בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בית הדין לעבודה הטיל קנסות אישיים על ראשי ועד הרכבת

אחרי שהפרו את ההנחיה לחדש את תנועת הרכבות ולא התייצבו לדיון בבית הדין, הוטל בצעד חריג על נציגי העובדים קנס אישי בסך עשרת אלפים שקלים. השופטת: יצאו לחופשה והתעלמו מהציבור

2תגובות

יום מביש בבית הדין

09:00

ועד העובדים אינו נענה לצו המניעה שהוציא ביה"ד לעבודה

13:00

הוועד לא מופיע לדיון והשופטת אפרת לסקר מוציאה צו הבאה

14:00

ארדעי לשופטת: "הבאת אותי מחופשה, הגעתי מהצפון. אין לי כנפיים"

17:15

חברי הוועד מסולקים מהדיון עקב הפרעות חוזרות ונשנות

21:15

השופטת קונסת את חברי הוועד ומורה על השבת הרכבות לפעילות

ועד עובדי הרכבת הפר אתמול בפעם השלישית צו מניעה שהוציא בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, והשבית את התנועה על המסילות בכל רחבי הארץ. השביתה, שהוכרז עליה שלשום בהתראה של ארבע שעות בלבד, גרמה לעומסים כבדים בכבישים ובתחבורה הציבורית. אבל יותר מכל לוותה השביתה ביחס מביש של ועד עובדי הרכבת כלפי בית הדין לעבודה ובסיומה נקנסו שלושת ראשי הוועד בעשרת אלפים שקלים כל אחד בגין ביזוי בית הדין ובהוצאות משפט בסך 15 אלף שקל.

בתחילה, לא הופיעו חברי הוועד, ובראשם יושבת הראש גילה ארדעי, לדיון שזימנה השופטת אפרת לקסר והגיעו לבית הדין רק מכורח צו הבאה. מאוחר יותר סולקו חברי הוועד מהדיון בעקבות הפרעות חוזרות ונשנות. תנועת הרכבות חודשה באופן חלקי ובהדרגה רק אחרי השעה 20:00. השופטת קבעה כי אם השלושה לא ימלאו את צווי בית הדין, הם ייקנסו באלף שקלים בגין כל שעת הפרה וכי אם השביתה תימשך גם היום, החל מהשעה 6:00, יעלה הקנס ל-2,500 שקלים לכל שעת חריגה.

עם הגעתה לדיון, שנקבע לשעה 13:00, נשאלה ארדעי על ידי השופטת לקסר לפשר האיחור. "הבנו שהקטרים חזרו למסילה. הבאת אותי מחופש - אז הייתי צריכה להגיע מהצפון הרחוק. לא ידענו שהוטלו צווי מניעה ולא חשבנו שנוכחתנו בדיון הכרחית. ובכלל, לקח זמן להגיע לתל אביב בלי רכבת. על כך ענתה לה השופטת: "בטח, כי אין רכבות".

הנהלת הרכבת פנתה לשופטת בבקשה להכריז על ביזיון בית המשפט ונציגה טען כי הוועד הורה בשעות הבוקר לעובדים לחסום את הכניסה למוסך הרכבת בלוד באמצעים מאולתרים ולמנוע מעובדים אחרים להתחיל את יום העבודה.

בשלב זה התלהט הדיון ובשיאו סולקו מהאולם אדרעי ויתר נציגי הוועד, לאחר שורת התפרצויות לעבר חברי ההנהלה, ובראשם הסמנכ"ל משה אמסלם. הם עזבו את המקום בקריאות "מלחמה, מלחמה". מחוץ לאולם דחתה ארדעי את הטענות לביזוי בית המשפט. "אני מצטערת, אין לי כנפיים, גם אם אני אחראית על הרכבת, לוקח לי זמן להגיע", אמרה. "מנכ"ל הרכבת הורה לא להוציא רכבות. הוא בעצמו החזיר רכבת נוסעים שכבר יצאה".

בתוך הדיון אמרה סמנכ"לית הכלכלה והכספים של הרכב, לליב ברעם, כי ועד הרכבת בהנהגת אדרעי הגיעה לשפל. "מעולם לא הגיע ועד בישראל לשפל כזה", אמרה, "כל אחד בוחר את הדרך שלו להנהיג מאבק. אם יו"ר הוועד מפירה החלטות של בית המשפט יש פה גם עניין של סגנון אישי".

ועד עובדי הרכבת טוען כי יש ברכבת שישה סכסוכי עבודה פתוחים בעניינים שונים, כמו תנאי שכר, זכויות עובדים, מיקור חוץ של תחזוקת הקרונות, התנהלות חד-צדדית של ההנהלה וחוסר נכונות ההנהלה לקיים משא ומתן עם העובדים לחתימה על הסכם קיבוצי. "אנחנו במאבק כבר שנה וחצי. בסוף הפגישות האחרונות המתווה היה מוסדר מראש, שאנחנו יכולים להשבית 48 שעות מראש, וכך עשינו", אמרה אדרעי.

מהוועד נמסר כי "הנהלת הרכבת מתעקשת להמשיך במדיניותה ההרסנית, תוך שהיא רומסת את זכויות העובדים ומנצלת את חולשתם. ברכבת יש למעלה מ-600 עובדים (דור ב') שמרוויחים שכר זעום ונאלצים לקבל השלמת הכנסה לשכר מינימום. הנהלת הרכבת, במקום לדאוג לעובדיה ולאפשר להם תנאים ראויים, עסוקה בלחתום הסכמים עם חברות קבלניות ולהפוך את הרכבת למעוז עבודת הקבלן בישראל". כחלק מהמאבק, סירב מאז יום ראשון ועד העובדים לשחרר ארבעה קטרים חדשים שרכשה הרכבת בשנה שעברה מחברת ווסלו הספרדית, בטענה שאינם בטיחותיים. כתוצאה מכך נאלצה הרכבת לצמצם את מספר הרכבות בקו לראשון לציון. ארדעי שיגרה למנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, מכתב ובו הודיעה כי העובדים ימנעו את חיבור הקטרים.

בעקבות זאת פנתה הנהלת הרכבת לבית הדין לעבודה בבקשה להורות לעובדים לחבר את הקטרים. לטענתה, מדובר בהתנהגות פרועה שתסב לחברה הפסדים של מיליוני שקלים. בית הדין הוציא בסך הכל שלושה צווי מניעה לעובדים, אך הוועד התעלם מכולם. בעניין הקטרים, טענו ברכבת כי דרישת הוועד היא התערבות בוטה בחופש הניהול של החברה וציינו כי בכל חטיבה ברכבת קיימת ועדת בטיחות פריטטית המורכבת גם מנציגי העובדים, אך לפני אלה לא הועלו כל סוגיות בטיחות.

בסיומו של הדיון הורתה השופטת על חידוש תנועת הרכבות ומתחה ביקורת קשה על התנהלות הוועד לאורך הימים האחרונים.

"ראשי הוועד נהגו בהפקרות כאשר הפרו בבוטות החלטות של בית הדין", כתבה השופטת, "בכך גרמו להתרופפות מוחלטת של יחסי העבודה בין הצדדים ולירידה של הרכבת מן הפסים".

בהתייחס לאי הופעתם של חברי הוועד לדיון, כתבה השופטת: "תמוהה וראויה לגנאי טענת נציגות העובדים כי חבריה מצאו לנכון לצאת לחופשה בעת עיצומה של שביתה שהוכרזה על ידם, תוך התעלמות מהציבור, מהנוסעים ומהחלטות בית הדין".

תומר אפלבאום
ניר קידר


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו