בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הגבלת הנסיעות ברכבת

חיילים בחרו לשלם במקום להמתין. יו"ר הרכבת: המהלך הצליח, אין עומס בקרונות

הגבלות הנסיעה לחיילים ברכבת החלה הבוקר. צה"ל: "העיכובים נובעים מחבלי לידה של המהלך". מופז: לא נעביר תקציבים לביטחון עד שההסדר יבוטל

87תגובות

הגבלת נסיעת חינם לחיילים ברכבות הבוקר של ימי ראשון, במרחב שמצפון הארץ ועד לתל אביב - נכנסה הבוקר לתוקף. לרשות החיילים עמדו הבוקר כ-300 אוטובוסים בתחנות הרכבת השונות, שהיוו תחליף לרכבות. עם זאת, הנסיעה בקווי הדרום תתאפשר כרגיל, והחל מהשעה 9:00 ייפתחו גם קווי הצפון לנסיעות החיילים.

בתחנת הרכבת ארלוזורוב (תל אביב מרכז) היתה הבוקר תנועה ערה של חיילים. סדרנים רבים הפנו את החיילים אל תחנות ההסעה וסדרן מטעם הרכבת עדכן את החיילים שנסיעה עד השעה 9:00 היא בתשלום. ברכבת העמידו לרשות החיילים דוכנים עם שתייה קרה ועוגות. בצה"ל סיפרו שהעיכובים עד כה נבעו מחבלי לידה של המהלך.

הקווים החדשים שהועמדו לרשות החיילים ישמשו לנסיעות ישירות (כך למשל, בין נהריה לבאר שבע), ולנסיעות מאספות (בין תחנות הרכבת השונות). בצה"ל הסבירו כי האוטובוסים ייסעו בכביש 6 ובמנהרות הכרמל, ולכן, לדבריהם, לא צפוי שינוי משמעותי במשך זמני הנסיעות.

יושב-ראש רכבת ישראל, אורי יוגב אמר הבוקר לגלי צה"ל כי "המהלך הצליח. לראשונה זה שנים - הקרונות לא עמוסים. תוך 4-5 שנים יהיה פיתרון למצב". הוא התייחס להפסקת המימון לחיילים בשעות העומס וציין כי "חלק גדול מלובשי המדים עדיין לא הגיעו או שנסעו באוטובוסים".

בכניסה לתחנת הרכבת עצמה החליטו עשרות בודדות של חיילים לשלם בעצמם על הנסיעה. חרף בקשותיהם של אנשי הרכבת לסור לתחנות ההסעה, הם שילמו מכיסם על הנסיעה. "את יודעת שזה בתשלום?", הבהיר הסדרן למור, חיילת במשטרה הצבאית. "כן, מה אני אעשה? אני צריכה להגיע לנתניה ואני כבר באיחור". חייל נוסף המשרת בחיל הים כבר היה ערוך למצב וניגש ישירות לעמדת התשלום. חיילת נוספת, שניסתה להעביר את כרטיס החוגר שלה בעמדת הכרטיסים ללא הצלחה, ויתרה ועברה לעמדת התשלום.

ירון קמינסקי

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות אל הפייסבוק שלכם

בועז גולדברג, אב לשני חיילים קרביים המתגוררים בקריות, הגיע לתחנת הרכבת בארלוזרוב כדי להפגין נגד המהלך. "אנחנו גרים בקריית חיים והם משרתים בדרום. בדרך כלל הם עלו לרכבת, ועם אוטובוסים הם עכשיו ייכנסו לכל הפקקים. אני מתכוון לתת להם כסף כדי שייסעו בבטחה", אמר. חיילת המשרתת בחיל האיסוף הקרבי, ידעה רק בבוקר על סידורי הנסיעה החדשים. "אוף, אני פשוט לא יודעת מה יהיה. זה סיוט, זה על הפנים, אבל לפחות הסדרנים הסבירו לאן ללכת", היא רטנה.

חברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, שהגיעו גם הם לבחון את המתרחש, "ליקטו" את החיילים שהחליטו לשלם. "לא ייתכן שאת המשכורת הצבאית תבזבז על הרכבת", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ שאול מופז, לקצין זוטר שהיה בעמדת התשלום. הוא בתגובה חייך במבוכה, אם בגלל עדר המצלמות שהקיפו אותו או בגלל המפגש עם הרמטכ"ל לשעבר, שילם עבור הכרטיס - ונסע ברכבת. במשך השעות הגיעו עוד ועוד חיילים לעמדת הכרטיסים בתחנה עצמה. חלקם ניסו להעביר את כרטיס החוגר, בעמדת הכרטיסים, בתקווה לקבל כרטיס נסיעה.

שאול מופז אמר בתחנת הרכבת כי "לא אתן להסדר הזה להמשיך לקרות. עד שחיילים לא יוכלו לנסוע בחינם ברכבת, לא נטפל בתקציבי מערכת הביטחון".

 

חייל המשרת ביחידה מובחרת חשב כי יוכל לנסוע ברכבת מתל אביב דרומה, אך התבדה כשהבין שהנסיעה מותרת רק מתחנת הרכבת בהגנה. "מה עכשיו אני צריך לקחת עוד אוטובוס לרכבת ההגנה? זה פשוט מפגר", הוא אמר בכעס. עם זאת, ניכר כי עבור מרבית החיילים לא מדובר בשינוי משמעותי: כמו על פי הפקודות, עלו החיילים על האוטובוסים המיועדים לחיילים בלבד, רק הפעם עם עוגה ומיץ שחילקה להם הרכבת.

בתוך כך, השר להגנת העורף, מתן וילנאי, הודיע כי יפנה לשר התחבורה, ישראל כץ, כדי לבטל את השינוי בהסדרי הנסיעה. "מדובר בפגיעה קשה בחיילי צה"ל ובלוחמים. רכבת ישראל צריכה לספק פתרונות אחרים כמו הוספת קרונות, ולא פתרונות קלים על גבי החיילים", ציין. "העובדה שחיילים עשירים נהנים מכלי תחבורה נוח ומהיר יותר, זו תופעה שגם פוגעת וגם אסורה".

באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה יוקם חמ"ל מיוחד אליו ידווחו על תקלות במערך החדש ומידע אודות תנועת האוטובוסים. גורם צבאי העריך כי יהיו מחר תקלות ועיכובים, וזאת כפועל יוצא מיישום התוכנית. לקראת השינוי אף הורה סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר נווה, למפקדי היחידות להתחשב במאחרים, שיתקשו להסתגל להסדר החדש בימים הראשונים לתוכנית.

 

הצעד נועד להפחית מהעומס הרב השורר בקרונות הרכבת בימי ראשון בבוקר. בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת במספר המשתמשים בשירותי הרכבת, זאת לצד מחסור במספר הקרונות הפועלים. הדבר הוביל לפגיעה בתנאי הנסיעה, של החיילים והאזרחים כאחד, בעיקר בימי ראשון ובימי חמישי, שבהם ניכר עומס רב בתחנות ובקרונות. רבים נאלצו לעמוד במעברי הקרונות, ובכך לסכן את עצמם בעת בלימות ועצירות חירום. הדבר הפריע למהלך הנסיעה התקין של הרכבת והשפיע על העמידה בלוחות הזמנים.

בצה"ל הסבירו כי בעקבות המהלך יוכלו החיילים להבטיח לעצמם מקום נסיעה ומקום לאפסון תיקי הגב שברשותם. אולם חיילים והורים רבים, ולצדם גם כמה חברי כנסת, השמיעו ביקורת חריפה נגד המהלך, וטענו כי בצבא מנסים לחסוך עלויות "על חשבון גבם של החיילים". ברשתות החברתיות אף התארגנו קבוצות הקוראות להחרמת הנסיעות ברכבת, שצברו עד כה כ-4,000 תומכים.

Read this article in English: Despite confusion, move to shift IDF soldiers to buses on Sundays deemed a success



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו