ראשי המכללות לחינוך לסער: "אנחנו במצב חירום"

במכתב חריף לשר החינוך, קובלים 24 נשיאי המכללות על מצב אבסורדי: הקיצוץ הרוחבי ליישום חוק חינוך חובה מגיל 3 חל דווקא על מערך הכשרת המורים

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
טלילה נשר

ראשי 24 המכללות לחינוך בארץ מתריעים כי הן שרויות במצב חירום כלכלי העלול להביא לקריסתן. במכתב חריף ששיגרו לשר החינוך, גדעון סער, מאשימים נשיאי המכללות את המשרד כי הביאן לשפל בגלל החלטות שרירותיות, בשעה שסער מתהדר בתקשורת במצב המשגשג של הכשרת המורים: "לצערנו, על אף המסרים בדבר מרכזיות מקצוע ההוראה להצלחת מערכת החינוך, המצב התקציבי של המכללות לחינוך הולך ומידרדר זה תקופה ארוכה... לאחרונה הגיעו הדברים לכלל משבר עד כדי איום על יכולתנו להמשיך ולתפקד", נכתב במסמך שהגיע ל"הארץ".

ראשי המכללות דורשים משר החינוך לקיים עמם פגישה דחופה, לאחר שלטענתם לא מימש את הבטחותיו כלפיהם. במכתב מצוין כי עוד בסוף שנת 2010 נועד סער עם ראשי המכללות והורה להעביר אליהן בדחיפות 40 מיליון שקלים, אולם "עד כה טרם עבר ולא שקל אחד מהתקציב המובטח".

את המשבר שאליו נקלעו, מאשימות המכללות ב"החלטות שרירותיות ושגויות של אגף החשבות במשרד (החינוך)". "ללא התערבות מהירה מצדך", כתבו לסער, "אנו עלולים למצוא עצמנו במצב שבו נאלץ להלין שכר של הסגל ויקשה עלינו לפתוח את סמסטר ב' של שנת הלימודים הנוכחית. אנו חרדים גם לנזק שעלול להיגרם למערכת הכשרת המורים ולתדמיתה הציבורית במצב זה".

במכתב מציבות המכללות ארבע דרישות מרכזיות להצלת מערך הכשרת המורים, מאחר ולדבריהן "הגענו לצערנו לקו אדום...במצב זה לא נוכל להמשיך לפעול". בראש הדרישות, ביטול קיצוץ של 4% על תקציבי המכללות לחינוך, כחלק מהקיצוץ הרוחבי של משרדי הממשלה לצורך החלת חוק חינוך חובה חינם מגיל 3. "לא יעלה על הדעת שתקציב הגורמים המכשירים את כוח ההוראה הנדרש יקוצץ. אנו מצפים להגדלת התקציב כדי שנוכל לעמוד במשימה", נכתב.

יצוין כי רק לפני עשרה ימים שיגר נח גרינפלד, מנהל האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך, מכתב לנשיאי המכללות ובו ביקש כי ייערכו לפתיחת מסלולים מואצים להכשרת הגננות לשנת הלימודים הבאה. "חרף לוח הזמנים הצפוף", כתב, "אנו מבקשים מכל המכללות לחינוך להשתתף במאמץ הלאומי ולעמוד ביעד ההכשרה".

נשיאי המכללות דורשים לבטל את שיטת התקצוב החדשה של המכללות - מתקציב שנתי לחודשי, וכן לבטל את מחיקת החוק של משרד החינוך למכללות משנה שעברה. המשמעות של צעדים אלו, לדבריהם - פגיעה ביוזמות פדגוגיות ובמעורבות חברתית. "על פי חוק אנו מחויבים להתנהל בתקציב מאוזן", הם כותבים. "נכפתה עלינו התנהלות גירעונית שהיא בלתי חוקית בעליל".

כמו כן, דורשים הנשיאים הקמת ועדה מקצועית שתכין מתווה תקציבי שיתאים לתפקוד של מוסדות אקדמיים, וועדה נוספת שתגבש עקרונות של אוטונומיה ניהולית ואקדמית. לדבריהם, המצב כיום "בו מתייחסים אלינו כאל עוד בית ספר במערכת אינו מתקבל על הדעת, משבש את פעילותינו...ומקשה עלינו תכנון ארוך טווח".

המכללות מונות שורה ארוכה של פעילויות הכשרה שנפגעו כתוצאה מהמצוקה התקציבית: בין היתר, המשרד אינו מתקצב כיאות הכשרה של מורים לתוכנית המחשוב למאה ה-21. לטענת הנשיאים, התקציב שהיה אמור המשרד להעביר הוא רבע מהסכום הנדרש, וגם הוא לא הועבר. כמו כן נפגעת הכשרת אקדמאים להוראה, קליטת סטודנטים יוצאי אתיופיה, טיפול בסטודנטים לקויי למידה והכשרת מורים בתחומי האמנויות.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ