בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההסתדרות לצד עובדי הנמלים: "נפוטיזם יש גם בהיי-טק וביחידות קרביות"

שכר העובדים ששביתתם הסתיימה הלילה גבוה פי 3 מהממוצע. זליכה: הבעלים של הנמלים הם אזרחי ישראל; אם צריך, נביא מאות עובדים מסינגפור

217תגובות

שביתת עובדי נמלי הים שהסתיימה הלילה מצטרפת לרשימה ארוכה של עיצומים שנקטו העובדים מאז הוכרזה הרפורמה בנמלי הים ב-2005. על פי מחקר של איגוד המשתמשים בהובלה הימית, בארבע השנים הראשונות לרפורמה הגיע מספר העיצומים - ובכללם שביתות על פי סכסוכי עבודה, שביתות איטלקיות (האטת קצב העבודה על ידי העובדים באופן לא פורמלי) ושיבושי העבודה השונים - ל-215 יום. בשלוש השנים שחלפו מאז, סבלו נמלי הים בישראל מימי עיצומים רבים נוספים הנוגעים לתנאי העסקתם.

"החוצפה של עובדי הנמלים לפתוח בשביתה פראית בעבור תמריצים, כאשר מאות עובדים מפוטרים במשק, מעידה על כשלונה של הרפורמה בנמלים ועל הצורך ברפורמה חדשה שבמוקדה חלוקת כל נמל לרציפים עצמאיים המתחרים זה בזה", אמר אתמול ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, שאך ביום חמישי פרסם ביחד עם שר התחבורה ישראל כץ, השר הממונה גם על נמלי הים, את מסקנות הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב.

לדברי זליכה, "לצורך הרפורמה אפשר, בהליך מהיר, אם יהיה בכך צורך להביא מאות מפעילי נמלים מסינגפור על מנת להראות להם שהבעלים של הנמלים הם אזרחי ישראל ולא חבורה של נפוטיסטים כוחניים".

בתגובה לדבריו של זליכה אמר אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות - מי שהעניק בשבוע שעבר גיבוי ליו"ר עובדי רכבת ישראל גילה אדרעי - כי התייצבותו מובטחת לצדם של עובדי הנמלים. "גם שמעתי שאומרים שאפשר להכניס צבא לנמלים. אז מה? זה מה שנכון לעשות?", אמר אדרי, "נפוטיזם יש במקומות הכי טובים במדינת ישראל - גם בהיי טק וביחידות קרביות. בנמלים הכי מובילים בעולם יש קרובי משפחה - זה הכי נכון".

איליה מלניקוב

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק 

"כשחברות היי-טק אומרות תביא לי איזה קרוב משפחה, איזה חבר, זה בסדר?", הוסיף אדרי, "העסקת קרובי משפחה עושה טוב למקומות עבודה. יש בזה אחדות. עד היום זה לא הוכיח עצמו כעקום. אסור שתהיה כפיפות, אבל אם שני קרובי משפחה עובדים באותו מקום עבודה, בשני מקומות שונים, מה רע בכך? כל עוד אין ניגוד עניינים ואלה עובדים טובים, אין שום בעיה. זה האני מאמין שלי". יש לציין כי בנמל אשדוד 40% מהעובדים הם קרובי משפחה, ובנמל חיפה מגיע שיעור קרובי המשפחה ל-25% מהעובדים.

בעקבות הרפורמה עברו שלושת הנמלים בישראל - אשדוד חיפה ואילת, דרכם עוברת 99% מפעילות הסחר הבינלאומי של ישראל, ובכלל זה הסחר במזון ובתרופות - להיות מנוהלים על ידי חברות ממשלתיות הכפופות לחברת נמלי הים (חנ"י). השביתה שבה נקטו אתמול הוכרזה בגין דרישות שונות ובכללן דרישה להבטחת כספי הפנסיה, תמריצים שונים (כולל מה שזכה לכינוי תמריץ הסטייקים) וחשש מפגיעה באיתנות הנמלים.

שכר עובדי נמלי אשדוד וחיפה, המוגדרים כמונופלים אזוריים, הוא מהגבוהים בקרב החברות הממשלתיות בישראל. עלות השכר הממוצעת עמדה נכון ל-2010 על כ-33.6 אלף שקל בחודש לעובד בנמל אשדוד ועל כ-30.4 אלף שקל בחודש בנמל חיפה. מדובר בעלות שכר הגבוהה פי 2-3 מעלות השכר הממוצעת במשק. לפני פחות משבועיים נחתם הסכם עם עובדי הנמלים שבמסגרתו קיבלו תוספת של 3% לשכרם הממוצע.

שירן גרנות

ועדת טרכטנברג לבדיקת יוקר המחיה בישראל קבעה בדו"ח מסקנותיה ב-2011 כי בכל שנה מממנים משקי הבית באמצעות מחיריהם של שירותי המונופלים הממשלתיים - נמלי הים, נמלי האוויר, חברת החשמל, מקורות ורכבת ישראל - תשלומי שכר עודף של כמיליארד שקל. "רמת השירות הירודה והתפוקות הנמוכות בנמלי ישראל עולות למשק הלאומי, התלוי בנמליו באופן משמעותי, מאות מיליוני שקלים בשנה", קבעה הוועדה, "וזאת עוד לפני שמביאים בחשבון את הנזק העקיף, הנובע מאי-הוודאות העסקית שהשיבושים משרים על המשק ומן העיכובים בפיתוח תשתיות נמליות חדשות". הוועדה המליצה על תכנון רציפים פרטיים בנמלי חיפה ואשדוד עד סוף 2012 וקביעת יעד ממשלתי ברור לתחרות תוך-נמלית.

אלא שכפי שנחשף ב"הארץ" באוקטובר האחרון בתחקיר על אודות התנהלותו של יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, והעסקים הפרטיים שהוא מנהל אל מול לקוחות הנמל - לעובדים אין כל כוונה לאפשר זאת. "לעולם לא", ענה חסן כשנשאל אם תתאפשר הקמת רציפים פרטיים וקיום תחרות בין נמלי ישראל. "אם יביאו עובדים שמרוויחים 10 או 25 אחוז ממני, איזו זכות קיום תהיה לי?". כשנשאל כמה הוא חושב שראוי שעובדי הנמלים ירוויחו, נוכח שכרם הגבוה כבר פי שלושה מהשכר הממוצע במשק, השיב "כמה שיותר".

גם יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אדרי דחה אתמול את הטענות בדבר גובה שכרם. "מגיע להם השכר, הם הגיעו לזה בצדק ולא בגניבה. הממונה על השכר אישר את הכל עד היום", אמר.

הוא התייצב גם לצד התנגדות עובדי נמל חיפה להחלטת המשרד להגנת הסביבה לאסור שינוע מכליות ברום לנמל חיפה ולהעבירו לנמל אשדוד, בטענה כי הובלת החומר המסוכן עד לנמל הצפוני חושפת את היישובים שלאורך קו החוף לסיכון בטיחותי. "מה קרה עכשיו שלא קרה ב-50 השנים האחרונות?", אמר אדרי וציין כי מדובר ב"מכת מוות" לנמל. "אז המשרד לאיכות הסביבה אומר שאם תפתח מלחמה, אז בחיפה אולי יהיה שיגור טילים, ובאשדוד לא נופלים קסאמים", הוסיף, "אי-אפשר לקבל החלטה כזו בלי להבין את המשמעות שלה כלפי הנמל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו