בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למה הקיבוץ סירב לקבל מזרחי: "הוא רק מחפש נדל"ן"

הפעיל החברתי אופיר כלפה ואשתו עתרו לבית המשפט נגד החלטת קיבוץ גבים לא לקבלם. הקיבוץ בתגובה: "הם אינם רוצים לגור במסגרת קהילתית"

148תגובות

"אופיר ודנה לי כלפה לא רק שלא מבינים את משמעות החיים בקהילה קטנה, אלא הם מתנגדים לכל נושא המחויבות לקהילה ... רצונם להצטרף להרחבה הקהילתית בגבים אינו נובע מרצון לגור במסגרת קהילתית כלל, אלא מרצון לשדרג את מקום מגוריהם הנוכחיים כאילו היתה הרחבת גבים עסקת נדל"ן כדאית באווירה כפרית בלבד, נטולת כל אפיון קהילתי".

כך טוען קיבוץ גבים בתשובה לעתירתם של בני הזוג כלפה לבג"ץ נגד דחיית בקשתם להתקבל להרחבת הקיבוץ, בנימוק שאינם מתאימים לחיי קהילה. סיפורם פורסם החודש ב"הארץ".

כלפה הגיב אתמול בזעם לתשובת הקיבוץ. "אין להרחבה כל ייחוד וכל אפיון", הוא אמר. "גבים אינו קיבוץ דתי, או טבעוני. חיי הקהילה בו הם כמו בכל שכונה עם שירותים קהילתיים טובים בצפון תל אביב, ובאה לידי ביטוי בתשלום מסים ובחגיגה משותפת של יום העצמאות. למיטב ידיעתי, ה'אפיון' הוא סתם כלי לסלקציה".

כלפה - פעיל קהילתי מוכר בשדרות, בעל שני תארים אקדמיים, שמנהל בשנים האחרונות את פרויקט הדגל בתחום הטכנולוגי בעיר - ורעייתו, דנה, סטודנטית למינהל ומדיניות ציבורית, עתרו לבג"ץ בחודש שעבר נגד החוק שמכשיר את ועדות הקבלה. עתירתם התווספה לשתי עתירות שהוגשו בשנה שעברה נגד חוקתיות החוק, מתוך חשש כי ההכשר שניתן בו לסינון, ירחיק מהיישובים הנבנים על קרקע המדינה קבוצות שונות על בסיס דת, לאום, מוצא, נטייה מינית ועוד.

אליהו הרשקוביץ

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

כחלק מהליך בחינת הבקשה, נאלצו השניים לעבור אבחון ולעמוד בפני ועדת קבלה. במכתב הסירוב שקיבלו, נכתב כי ההחלטה מבוססת על חוות דעת המכון "שהתמחותו באבחון התאמה לחיי חברה", ועל התרשמות הוועדה מהופעת השניים, "שחיזקה את המסקנה בחוות הדעת המקצועית".

בתגובה שהגיש אתמול לבג"ץ טען הקיבוץ כי בפגישה עם ועדת הקבלה, נשאלו השניים שאלות שמטרתן "זיהוי התאמתם לקהילה הקטנה והמיוחדת", ובהן - דרך התמודדותם עם בעיות, משמעות דעת הרוב בקהילה קטנה והתמודדות עם החלטת רוב שאינה לרוחם. "התרשמות חברי ועדת הקבלה האזורית היתה שהעותרים מתנגדים לכל נושא המחויבות לקהילה והתנגדותם זו הובעה לכל אורך הראיון עמם", נכתב בתשובה.

הקיבוץ טוען בפני בג"ץ כי מיקומו על גבול רצועת עזה חושף אותו ואת חבריו להתמודדויות ומבחנים יום יומיים, דבר היוצר תלות הדדית גבוהה. "יכולתו של הקיבוץ, חוסנו והמשכיותו מבוססים על קהילה מלוכדת אשר אינה יכולה להרשות לעצמה להשחית כוחותיה על חיכוכים ומחלוקות פנימיים הנובעים מאי התאמתם של מועמדים מסוימים לחיים בקהילה קטנה", טוען הקיבוץ.

בתשובתו טוען הקיבוץ כי 48 משפחות עברו את ועדת הקבלה, מתוכן 14 משפחות המתגוררות בשדרות היום או שאחד מבני הזוג הוא בן שדרות ומרביתן מעדות המזרח. מבין 48 המשפחות, רק משפחת כלפה נדחתה.

אופיר דחה את טענות הקיבוץ. "אנחנו כן רוצים לחיות בשותפות, כן רוצים לתרום לקהילה ולהתנדב. לא אנחנו שלפנו את השד העדתי. כשדחו אותנו בלי סיבה, כל אפשרות היתה ריאלית: אולי כי יש לי 3 עגילים, אולי כי אני לא נראה להם, אולי כי אני דעתן, הם לא נתנו סיבה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו