008 נתפסו בליל הסילבסטר 124 נהגים שיכורים, ב-2009 נתפסו 271 נהגים שיכורים, ובסילבסטר האחרון נתפסו 360 נהגים - לעומת כ-95 נהגים שנתפסים בערב מקביל ממוצעה.

באגף התנועה נערכים בכוחות גדולים שיהיו פרוסים לאורך הצירים, וזה הזמן להזכיר שהרפורמה בענישה בעבירות תנועה נכנסות לתוקפן כבר בערב הסילבסטר, ולכן נהגים שייתפסו צפויים להליך מזורז בבית המשפט ולעונשים כבדים הרבה יותר מבשנים שעברו (יניב קובוביץ).



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו