בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרכבות חזרו לפעול חלקית; השופטת קנסה את ראשי הוועד בשל ביזיון ביהמ"ש

בתום יום סוער של דיונים והאשמות נגד ההנהלה, נקנסו ראשי ועד הרכבת ב-10,000 שקל. אם הרכבת לא תשוב לפעילות סדירה יוטלו קנסות נוספים

50תגובות

תנועת הרכבות החלה להתחדש הערב (שלישי), יותר מ-11 שעות לאחר שבית הדין לעבודה הוציא צו מניעה לעובדים, שהחלו בשביתה אתמול בחצות. במקביל, פסקה השופטת אפרת לקסר, כי  שלושה ראשי ועד הרכבת, וביניהם יו"ר הוועד גילה אדרעי, יקנסו ב-10,000 שקל בשל ביזיון בית המשפט. השופטת הבהירה כי קנסות נוספים יוטלו במידה שתהיה הפרה נוספת של צו בית המשפט: קנס של 1,000 שקל לכל ראש ועד אם הרכבות לא יחזרו לפעול עוד הלילה; וקנס של 2,500 שקל עבור כל שעה של השבתה החל משעות הבוקר מחר. כמו כן, חויב ועד העובדים בהוצאות משפט בסך 15 אלף שקל.

מוקדם יותר היום הוצאה יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי מאולם הדיונים בבית הדין לעבודה לאחר שהיא וחבריה הפריעו לדיון ואיימו על סמנכ"ל הרכבת משה אמסלם. אדרעי שהגיעה לדיון באיחור לאחר שהצאו צווי הבאה לראשי הוועד אמרה לשופטת: "הבנו שהקטרים חזרו למסילה, וגם הבאת אותי מחופש - אז הייתי צריכה להגיע מהצפון הרחוק. לא ידענו שהוטלו צווי מניעה, ולא חשבנו שנוכחתנו בדיון הכרחית. ובכלל, לקח זמן להגיע לת"א בלי רכבת".

מחוץ לאולם הדיונים אמרה אדרעי לכלי התקשורת כי "אנחנו במאבק כבר שנה וחצי. בסוף הפגישות האחרונות המתווה היה מוסדר מראש, שאנחנו יכולים להשבית 48 שעות מראש וכך עשינו". אדרעי הכחישה כי הוועד ביזה את בית הדין ואף האשימה כי "מנכ"ל הרכבת הנחה לא להוציא רכבות. הוא החזיר רכבת נוסעים שכבר יצאה".

לאורך הדיון התפרצו אדרעי ונציגים נוספים מהוועד לאחר שורת התפרצויות והטחת האשמות בחברי ההנהלה. לליב ברעם, סמנכ"לית כלכלה וכספים ברכבת ישראל אמרה כי "ועד הרכבת בהנהגת אדרעי הגיעה היום לשפל חשש. מעולם לא הגיע ועד בישראל לשפל כזה". היא גם תקפה את אדרעי בופו אישי ואמרה כי "כל אחד בוחר את הדרך שלו להנהיג מאבק. אם יו"ר הוועד מפירה החלטות של בית המשפט יש פה גם עניין של סגנון אישי".

הנהלת רכבת פנתה בשעות הבוקר לבית הדין לעבודה בבקשה נוספת לביזיון בית המשפט לאחר שהעובדים לא נענו לצו המניעה שהוציא בית הדין האזורי לעבודה בת"א - ולא חידשו את תנועת הרכבות.  בכתב הבקשה שהוגש בידי עו"ד רובין ועו"ד אלון עזרא, נטען כי חרף הוראת בית הדין, נמנע הוועד מלהורות לעובדים לשוב לעבודתם - בעוד שהעובדים חסמו הבוקר את הכניסה למוסך הרכבת בלוד באמצעים מאולתרים (לרבות בחביות).

מוטי מילרוד

"נהגי הקטרים חשים חוסר ביטחון"

ועד העובדים גם סירב מאז שלשום בערב לשחרר ארבעה קטרים חדשים שרכשה הרכבת בשנה שעברה מחברת ווסלו הספרדית, בטענה כי הם אינם בטיחותיים. כתוצאה מכך נאלצה רכבת ישראל לצמצם את מספר הרכבות בקו מראשון לציון.

אדרעי שיגרה למנכ"ל הרכבת בועז צפריר מכתב ובו הודיעה כי העובדים ימנעו את חיבור הקטרים לקרונות, קבלה על כך שהנהלת החברה מינתה מנהל תחנה ביבנה שלא על דעת הוועד, ואיימה כי תפתח בעיצומים בתוך 48 שעות.

הנהלת רכבת ישראל פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בבקשה להורות לעובדים לחבר את הקטרים. זאת, בטענה כי מדובר בהתנהגות פרועה שתסב לחברה הפסדים במיליוני שקלים. למרות הוצאת הצו, התעלמו ברכבת מן ההוראה - והקטרים לא חוברו לרכבות גם בבוקר. בפתח דיון נוסף שקיים בית הדין, הודיעה השופטת לקסר כי לא תחל בדיון עד שהקטרים יופעלו.

במהלך הדיון טענה רכבת ישראל כי הקטרים שנרכשו בשנה שעברה (29 בסך הכל), נמצאים בשירותה מזה חודש וחצי, וכי מדובר ב"דור העתיד" של קטרי הרכבת, העומדים בכל דרישות הבטיחות המחמירות ביותר. ברכבת טענו כי דרישת הוועד הינה התערבות בוטה בחופש הניהול של החברה. עוד הוסיפו כי בכל חטיבה ברכבת קיימת ועדת בטיחות פריטטית המורכבת גם מנציגי העובדים – אך לא הועלתה בפני אלה כל סוגיה בטיחותית.

העובדים מצדם טענו כי "נהגי הקטרים חשים חוסר ביטחון במהלך הנהיגה", אך לא צירפו כל חוות דעת או ראיה שתמוכת בטענתם. בהחלטת השופטת נכתב כי "המשיבים לא ידעו לפרט או להצביע בדיוק מהי הבעיה הבטיחותית המפריעה לנהגים. בתחילה נטען על ידם שהנהג מרגיש חוסר ביטחון, אחר כך נטען כי היתה דלת מילוט שהוסרה ולבסוף נטען שחלון הקטר אינו נפתח כיאות ליציאת חירום". רכבת ישראל השיבה כי "להנהלה קיימת פררוגטיבה ניהולית להחליט איזה קטרים יפעילו את הרכבות השונות וחברי הועד אינם רשאים באופן חד צדדי להורות על שינוי סדרי העבודה בדרך של חיבור קטרים אחרים".

לפני כחצי שנה, הגישה רכבת ישראל תביעת נזיקין בסך 1.7 מיליון שקל נגד שלושת חברי ועד העובדים: אדרעי, סגנה ויו"ר ועד צפון שי טל ויו"ר הוועד הדרומי משה אוליאל. זאת, בגין הנזקים שגרמו לרכבת בהשבתה הפראית שעליה הורו לכאורה לפני כשנה במחאה על על מעצר 10 מעובדי הרכבת בגין ההפגנה הסוערת שקיימו מול ביתו של יו"ר דירקטוריון הרכבת, אורי יוגב. הנתבעים הגישו כתב הגנה שלאחריו המליץ בית המשפט על הליך גישור, שנפתח בשבוע שעבר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו