בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחרי גוש דן: הרפורמה בתחבורה הציבורית בירושלים תחל החודש

6תגובות

לאחר הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן בקיץ האחרון, מגיעים השינויים גם לבירה. בעוד עשרה ימים ישונה תוואי הנסיעה של עשרות קווי אוטובוס בירושלים בעקבות רפורמה מקיפה בתחבורה הציבורית בעיר. במשרד התחבורה מבטיחים שהלקחים מהרפורמה בתל אביב נלמדו, אולם תושבי ירושלים כבר מודאגים מהשינוי הצפוי.

לפי התוכנית שהציגו אתמול משרד התחבורה ועיריית ירושלים, בסופו של דבר יבוטלו או ישונו 54 קווי אוטובוס ברחבי העיר, מה שעתיד להשפיע על רוב נוסעי התחבורה הציבורית בבירה. התוכנית גובשה במשך כמה שנים ואמורה להתאים את מערכת התחבורה בעיר כולה לקו הרכבת הקלה שהחל לפעול לפני כחמישה חודשים.

כחלק מהמסקנות שעלו מהטמעת השינוי בת"א והביקורת הציבורית הנוקבת שהתעוררה בעקבותיו, הוחלט לפצל הפעם את הרפורמה לשלושה שלבים. הפעימה הראשונה, שכוללת שינויים של 22 קווי אוטובוס ונוגעת בעיקר לשכונות דרום מערב ירושלים (בית הכרם, קרית יובל, קטמונים ושכונות סמוכות), תצא לפועל בעוד עשרה ימים, ב-13 בינואר. כחלק מהרפורמה יבוטלו קווים שנוסעים במקביל לרכבת הקלה. קווים אחרים יקוצרו כך ש"יזינו" את הרכבת וקווים אחרים ישנו את מסלולם. כחלק מהרפורמה תבוצע גם האחדה במספרי האוטובוסים. כך למשל, כל האוטובוסים שמגיעים לדרום ירושלים יקבלו את המספרים שבין 20 ל-40. בפעימות הבאות ישונו הקווים ביתר אזורי העיר. במסיבת העיתונאים שקיימו אתמול, אמרו חברי צוות תוכנית האב לתחבורה, כי השינוי בקווי האוטובוסים מתאפשר בזכות השיפור בשירות הרכבת הקלה. לדבריהם, כיום עומד זמן ההמתנה לרכבת על כ-8-7 דקות לעומת כ-19 דקות בתחילת הפעלת השירות. השיפור הושג בעיקר בשל שדרוג מערכת הרמזורים לאורך הקו לרמזורים "חכמים", שנותנים עדיפות בצמתים לרכבת על פני שאר התחבורה.

לצד הרכבת הקלה, צפוי מערך התחבורה החדש להתבסס גם על שישה קווי אוטובוסים מהירים, שאמורים לחצות את העיר במהירות יחסית בנסיעה שרובה בנתיבי תחבורה ציבורית ובתדירות גבוהה. העיקרון המנחה של מתכנני התחבורה הציבורית בעיר הוא מעבר בין אוטובוס לרכבת ולהפך. כחלק מהרפורמה הוכנסו לשימוש כרטיסי "רב קו", שמאפשרים נסיעה והחלפה בין סוגי התחבורה במשך 90 דקות במחיר נסיעה בודדת.

במשרד התחבורה הצביעו על שיפור משמעותי נוסף כחלק מהשינוי והוא הפחתה מיידית של כ-20% ממספר האוטובוסים הנוסעים כיום ברחוב אגריפס. הרחוב שתוחם את שוק מחנה יהודה החליף את רחוב יפו כנתיב התחבורה הציבורית של מרכז ירושלים עם הפעלת הרכבת הקלה. ואולם בשל הפניית הקווים הרבים אליו, נותר הרחוב בחודשים האחרונים פקוק ברוב שעות היום ורמות זיהום האוויר שבו היו חריגות.

חרף המצג האופטימי, בקרב תושבי ירושלים, למודי שינויי התחבורה בעקבות הרכבת הקלה, חוששים מרפורמה נוספת. "המערך החדש טוב לרכבת, לא לאנשים", טוען יוסי סעידוב, ממקימי תנועת "15 דקות" שנאבקת למען שיפור התחבורה הציבורית בעיר. בניתוח שלו המרוויחים הגדולים יהיו תושבי ירושלים הגרים בסמוך לרכבת, שקיבלו קווי תחבורה יעילים וקצרים. לדבריו, מאות אלפי תושבים המתגוררים בשכונות מרוחקות יפסידו מהמערך החדש.

"במקום לקחת מרכזי תעסוקה גדולים כמו בית החולים הדסה, גבעת שאול ואחרים ולשלוח מהם קווים לשכונות - מחברים בין השכונות לרכבת", הוא הוסיף, "זו מערכת שדוחקת את האנשים בחזרה לרכב הפרטי". לדבריו, קווים המחברים בין השכונות למרכזי התעסוקה ישרתו בעיקר את השכונות החרדיות. "אין לי טענה לחרדים. נבחרי הציבור שלהם עובדים בשבילם, אבל אם תושב קטמונים רוצה להגיע לגבעת שאול הוא צריך לנסוע באוטובוס למרכז העיר, להחליף לרכבת קלה עד לגשר המיתרים ומשם להחליף שוב לאוטובוס לגבעת שאול", אומר סעידוב.

אנשי "15 דקות", שהכינו המלצות לצוות התוכנית, הציעו גם לשמור על מערך תחבורה חלקי עם תדירות נמוכה עבור האוכלוסייה המבוגרת שתתקשה להסתגל לשינויים ולהחלפות האוטובוסים. "לקשיש לא מתאים להחליף אוטובוס", אמר סעידוב, "למה שלא יהיה פעם בשעה אוטובוס שיצא מהשכונה אל השוק?".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו