בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פשרה ברכבת: עיני יתווך בין העובדים לממשלה

בזמן המו"מ לא יהיו שביתות; דירקטוריון הרכבת החליט לבטל את השעיית העובדים שהיכו - לכאורה - את המנכ"ל

19תגובות

פשרה הושגה אתמול בין דירקטוריון רכבת ישראל לבין ועד עובדי הרכבת, בתיווכו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני. כחלק מהסיכום בין עיני ליו"ר הדירקטוריון אורי יוגב הוחלט לבטל את השעיית שמונת עובדי הרכבת שתקפו שלשום לכאורה את מנכ"ל הרכבת בועז צפריר במתחם המוסכים בלוד. עוד נקבע כי עיני ינהל באופן אישי משא ומתן רציף עם הממשלה, לקראת חתימה על הסכם כולל ברכבת, ובמהלכו הוועד לא ינקוט עיצומים שיפגעו בחברה ובשירות לנוסעים.

בסיכום בין עיני ליוגב נקבע עוד כי כל צעד ארגוני שינקטו מעתה עובדי הרכבת יותנה בקבלת אישור מעיני. בתוך כך התברר כי השביתה שקיימו עובדי הרכבת שלשום ננקטה באישור ההסתדרות. ראשי ועד העובדים טענו כי קיבלו את ברכתו של עיני בטרם הכריזו עליה, על אף שגורמים בהסתדרות הביעו בימים האחרונים הסתייגות מהתנהלות הוועד.

הביקורת גברה לאחר שהוועד הפר שלשום שלושה צווי מניעה שהוציא בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. בשל מהלך ההפרה וביזוי בית המשפט נקנסו חברי הוועד בסכום כולל של 45,000 שקלים.

מיכל פתאל

עשו לנו לייק וקבלו חדשות ועדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

עיני וראשי הוועד ייפגשו היום עם שר התחבורה ישראל כץ, בניסיון להניע את המשא ומתן התקוע בין הצדדים בנוגע ליישום השינויים המבניים ברכבת. הסוגיות שיידונו נוגעות להעברת האחריות לתחזוקת חלק מהצי הנייד של הרכבת לידי חברות חיצוניות, וכן להעברת חטיבת המטענים ופיתוח הנדל"ן של הרכבת לאחריותן של חברות-בת.

במהלך המשא ומתן הציעו משרדי האוצר והתחבורה לעובדים תוספת שכר של 12%. הוועד דרש בין היתר התחייבות ממשלתית נוספת לכך שבמסגרת פרויקט חישמול הרכבות, המתוכנן לעשור הנוכחי, לא יועברו פעילויות של הרכבת לחברות חיצוניות. בממשלה הבהירו כי אינם יכולים להתחייב לסעיף שכזה עוד בטרם תוכנן פרויקט החישמול, בעיקר נוכח העובדה שהידע בנוגע לפרויקט לא מצוי בישראל. הוועד התעקש על הסעיף, וכך המו"מ בין הצדדים נקלע למבוי סתום.

בוועדת הכלכלה של הכנסת התקיים אתמול דיון סוער בעקבות השביתה ברכבת, כאשר הח"כים מתחו ביקורת נוקבת על הצעד שנקט הוועד ופגע בציבור הנוסעים. "השביתה טלטלה 140,000 נוסעים והפכה את הרכבת ממותג שמושקעים בו עשרות מיליארדי שקלים לסמל לזלזול בצרכן, בחוק ובמשק", אמר יו"ר הוועדה כרמל שאמה-הכהן.

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, התלוננה בתגובה על אטימותה של הנהלת הרכבת, והאשימה אותה בכך שהורתה לא להוציא רכבת כדי ליצור מהומה תקשורתית שכוונה נגד ועד העובדים. "ביום רביעי שעבר יצאה רכבת מלוד לראש העין, והנהג הודיע שהמנכ"ל אמר לו לחזור ולא לקחת נוסעים", סיפרה, "כך המנכ"ל החזיר רכבת כדי לומר שאני לא נותנת לה לנסוע. המנכ"ל שמע שאמרתי זאת בבית המשפט ולא הכחיש".

היועץ המשפטי של הרכבת, עו"ד ירון זפט, טען כי אינו מכיר את האמירה שהושמעה בבית המשפט וציין כי לא חלפו 48 שעות ממועד מסירת הודעת הוועד עד לשביתה. לדבריו, בית הדין קבע כי הוועד גרם להתרופפות יחסי העבודה ברכבת. "הנהלת הרכבת לא השביתה את העבודה, אלא היה זה הוועד שמנע מאלה שבאו לעבודה לעבוד", אמר.

אדרעי הדגישה כי המוצא האחרון של הוועד היה הפגיעה בנוסעים. "חיפשנו פתרון כמו להעלות את הנוסעים בחינם, אבל בגלל שהקופאיות הן עובדות מיקור חוץ לא יכולנו לעשות זאת", אמרה, "במהלך שנה וחצי של מאבק התחלפה ההנהלה והגענו לחישובים לפיהם אנחנו זולים יותר, אבל הנהלת הרכבת עדיין אטומה".

בדיון אף טענה אדרעי כי העובדים מרוויחים 17 עד 21 שקלים לשעה. העובדים שנכחו במקום שלפו תלושי משכורת והגישו אותם ליו"ר הוועדה.

ח"כ שאמה-הכהן הבהיר בתגובה כי לפי התלוש שהוצג לו, נהג קטר מרוויח יותר מ-10,000 שקלים ברוטו בחודש, סכום גבוה מהשכר הממוצע במשק. "אל תרדו מהפסים ותעשו בדק בית", השיב.

אדרעי ציינה כי בכוונת הוועד לערער לבית המשפט העליון על פסק הדין שקבע כי חבריו ביזו את החלטת בית הדין לעבודה. בתגובה לבקשת שאמה- הכהן כי הוועד יתנצל בפני הציבור השיבה אדרעי כי אם בית המשפט העליון ידחה את העתירה הוועד יתנצל.

ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד), שיזם אתמול את הישיבה, אמר כי הרכבת אינה רכוש פרטי של העובדים או ההנהלה, אלא שייכת לציבור. הוא אף קרא לעובדים לחזור למשא ומתן. "אין דרך אחרת ליישב סכסוכים", ציין אקוניס, "ההתנהלות של ועד עובדי הרכבת ביזתה את מוסדות שלטון החוק וחצתה קווים אדומים. אף אחד לא מעל החוק, גם לא ועד עובדי הרכבת".

ח"כ עמיר פרץ (העבודה) התייחס לפגיעה בעובדים ואמר כי "הרבה מאוד שינויים ורפורמות נוצלו כדי לשנות את מבנה ההעסקה ואת היחס בין עובדים מאורגנים ולא מאורגנים ברכבת. השבוע נקרע חבל, אבל יש שני צדדים שמשכו אותו וצריך לבדוק מי משך אותו במשך שנה וחצי". פרץ הבהיר כי הוא מתנגד להפרת צווים של בית המשפט, אבל הדגיש כי "כנראה שמשהו לא טוב קורה בהנהלת הרכבת".

שאמה-הכהן סיכם את הדיון וקרא לנציגי הוועד שלא לפגוע בציבור ובעובדים שלא לצורך. "תשתדלו לא לפגוע באינטרסים של עצמכם", אמר, "גרמתם לעצמכם נזק לא קטן".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו