שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ניר חסון
ניר חסון
ניר חסון
ניר חסון

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה ביום שני האחרון באופן סופי את פרויקט כביש מספר 1, בין שער הגיא לירושלים. האישור יאפשר את תחילת העבודות בכביש כבר בקיץ הקרוב, למורת רוחם של חלק מתושבי האזור.

מדובר באחד מהפרויקטים הגדולים ביותר בתשתיות בארץ בשנים האחרונות, הכולל סדרה של גשרים, מנהרות ומחלפים. עלותו כ-2.5 מיליארד שקלים והוא צפוי להימשך ארבע שנים. בחברה הלאומית לדרכים מאמינים שלמרות העבודות לא ייגרמו שיבושי תנועה קשים מדי בעיצומן.

במסגרת התוכנית יהפוך הכביש שבין היציאה מירושלים לשער הגיא לשלושה מסלולים בכל כיוון. חלק מהעקומות בכביש ימותנו וכן חלק מהעליות. הפרויקט כולל חציבת מנהרה מתחת להר הקסטל, שתקצר את העלייה והירידה וכן הקמת מחלף חדש באזור נווה אילן. שאר המחלפים לאורכו ישתנו.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

הפרויקט כולל עבודות עפר אדירות, שיכללו, למשל, הגבהת קטע מהכביש באזור שער הגיא בשישה מטרים והקמת מחלף מעל לתהום בעומק עשרות מטרים מול הכפר אבו גוש. באזור שורש גם יוקם "גשר אקולוגי", שיאפשר חיבור בין שני המרחבים הטבעיים שמצדי הכביש ובאזור סיבוב מוצא, הידוע לשמצה, יוקם גשר שימתן את הסיבוב.

שיפוצים בכביש 1 - לחצו להגדלה

מתכנני הכביש החדש מאמינים שהוא יקצר את זמן הנסיעה לירושלים, בעיקר בשעות השיא ובמקרים של בעיות בשטף התנועה. כמו כן צופים בחברה שהכביש יחסוך דלק לנהגים וימנע עצירה לא מתוכננת של כלי רכב בשל העליות התלולות, הגורמת לחסימת נתיבים.

לתוכנית יש מתנגדים, בעיקר בקרב תושבי מבשרת ציון ויישובי הסביבה, שמחו על הכוונה לסגור את מחלף מוצא, המשמש אותם היום ליציאה לעבר ירושלים. כן טענו מתנגדי הפרויקט כי הוא יפגע בנוף ובתחושת הכניסה החגיגית לירושלים דרך שער הגיא. בעיה נוספת שהועלתה הייתה הזזת המשוריינים - אנדרטה לפורצים לירושלים במלחמת השחרור מצד הדרך. מתכנני הכביש מתכוונים למקם אותם מחדש בצד הדרך.

המתנגדים עתרו לבג"ץ, שאילץ את המדינה לשוב ולדון בתוכנית בוועדה לתשתיות לאומיות של משרד הפנים. בדיון ביום שני נדחו רוב הטענות נגד הכביש ואושרה תחילת העבודה. עם זאת, הורתה הוועדה שלא לסגור לתנועה את מחלף מוצא, עד שיימצא פתרון ראוי לתושבים - באמצעות כביש מספר 16, המתוכנן לחבר בין מוצא לאזור הר הרצל בירושלים באמצעות מנהרה, או באמצעות פתרון אחר. תושבי מבשרת ציון הביעו סיפוק מההחלטה. "אנחנו לא נגד הכביש וזה לא עניין של איכות חיים, זה עניין של סכנת חיים", אמר אריה שמם, יו"ר המועצה המקומית מבשרת ציון, "כשסוגרים את הכניסות למבשרת ומשאירים רק כניסה אחת דרך צומת מרומזרת ומפוקקת, שאדם יקבל התקף לב, ניידת טיפול נמרץ לא תוכל להגיע אליו. חברי הות"ל הבינו את הבעיה ולהבנתי, הכניסה ממוצא לא תיסגר עד שיימצא פתרון".

גם בחברה לדרכים הביעו סיפוק מההחלטה: "הדרך החדשה תהווה מהפכה בחיבור של הבירה לתל אביב, תוך שימוש בסטנדרטים הגבוהים ביותר המקובלים בעולם".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ