בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ת"א אישרה הפעלת אוטובוסים בשבת; משרד התחבורה: נסרב לבקשה

על סמך ההערכה כי במשרד התחבורה יבלמו את התוכנית, ההצעה כוללת אפשרויות לעקוף את הסירוב. חולדאי: "מי שלא רוצה לעלות לאוטובוס לא חייב"

180תגובות

מועצת עיריית תל אביב אישרה היום (שני) הפעלת מערכת תחבורה ציבורית בשבת. ההחלטה, פרי יוזמתם של תנועת ישראל חופשית וחברת המועצה תמר זנדברג (מרצ), תעבור לדיון סופי בהנהלת העירייה, כאשר מסתמן לה רוב ברור, ולאחר מכן תועבר הבקשה למשרד התחבורה. ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "קיים סטטוס קוו של עשרות שנים בעניין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ואין בכוונת משרד התחבורה להפר אותו". אולם ההצעה כוללת חלופות שמטרתן להתמודד עם הסירוב הצפוי

רב העיר נגד הפעלת תחבורה בשבת: תפגע בהיסטוריה של תל אביב

המאבק על התחבורה הציבורית בשבת החל להתגבש בימי הקיץ האחרון, אולם הנושא נדחק הצידה בשל המחאה החברתית. לאחרונה שב הנושא לכותרות, כשבשבוע שעבר, יצאה תנועת ישראל חופשית בקמפיין ארצי ובו הצטלמו מתנדביה בתחנות אוטובוס שונות ברחבי הארץ בצהרי שבת, כאשר הם מחזיקים בשלטים עם הסיסמאות "מחכה לאוטובוס בשבת". הקמפיין זכה לאהדה מעל דפי הפייסבוק.

במועצת העיר התנהל דיון סוער על ההצעה, שהסתיים עם אישורה ברוב של 13 חברי מועצה אל מול 7 מתנגדים, 3 מתוכם חברי מועצה דתיים. ראש העיר תל אביב רון חולדאי, שכבר הביע בעבר בפייסבוק שלו תמיכה במאבק אמר בדיון: "אני באופן אישי תומך בהצעה, מי שלא רוצה לעלות לאוטובוס יכול לא לעלות".

לימור אדרי

לפי ההצעה, העירייה תעביר בקשה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת למפקח על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה, המוסמך לפי החוק לאשר בקשות כאלו במקרים בהם הם חיוניים לדעת הרשות, כמו גם במקרים בהם התחבורה הציבורית משרתת אוכלוסיות לא יהודיות, או צורך בהגעה אל בית חולים, משכונות מרוחקות למרכז העיר.

באם יתקבל סירוב, העירייה מתכוונת ליזום תכנית להפעלת קווי הסעות עירוניים, ע"י חברה עירונית שתספק הסעות משכונות הצפון, הדרום ויפו אל מרכז העיר, אל הים ואל מקומות בילוי. אם גם יוזמה זו תיתקל בסירוב, תועבר בקשה למשרד התחבורה להרחבת קווי השירות בשבת, הרחבת המסלול לקווים שפועלים במסלול מצומצם שיאפשרו תנועה משכונות הצפון, שכונות הדרום ויפו לכיוון מרכז העיר, לים ולמקומות בילוי.

הן הקמפיין והן ההצעה זכו למתנגדים לא מעטים, רובם ככולם ממניעים דתיים. "אני חושבת שזה אחד הדברים, כמו הזזת שעון הקיץ, שהחרדים מחזיקים בו ואני לא בטוחה שהם יודעים למה, אבל הם יודעים שהם מחזיקים אותו וזהו", אמרה חברת מועצת העיר זנדברג. "אבל להשאיר את המצב ככה. 'הסטטוס קוו' אינו סיבה מספיק טובה. אמנם הסמכות להחלטה סופית בנושא היא של משרד התחבורה, אבל יש הרבה דברים שתל אביב פועלת ומקדמת שהם ייחודיים לה".

אם ההצעה תאושר, יהיה זה בבחינת תקדים גם עבור ערים אחרות בארץ, בהם רוב חילוני מוחלט. יוזמי המהלך מודעים ומברכים על כך. "רוב המשרדים הממשלתיים נשלטים ע"י מוסדות דתיים, אבל באקטיביזם פוליטי אף פעם לא מתייאשים ופשוט ממשיכים עד שזה מתממש", הוסיפה זנדברג. מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, מיקי גיצין, אמר הערב: "ללא ספק מדובר בהישג אדיר, כמעט היסטורי, לקמפיין שרק החל. יחד עם האופטימיות, על הפוליטיקאים לדעת שאנחנו לא הולכים הביתה עד שיהיה אוטובוס שיחזיר אותנו – לא ניתן לאף אחד לקבור את המאבק הזה. גם בשבת הזו יחכו פעילי ישראל חופשית לאוטובוס ברחבי ת"א, ואנחנו מזמינים את ראש העיר וחברי המועצה להצטרף אלינו".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר בתגובה להחלטת מועצת עיריית תל אביב כי "מדובר בהחלטה מופקרת ופופוליסטית. לא נאפשר את הפגיעה המכוונת והפוגענית הזו בסטטוס קוו ובקדושת השבת במדינת ישראל. אין בהחלטה דבר וחצי דבר מלבד הכתם על עיריית תל אביב עצמה".
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו