בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כשההיסטוריה גוברת על הנדל"ן: החל שיקום בתי אבן בכפר גלעדי

שיוך דירות לחברים הוא נושא רגיש בקיבוץ המתחדש, אך לא תמיד מילת הקסם "הפרטה" מנצחת

6תגובות

מרפסות נאות, גדרות עץ דקורטיביות ושאר תוספות בנייה מפארות רבות מדירות המגורים בקיבוץ כפר גלעדי שבגליל העליון. אחרי עשרות שנים של חיים בדירות סגפניות, מאפשר לתושבים תהליך השינוי שעובר הקיבוץ להרחיב ולשפץ. החזות האחידה של הבתים משתנה וכל אחד, לפי יכולתו הכלכלית וסגנונו האישי, משפר את רמת הדיור שלו.

אך במקביל לעבודות השיפוץ של בתי המגורים, מתקיימות בכפר גלעדי בימים אלה גם עבודות מסוג אחר. מדובר בפרויקט של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל להצלתם של שמונה בתי אבן, בני 90, שנבנו בשנותיו הראשונות של הקיבוץ. ההחלטה על שימור המבנים, התקבלה ברוב 60% מחברי אסיפת הקיבוץ, אך קדם לה ויכוח הממחיש חלק מהדילמות שעומדות בפני הקיבוצים עם המעבר ל"דגם המתחדש", ובראשן: ההפרטה, חלוקת המשכורות הדיפרנציאליות וגם, שיוך הדירות לחברים.

בעוד שמוסד אסיפת הקיבוץ איבד בשנים האחרונות מיוקרתו ומעטים טורחים להשתתף בה כשמדובר בעניינים שגרתיים (יש הצופים בדיונים באמצעות שידור במעגל סגור), בלטה בחריגותה ישיבה שהתקיימה לפני כשנה ועסקה ביישום תהליכי השינוי בכפר גלעדי. עשרות מחברי הקיבוץ באו כדי להכריע אם מבני האבן ההיסטוריים ייכללו בתכנית השיוך או שיישארו נחלת הכלל.

ירון קמינסקי

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

תהליך השיוך הוא מעין שטר ביטחון כלכלי ועבור רבים מחברי כפר גלעדי - כמו בקיבוצים אחרים - זהו הנכס הפרטי היחיד שביכולתם לממש או להוריש. מנגד, ניצבים חברי הזרם השיתופי, הרואים בבעלות על בית את "ניצחון היהודי מהעיירה ההיא על דור מייסדי הקיבוץ", כפי שכתב פלג מור בעיתון "במקום". לדבריו, "אחרי מאה שנים של קיום התנועה הקיבוצית, נסגר המעגל. איש לנפשו, איש לביתו, אין יותר ערך מוסף".

שמונת מבני האבן נבנו ב-1922, שש שנים אחרי הקמת הקיבוץ. הם מהווים כנראה את השריד האחרון בארץ לגרעין קיבוצי שנשמר בשלמותו, ומהווה חלק מהסיפור המיוחד של כפר גלעדי, שלצד תל חי, התקיים כהתיישבות יהודית מבודדת הרחק באצבע הגליל. על שורשים עמוקים אלו צמחו בין היתר סיפורי "השומר" ו"הקיבוץ החשאי", קליטת העלייה הבלתי לגאלית והסליקים.

על רקע קרבות תל חי, הוחלט בכפר גלעדי להתחיל בבנייה מסודרת של יישוב ולהקים מבנים למגורים, בית תינוקות, גן ילדים ובית ספר. שמונת המבנים המדוברים נבנו מאבן גלילית ומחומרי בנייה שהובאו מלבנון. הם נבנו במרווחים גדולים, במחשבה שייתכן שיגיע יום ובו הקיבוץ ישנה את אורחותיו והנחלות יחולקו בין החברים. בבתים האלה התחנכו ילדי משפחות שוחט, גלעדי, זייד, קרול והורביץ, וביקרו בהם אליעזר שמאלי, יאנוש קורצ'אק וחיים נחמן ביאליק.

"שמונת מבני האבן הם חלק בלתי נפרד מההיסטוריה המעניינת והחשובה של ההתיישבות בגליל העליון בכלל ושל כפר גלעדי בפרט", מסבירה תורה שרייבר, עורכת דין ורכזת ועדת השימור בקיבוץ. לעומתה, תושבים אחרים סבורים כי לאורך השנים שימר הקיבוץ די והותר מבנים וכי התפתחות הקיבוץ סביב מבני האבן הותירה אותם "תקועים כמו עצם בגרון". לשיטתם, יש להעביר את המבנים לידיים פרטיות בתהליך שיוך הדירות.

"השיוך הוא האיום הגדול ביותר על השימור בקיבוצים", אומר אמנון לוין, רכז ועדת השימור במועצה האזורית גליל עליון. לדבריו, בין שני סקרי השימור שנערכו באזור בשנים 1992 ו-2007, ניכרה ירידה במספר המבנים לשימור. לוין מתאר שני תהליכים הפוכים: "יש קיבוצים שאומרים: 'אנחנו נשמר לבד בלי שמישהו מבחוץ יטיל עלינו מגבלות', ומנגד יש קיבוצים ששמחים על ההזדמנות לשמר, מחשש שההנהלות מתחלפות יהרסו".

ברוב המקרים, השימור תלוי ברוח הקיבוץ ובמידת פעילותם של "נאמני השימור". לשרייבר עמדה ברורה נגד "מילות הקסם" - הפרטה ושיוך. "הן העצימו את האמירה כי שיתופי-ציבורי הוא 'פאסה' ואישי הוא IN", היא אומרת. בכפר גלעדי, מאבק השימור הצליח ועבודות שיקום מתנהלות כאמור בימים האלה. בסופו של תהליך המבנים יהפכו למוזיאון צילום מקומי, סדנה למלאכות יד, מרכז לגיל הרך ולמטרות ציבוריות נוספות. "יש דברים שלא ניתנים לשיוך", מסבירה חברת הקיבוץ, אילנה אשוח. "זו התשתית ההיסטורית שלנו. אם נחלק אותה כבר לא נהיה כפר גלעדי, נהיה כמו כל מקום אחר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו