בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרסום ראשון

התוכנית הלימודית שמאחורי הרחבת הסיורים בחברון: "ההר כמורשת האומה"

תוכנית של"ח החדשה מדברת על המציאות בשטחי ההר "לאחר השיבה ליהודה ושומרון" ודורשת מהתלמיד "לחזק את זיקתו למורשת הנטועה בהר"

262תגובות

שר החינוך, גדעון סער, הודיע אתמול על הרחבת התוכנית הניסיונית שיזם, "ביקורים בארץ האבות" - שבה השתתפו עד כה תלמידי מחוז ירושלים בלבד - לכלל התלמידים ברחבי הארץ. "בתום שנה של הפקת לקחים, הרצון שלי הוא להרחיב את המהלך הזה כך שבתי ספר ממחוזות נוספים בארץ יוכלו להשתתף", הבהיר אמש סער. לידי "הארץ" הגיעה גם תוכנית חדשה במסגרת לימודי של"ח שמהווה את הרקע החינוכי לסיורים בחברון ונקראת "סדנת ההר כערש האומה".

על פי נתוני משרד החינוך, במסגרת הפיילוט לתוכנית הסיורים, עליו הכריז סער במארס, באו עד כה לחברון 2,000 תלמידים מהחינוך הממלכתי וכ-1,000 מהחינוך הממלכתי דתי. במסגרת התוכנית, מוצע לבתי הספר לבקר באתרים שונים בגוש עציון, ובעיקר לבקר בחברון "עיר האבות" - לסייר במערת המכפלה ובמוזיאון בית הדסה, בשכונת אברהם אבינו. כמו כן, התלמידים יכולים לסייר בבית רומנו, קבר עתניאל בן קנז, קבר ישי ורות, בית העלמין היהודי העתיק, המסלול מקרית ארבע לחברון וממערת המכפלה ליישוב היהודי, וכן לבקר בישיבת שבי חברון. בתוכנית אין התייחסות לפלסטינים בחברון.

שעות לאחר שהודיע על הרחבת ביקורי תלמידים בחברון, המשיך סער אתמול בהצהרות תמיכה בהתנחלויות. סער הגיע לטקס חנוכת שני מתחמים, המונים 64 יחידות דיור בהתנחלות הר ברכה בשומרון, וניצל את ההזדמנות כדי לפרוס את השקפת עולמו בסוגיית ההתנחלויות. "ההתיישבות מבוססת על האמונה בזכותנו על הארץ. מגיל צעיר האמנתי שמתיישבים מבצעים שליחות ומגנים על עם ישראל והדוגמה לזה היא גוש קטיף - רצועת עזה היא היום שלוחה איראנית וזה קרה רק אחרי ההתנתקות", אמר סער.

על התלמיד "לחזק את מורשתו הנטועה בהר"

תומר אפלבאום

בתוכנית ההכנה לביקורים ב"ארץ האבות" נכתב כי "המגמה היא להדגיש ולחזק את התודעה של "ארץ האבות", קברי האבות, המהווה את ערש האומה היהודית ונקודת ציון משמעותית בהתהוותו של העם היהודי". הדגשים, על פי התוכנית, כוללים את "המורשת ההיסטורית של המקום וחשיבותה בתולדות העם היהודי", "חשיבותה של מערת המכפלה - כמקום קבורתם של אבות ואמהות האומה", "חברון, עיר מלכותו של דוד בשנותיו הראשונות", "מקום אליו נשאו עיניים במשך אלפי שנים דורות" ו"מקומו של גוש עציון בהתהוותו של העם היהודי".

לקראת פתיחת שנת הלימודים עודכנה תוכנית חדשה במסגרת לימודי של"ח, המובאת כאן לראשונה. בתגובה לפניית "הארץ" הבהירו במשרד החינוך כי "זו למעשה המשנה החינוכית של התוכנית ‘ביקורים בארץ האבות', והיא מתעדכנת מדי שבוע בהתאם להתפתחות הפיילוט". במסגרת הסדנה, מוטלת על התלמיד "אחריות" לחזק את זיקתו למורשת הנטועה "בהר".

לאורך מרבית הטקסט של מערכי השיעור, המתפרס על 47 עמודים, המושג "הר" נותר עמום, אולם ניתן למצוא כמה ציטוטים ובהם נכתב למשל: "השיבה ליהודה ושומרון לאחר מלחמת ששת הימים, יצרה מציאות חדשה בשטחי ההר", ו"ראשית התבססותו של עם ישראל עם כניסתו לארץ כנען הייתה בהר המרכזי (הרי יהודה והרי שומרון)".

"לא הרחבת הדעת, אלא אינדוקטרינציה"

מורה מירושלים, שבחרה שלא להזדהות בשמה ואשר מתנגדת לתוכניתו של סער, הסבירה אמש: "משתמשים ב'דלת' של החינוך כדי לעשות דברים שלא נעשים אפילו בצינורות הפוליטיקה הישירה. פשוט מכשירים קרקע של דברים שהם בלתי מקובלים בחברה". לדבריה, "בבתי ספר ממלכתיים אף פעם לא יצאו לשטחים בעיקר בגלל ההבנה הפוליטית שזו לא מדינת ישראל, זה היה טאבו". היא הוסיפה ואמרה כי "זוהי אינה עשייה חינוכית וגם לא הרחבת הדעת אלא אינדוקטרינציה פשוטה, שעיקרה חיזוק הרגש והזיקה מחד, ושתיקה בוטה בנוגע להשלכות של תרגום של הזיקה הזו למעשים".

בסדנה מובא בפני התלמיד "מסר ערכי" עליו נכתב: "באחריותי לחזק את הזיקה שלי למורשת התרבותית של עם ישראל, הנטועה בהר, כיסוד לזהות היהודית והלאומית שלי, תוך גילוי סובלנות למגוון הדעות בחברה הישראלית". בהמשך מוסבר: "חלק משמעותי בזהותו היהודית והלאומית של התלמיד מצוי בערכים תרבותיים רוחניים ששורשיהם נוצקו ברצועת ההר ועל כן יש להביא למודעות התלמיד כי התרבות הרוחנית של עם ישראל, שאת מנהגיה הוא מקיים באופן מלא או חלקי עד עצם היום הזה, שורשיה בתרבות החומרית של אבותיו בהר". עם זאת, במערך השיעור מובאים גם מסרים הקוראים לסובלנות. כך, התלמידים מונחים "לגלות סובלנות לדעות שונות בשיח הפוליטי-חברתי".

במקביל, בעקבות ביטול הסיור של תלמידי בית הספר "ליד האוניברסיטה" (ליד"ה) בירושלים עם ארגון "שוברים שתיקה" בחברון, אמר אתמול סער בכנסת כי "אינני משוכנע, אני אומר את זה בלשון המעטה, שאני הייתי מאשר פאנל בהשתתפות 'שוברים שתיקה'".

במקום סיור - הרצאה של שוברים שתיקה

"צריכים גם להבין, זאת מערכת ענקית, לא כל דבר מגיע לא לידיעתי ולא לאישורי", אמר סער. "זה אושר על ידי דרגי המקצוע. בעיניי, אפשר היה לקיים את זה גם עם גורם שהשקפתו הפוליטית אינה זהה להשקפת העולם שלי, וזה לא 'שוברים שתיקה' עם אופי הפעילות שלהם".

אולם בליד"ה חשבו אחרת. שלשום הגיע נציג הארגון לכיתה ח' 5 בבית הספר על מנת לנסות ולהשלים את הסיור שנמנע בהוראת כוחות הביטחון, ולאזן את התמונה שקיבלו ביום ראשון האחרון, עת חברו פעילי ימין לסיור והביאו להפסקתו. אתמול הגיע לבית הספר גם תושב קרית ארבע לספר על חברון מנקודת מבטו.

"המסר של שוברים שתיקה עבר בצורה מאוד אפקטיבית", סיפר אמש גורם בבית הספר, "תושב קרית ארבע מצידו התנער מהתנהלות המתנחלים וחשוב היה שהתלמידים ישמעו שיש דרך אחרת".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו