בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הירושלמים רוצים לעצור את גלגלי הרפורמה

3תגובות

לא פחות מ-834 מטרים מעל גובה פני הים מתנשא הר הרצל בירושלים. ואולם דווקא שם, באחת הנקודות הגבוהות, החשופות והקרות ביותר בעיר נבנתה תחנת המעבר שבין האוטובוסים לרכבת הקלה. מדי יום נאלצים לעבור שם אלפי נוסעים, חלקם ממתינים דקות ארוכות. עיצוב התחנות הביא לכך שהן לא מגינות מפני הגשם ושלוליות הצטברו על הספסלים. "בשבוע שעבר חיכינו 16 דקות בקור כלבים", סיפר צעיר חרדי, "פנינו לנהג וביקשנו שיפתח לנו את הדלתות, רק שנשב בתוך הרכבת עד שתיסע, אבל הוא לא הסכים". בשבוע שעבר בעקבות התלונות הוקמו סככות מאולתרות, עשויות פלסטיק שקוף שנותנות מעט מחסה מפני הגשם.

חודש וחצי אחרי השקת השלב הראשון במהפכת התחבורה הציבורית בעיר, הולך וגובר זעמם של הנוסעים. לא פחות משלוש קבוצות פייסבוק ומספר רב של עצומות נפתחו על ידי נוסעים מתוסכלים שקוראים להשיב את הגלגל לאחור. אתמול התקיימה גם הפגנה ראשונה נגד הרכבת, במחאה על יחס הפקחים לנוסעים ועל מדיניות הקנסות. במשרד התחבורה מבקשים מהציבור "עוד קצת זמן", ומצביעים על נתונים שלפיהם לרוב התושבים קיצרה הרפורמה את זמני הנסיעה.

עיקר השינויים בתחבורה הציבורית נועדו לתאם בין רשת האוטובוסים לבין קו הרכבת הקלה שחוצה את העיר. במסגרת הפעימה הראשונה שונו המסלולים של 22 קווי אוטובוס, זאת לפי עקרון ההחלפה - שימוש בשני כלי תחבורה לפחות, בדרך כלל אוטובוס ורכבת קלה, להגיע לכמעט כל נקודה בעיר. הבעיה היא, שלעתים קרובות נדרשים הנוסעים להחליף שלושה כלי תחבורה גם בנסיעה של קילומטרים בודדים. כך למשל, תושבת קרית יובל, עיוורת, שעד לאחרונה נסעה בקו אחד למקום עבודתה ברחביה, צריכה מעתה לשלב נסיעה בשני קווי אוטובוס וברכבת כדי להגיע אל מחוז חפצה.

טענות נשמעו גם באשר לחוסר התיאום בין האוטובוסים לרכבות וזמני המתנה ארוכים בתחנות. "כל יום אני מאחרת לעבודה בגללם", אומרת תמר חדד, תושבת שכונת קרית מנחם, גם היא עולה לרכבת בהר הרצל, "אמרו שתהיה רכבת כל 4 דקות, אבל זה לפחות 10 דקות". לרבים נותרה הרכבת האופציה היחידה בשל השינוי, והם מכנים את עצמם "לקוחות שבויים". "בשבוע שעבר הייתי עם הילדים במרכז העיר והיתה תקלה ברכבת", מספרת נאוה, תושבת קרית יובל, "כבר היה ממש קר ועכשיו מה תעשה? אין שום אפשרות אחרת".

דני טאובר, תושב שכונת בית הכרם ומתמטיקאי בהשכלתו, בנה מודל מתמטי שמוכיח לדבריו את חוסר היעילות של המערך החדש בשכונה - שבה אוטובוסים קצרים מקשרים בין התושבים לרכבת. הוא חישב 23 מקרים שונים, לפי מדידת זמנים שערך, ומצא כי בממוצע יבזבז אדם יותר משליש מזמן הנסיעה על המתנה לאוטובוס או לרכבת. יתר על כן, זמן ההמתנה הממוצע לאוטובוס שייקח אותו לרכבת הוא 10 דקות, לרוב יותר מזמן ההליכה לרכבת. "רק פראיירים ממתינים לקו", הוא אומר. ואכן האוטובוסים השכונתיים נוסעים לעתים קרובות ריקים לחלוטין. "דיברתי עם נהג שסיפר לי שבחמש הנסיעות האחרונות שלו לא עלה אף נוסע", הוא הוסיף.

אתמול נאספו כעשרים סטודנטים ופעילי מגמה ירוקה בתחנה המרכזית להפגנה נגד חברת סיטי פס ומדיניות הקנסות שלה. "שום דבר לא עובד אצלם כמו שצריך חוץ מהפקחים", אמרה שרית השקס, אחת המפגינות. מפגין אחר הסתפק במחאה דוממת - ונשא ציור מפורט של המפלצת המפורסמת מקרית יובל שוברת בזרועותיה את קרון הרכבת הקלה.

במשרד התחבורה אומרים כי הם מודעים לקשיים, אך חרף הבעיות, על פי הבדיקות שלהם לרוב הנוסעים קוצר זמן הנסיעה ב-7-16 דקות. הם הוסיפו כי עם השלמת המערך יקוצר זמן הנסיעה ב-15-20 דקות. "זה נכון שלפעמים הנוסע לא מרגיש את השינוי אבל יש שיפור כל הזמן", אומר דרור גנון, סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, "אנשים גם שוכחים מה היה בעבר. תנו לנו את ההזדמנות, אל תשפכו את התינוק עם המים". בנוגע לסבל הנוסעים בתחנה בהר הרצל, מבטיחים במשרד שהלקח נלמד ובחורף הבא יוקם מסוף מקורה שיגן על הנוסעים.

מחברת סיטי פס נמסר בתגובה: "חלק מהותי מהעיכובים אינו תלוי בסיטי-פס, אלא נובע מסיבות חיצוניות ובראשונה מאירועים יומיים של חפצים חשודים המחייבים עצירה של הרכבות, עצירות של כלי רכב על המסילה ועומסים של נוסעים. מאז תחילת הפעלת הרכבות, סיטי-פס פועלת על מנת לטפל בבעיות אלה במהירות כדי לקצר עד כמה שניתן את זמני העיכוב". בעית הקנסות נובעת, לטענת סיטי פס, בשל בעיות בחברת אגד. למרות זאת, הודיעה החברה בשבוע שעבר כי הפקחים יפסיקו לתת קנסות לנוסעים בשל תקלה זו, וכי קנסות שהונפקו בשל כך יבוטלו.

אוליבייה פיטוסי


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו