בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מטאטאי הרחוב נדרשים לשלם מכיסם על הכשרה מקצועית

משרד התחבורה החל לחייב מעבר קורס מיוחד לנהגי רכבי ניקוי, אך במודיעין העובדים נדרשים לשאת בנטל בעצמם

28תגובות

יוסי מזרחי, תושב מודיעין בן 40, קם מדי בוקר לעבודתו בניקיון כבישי עירו. הוא מועסק כעובד קבלן, ומרוויח 5,280 שקלים ברוטו בחודש. מאז הקיץ הקודם הוא נוהג בכלי רכב קטן שמקרצף את כבישי האספלט, אך בחודש שעבר קיבל התראה ממעסיקיו: בשל כניסתן של תקנות חדשות של משרד התחבורה ביוני הקרוב, הוא יידרש להוציא רישיון חדש לנהיגה בכלי - ועלות הקורס, 1,800 שקלים, תשולם מכיסו. כך, למעשה, משלמים עובדי הקבלן, שממילא מרוויחים שכר נמוך, על האפשרות להמשיך ולהיות מועסקים בעבודתם.

"אני כבר שנה וחצי נוסע על זה, על הרכב מטאטא, ולא דרשו ממני כלום", מספר מזרחי, "ופתאום דורשים לעשות בדיקות, וטפסים, וגם לשלם על זה. זה יוצא בערך שליש מהמשכורת".

לדברי מזרחי, כשפנה למעסיקו בעניין, ענו לו בעלי החברה כי התשלום חוקי, וכך היה גם כשפנה לגורמים אחרים. "אני רואה בזה חוצפה. זה כמו שישלחו מאבטח לשלם עבור המטווח שהוא עושה. הרי מעובד עירייה לא היו מבקשים לשלם על הקורס, אני לא רואה הצדקה בזה".

גיל כהן מגן

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

מעסיקיו, חברת "פורד מערכות מוניציפליות", הסבירו כי לפי תקנות הרישוי של משרד התחבורה, אם בעבר ניתן היה להפעיל את כלי הרכב גם עם רישיון רגיל, כיום נדרשים הנהגים לבצע קורס של שלושה ימים. במשרד התחבורה הנהיגו שנתיים שבהן יכלו החברות "להסתגל" לשינוי הנדרש, ולהכשיר את הנהגים בקורס, אך מבדיקה עולה כי חברות רבות המתינו עד לתום מועד תקופה זו ולהחלת השינוי הנדרש בחודש יוני הקרוב.

"אלו התקנות של משרד התחבורה ואנחנו בחברה שומרי חוק", הסביר יואב בן יהודה מהחברה, שמספקת שירותי ניקיון לעיריית מודיעין-מכבים-רעות. לדבריו, סך התשלום לקורס הוא 2,600 שקלים, ולאחר מאמצי החברה, הנהגים יוכלו לשלם 1,800 שקלים בלבד.

עבור מזרחי, ועובדים נוספים שציינו כי הם חוששים להיחשף, מדובר בתשלום גבוה. "נאמר לנו שיוכלו לבוא לקראתנו, שיקזזו לנו את זה בתשלומים, אבל זה עדיין הזוי", הסביר אחד מהם. בן יהודה מסביר כי לעובדים שיישארו בתפקידם למעלה משנתיים, ייחשב התשלום כמענק.

במודיעין מתנהל בחודשים האחרונים מאבק ממושך נגד העסקת עובדי קבלן על ידי העירייה. "הגינון, האבטחה, הניקיון, והמוקד העירוני בלילה ניתנים באמצעות עובדי קבלן - ולכן, מודיעין, שמוגדרת בעיני חלק מהאנשים כעיר המופרטת ביותר בארץ, צריכה להקפיד על אופן העסקתם של העובדים שלה", מסביר גלעד ביהרי, פעיל חברתי בעיר.

חברות נוספות שמעניקות שירותי ניקיון כגון אלו עומדות גם הן אל מול השינוי, וגם בחברה אחרת ציינו כי "יספגו" את העלות, אם הנהג יבטיח כי יישאר בתפקידו למשך שנתיים לפחות. בעיני ביהרי, המשמש ראש מטה המתנדבים של מפלגת "העבודה" במודיעין, מדובר בכבילה נוספת של עובד הקבלן למעסיקו, שמבטיח כי העובד יישאר בתפקידו גם אם תנאיו ייפגעו.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ביוני 2010 נכנסה לתוקף תקנה המסדירה את הגדרות רישיון הנהיגה הנדרש, עקב המלצות ועדה ציבורית בהשתתפות נציגי משרד התחבורה, החקלאות ומשטרת ישראל. עד עתה לא היתה כל תקנה המסדירה את הנושא, דבר שאיפשר מצב אבסורדי בו נהגים בעלי רישיון נהיגה לרכב פרטי מורשים לנהוג, ללא כל הכשרה מיוחדת, בכלי רכב שמשקלם עשוי להגיע עד 300 טון. דבר זה יצר סכנה בטיחותית לנהגים כמו גם למשתמשים אחרים בכביש", הוסיפו. לדבריהם, "הקורס ניתן במסגרת פרטית כמקובל, ומשרד התחבורה איננו מעורב בקביעת מחירה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו