בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שני ילדים נפצעו בצומת שבו המדינה הבטיחה להקים כיכר

שני ילדים נפצעו בצומת אוסישקין בה דורשים התושבים כבר שנים להקים כיכר, דווקא ביום בו דן בג"ץ בעתירה נגד הקפאת פרויקט הבנייה

4תגובות

זה שנים ארוכות שתושבי כפר תבור דורשים מהמדינה להקים כיכר בצומת אוסישקין, הנמצא בכביש 65 הקטלני. בהקמת הכיכר כבר הושקעו כמיליון שקלים, אולם המדינה חזרה בה מהתחייבותה והצומת נותר מסוכן מאוד. אתמול (ראשון), דווקא ביום שבו נדונה בבג"ץ עתירת המועצה המקומית נגד ההחלטה להקפיא את הפרויקט, אירעה במקום תנועת דרכים נוספת. שני ילדים נפגעו בעת שחצו במעבר חצייה את הצומת, המחבר בין המושבה הוותיקה לשכונה החדשה. מצבם של השניים מוגדר קשה ובינוני.

התאונה אתמול אירעה סמוך לשעה 13:30. לדברי עדי ראייה, מכונית שבאה מכיוון צומת גולני עקפה מכונית שעצרה במעבר החצייה ופגעה בשני הילדים בני 10. אחד הילדים הועף מעוצמת הפגיעה למרחק כ-10 עשרה מטרים והוטח במכונית שהגיעה מהכיוון הנגדי. הוא נפצע קשה מאוד והועבר במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה. הילד השני נפצע בינוני ופונה לבית החולים העמק בעפולה, כשהוא סובל משברים בידיו וברגליו. לאחר מכן, פונה אף הוא לרמב"ם מחשש לפגיעת ראש. הנהג הפוגע עוכב לחקירה. על אף שהתנועה סמוך לצומת אוסישקין מוגבלת ל-50 קמ"ש, התושבים במקום מספרים על סכנה יומיומית. "נהגים 'טסים' כאן כאילו זה כביש 6. אנחנו מתריעים כל הזמן, אבל לצערנו אולי רק עכשיו זה יזיז למישהו", סיפר בר אידל, בן 14. חברו, אופק ברששת, הוסיף: "הנהגים לא מתחשבים בחוק ובתנאי הכביש המחייבים נסיעה אטית. יש כאן תאונות רבות, רק בשבוע שעבר היתה אחת".

טענות תושבי הכפר מוכרות למשרד התחבורה ולחברה הלאומית לדרכים זה תקופה ארוכה. לכן הוחלט כבר ב-2002 כי בצומת אוסישקין תיבנה כיכר בעלות של כ-7 מיליון שקלים, וזאת על אף שהפרויקטים לשיפור הבטיחות בחלקו הדרומי של כביש 65 (עפולה-צומת גולני) טרם אושרו תקציבית. ההחלטה להקים את הכיכר זכתה לשלט גדול, שהכריז כי העבודות בצומת יסתיימו עד מאי 2009.

כחלק מהפרויקט, הושקעו כמיליון שקלים מתקציבי משרד התחבורה והמועצה המקומית כפר תבור בתכנון ובהפקעת שטחים פרטיים. אולם, כארבע שנים לאחר שהודיעה על הפרויקט, נסוגה המדינה מהבטחתה. בתגובה, עתרה לפני כשנה מועצת כפר תבור לבג"ץ. במכתב שהעביר מנהל מחלקת רשויות בחברה הלאומית לדרכים, גונן סער, לראש מועצת כפר תבור, יוסי דולה, נאמר כי "הפרויקט אינו עומד בקריטריונים של מוקדי סיכון, כפי שנקבעו על ידי הוועדה הבין משרדית". דולה אמר אתמול כי צומת אוסישקין, הפך לרולטה רוסית. התרענו שהכתובת נמצאת על הקיר והנה, לצערי, זה קרה". תגובת החברה הלאומית לדרכים לא התקבלה עד מועד סגירת הגיליון.

גיל אליהו

כבר כמה שנים ש"הארץ" עוקב אחר הנעשה בכביש 65, הנחשב לאחד המסוכנים בארץ. בשבע השנים האחרונות נהרגו בכביש 48 בני אדם: 27 מהם בחלקו הדרומי, 19 בחלקו הצפוני שבין עפולה לצומת נחל צלמון ואדם נוסף נהרג בצומת גולני. בעוד שרמת הסיכון בחלקו הדרומי של הכביש, ובכלל זה בכפר תבור, כפולה מהממוצע הארצי, המדינה מעדיפה לקדם בימים אלה את פרויקט מחלף בצומת גולני ואת הרחבת כביש 65 בחלקו הצפוני.

לעומת זאת, הטיפול במפגעי הבטיחות בקטע הדרומי של הכביש נותרו ברשימת ההמתנה של החברה הלאומית לדרכים לשנים 2011-2016. עוד יצוין כי תוכנית ישנה להפחתת נפח התנועה הכבד באזור כפר תבור באמצעות סלילת קטע כביש עוקף, אמנם התקבלה, אך מועד תחילת הביצוע אינו ידוע.

כביש 65 מתחיל בירידה מכביש החוף במחלף קיסריה, חוצה את עפולה ומסתיים בצומת קדרים. מדובר באחד מצירי התחבורה המרכזיים לצפון הארץ, המשמש בין היתר רבבות מטיילים מדי סוף שבוע. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נסעו בשנת 2008 בקטע שבין עפולה עלית ועד לכפר תבור 25 אלף כלי רכב בממוצע מדי יום. מכפר תבור ועד צומת גולני עברו בממוצע כ-16 אלף כלי רכב, מצומת גולני עד צומת עילבון כ-23 אלף כלי רכב ומצומת עילבון עד צומת נחל צלמון כ-14.5 אלף כלי רכב.

מכביש החוף ועד ליציאה מעפולה, מדובר בכביש שבו שני מסלולים לכל כיוון. אבל ביציאה מעפולה צפונה הופך הכביש לכביש צפו, מאוד ובו מסלול נסיעה אחד בלבד לכל כיוון. העבודות להקמת המחלף בצומת גולני ולהרחבת חלקו הצפוני של כביש 65 זכו לברכתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שר התחבורה ישראל כ"ץ, אולם יש גם מי שמערער על סדרי העדיפויות של מקבלי ההחלטות. מוטי דותן, ראש המועצה האזורית הגליל התחתון, אמר ל"הארץ" לפני כארבעה חדשים כי קטע הכביש הדרומי, מעפולה ועד לגולני, זועק להרחבה אך נשכח. "350 מיליון שקלים לצומת גולני זה דבר חשוב, אבל אם אין די כסף לכל המשימות, חשוב יותר שירחיבו את הכביש מעפולה עד גולני. בני אדם נהרגים בדרך לצומת וממנו ולא בצומת עצמו", אמר אז דותן. "אם השאלה היא מה עדיף, שיעמדו שתי דקות בצומת או ייהרגו בדרך אליו, התשובה הרי ברורה. במצב הדברים הזה הדיבור על נסיעה ללא רמזורים הוא פופוליזם, חיי אדם חשובים יותר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו