בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אקולוגיה ומשחקים

מאבקי השיווק של בתי הספר

ניסוי חדש של משרד החינוך פותח את אזורי הרישום גם לבתי הספר היסודיים בארבע ערים. אנשי חינוך מתריעים כי הדבר יחזק רק את השכבות המבוססות

15תגובות

לפני כמה שבועות הוזמנו עשרות הורים לילדי גן חובה ברמת גן ל"ערב שיווק" של ארבעה בתי ספר יסודיים, שנערך באשכול הפיס בעיר. בזה אחר זה עלו מנהלי בתי הספר והציגו להורים מצגות מושקעות וחילקו עלונים עם סיסמאות מבטיחות כמו "החינוך הוא הדרכון שלנו אל העתיד", "האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו" ו"בואו להיות אתנו בסטארט-אפ הבא". "עשינו גם יום פתוח", מספרת איילה אלבז, מנהלת בית ספר "המנחיל - חינוך ליזמות מנהיגות, מדע וטכנולוגיה". "הראינו את חדר הקולנוע והרובוטיקה, את מתחם כיתות א', את כיתות האם המתוקשבות ואת חדר המחשבים", היא מוסיפה.

הצעד הזה הוא חלק מניסוי של משרד החינוך, הנערך בימים אלה - "בחירת ההורים המבוקרת", או בשמו הלא-רשמי, פתיחת אזורי הרישום. במשרד החינוך טוענים כי התוכנית נועדה להציל את החינוך הציבורי מבתי הספר הפרטיים, שמספרם גדל בשנים האחרונות - ואולם אנשי חינוך מתריעים כי מהמלך ייהנו דווקא השכבות המבוססות.

הרעיון פשוט: המוסד החינוכי לא ייקבע עוד לפי אזור המגורים, אלא ייבחר על ידי הוריו של בוגר גן החובה. התוכנית תיושם בארבע רשויות בישראל החל בשנת הלימודים הבאה - רמת גן, מבשרת ציון, ערד ועוספיה, ובעשרה יישובים נוספים נערכים להפעלתה בשנת הלימודים שתבוא אחריה.

אוליבייה פיטוסי

את מקומו של המכתב הנשלח מטעם העירייה מדי שנה, המבשר לתלמידים על בית ספרם החדש החליפו בחודשים האחרונים חוברות שיווק צבעוניות, המבטיחות להורים כי הבחירה בבית ספר ספציפי היא המתכון הבטוח לעתיד מאושר. גם בעיתונות המקומית פרסמו בתי הספר מודעות דומות. "בית ספר קטן.. משפחה אחת!", נכתב באחת מהן. במבשרת ציון לא הסתפקו בימים פתוחים, ואנשי ועדי ההורים בבתי הספר קיימו מסעות שכנוע אישיים בקרב הורי גני הילדים.

"זו הבשורה שתחזק את החינוך הציבורי", מצהירה בגאווה מנכ"ל משרד החינוך, דלית שטאובר. "זהו המענה לחינוך הפרטי. היום המסר של מערכת החינוך הוא שכל בתי הספר הם אותו הדבר, ואז, אם הורה רוצה משהו קצת אחר לילד שלו איפה הוא יכול לקבל את זה? רק בפרטי. הבחירה היא בקונספט שישביח את המערכת, ייתן שירות נכון ומדויק, ויקיים תחרות בריאה בין המוסדות, לא תחרות הרסנית".

בשונה מניסיונות העבר, דוגמת זה שנעשה בחטיבות הביניים בתל אביב, החזון החדש של משרד החינוך, שלו הוקצו בשלב הראשון חמישה מיליוני שקלים, מדבר על ייחוד בתי ספר, על מנת שיתאימו לצרכיהם השונים של כל תלמיד ותלמידה. "הכל החל מלמידת התנופה להקמת מוסדות חינוך פרטיים", מסבירה גנית וינשטיין, מנהלת אגף בתי הספר הניסויים במשרד החינוך, "על מנת לחזק את המערכת הציבורית, בית ספר צריך לדעת לייצר ייחודיות משלו, ולנהל דיאלוג שוויוני עם קהילות שיש להן אינטרס להתנייד. עם בחירה מאוד מבוקרת והנגשת מידע זה יכול להיות פתרון אידיאלי".

ואולם הד"ר דן גבתון, מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, ממהר לצנן את ההתלהבות. "בחירה בהכרח פוגעת בשוויון, אלו הממצאים מהעולם - אבל אין ברירה: הציבור רוצה לבחור, זהו ניצחון הליברליזם", הוא אומר. "אני משוכנע לגמרי שהמשרד מאמין בשוויון ורוצה לחזק חינוך ציבורי. לכן המודל של בחירה מבוקרת הוא כמעט הרע במיעוטו בנסיבות הקיימות". לדבריו, מערכת חינוך מגבוה אינה פועלת בשום מדינה דמוקרטית, "וצריך לזכור שגם המצב של מערכת חינוך מולאמת לא הביא לשוויון, אלא גרם לאפליות חמורות".

במסגרת הניסוי ניתנת לרשות המקומית אוטונומיה לניהול התהליך על פי תפיסתה. מינהלות חינוך, המורכבות מאגפי החינוך בערים, נציגי הורים, יועצים אקדמיים ופדגוגיים הוקמו בכל רשות, ואלו קובעות על סמך מה תינתן עדיפות בקבלה: מועד הרישום, אחים הלומדים באותו המוסד, קרבה לבית וחתך סוציו-אקונומי. עוד הן מחליטות אם להפוך את הרשות כולה למרחב חינוכי, או לחלק אותה לרובעים שונים, שרק בתוכם תתנהל ניידות התלמידים.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות אליכם

"מהות מרכזית היא להפוך את בתי הספר ליותר אטרקטיבים, למאתגרים לקהילה שמגיעה אליהם, לדעת מה התושבים רוצים ולפעול בהתאם", מספרת חסי רן, מרכזת הניסוי מטעם משרד החינוך. "אם יש בית ספר עם ביקוש מאוד גבוה, נפתח לו עוד שלוחות, נרחיב את הביקוש ולא נצמצם. המהלך יעודד בתי ספר לבדוק את עצמם כל הזמן ולהשתפר".

מוטי מילרוד

ברמת גן, למשל, נדרשים ההורים לבחור בין "בית חינוך לאוריינות סביבתית", "חינוך ליזמות, מנהיגות, מדע וטכנולוגיה", בית ספר "מקדם בריאות" או "למידה באמצעות משחק". בחוברת שהפיצה העירייה מתגאה כל בית ספר בסיסמה משלו: "בואו להיות חלק מאתנו, כי ירוק זה בטבע שלנו!", "בואו לשחק אתנו רחו"ק - רגשי, חברתי וקוגניטיבי", "בואו להיות אתנו ב-StartUp הבא!", "בניצנים תחוו את מיט"ב הלמידה: מצוינות, יצירתיות, טבע ובריאות".

הפרופ' יזהר אופלטקה, מבית הספר לחינוך בתל אביב, מזהיר כי "פתיחת אזורי רישום היא הכלי הטוב ביותר של השלטון להעביר את האחריות מעצמו להורים". לדבריו, "בתי הספר יראו להורים את הצדדים השיווקיים שלהם, הנראים לעין, ולא את מה שנעשה בכיתה".

"שיווק עוסק בנראות ולא במהות", הוא מוסיף. "חינוך זה הרי לא למכור מכונית, זה עניין מעורפל. בנוסף לכך, בתי הספר דווקא הופכים דומים זה לזה כשיש בחירה, כי הם מנסים להגיע למכנה המשותף הגדול ביותר". הניסיון העולמי, הוא אומר, מלמד שההבדלים בין בתי הספר היו בסופו של דבר בשוליים, והפדגוגיה דווקא נשארה "מוגנת", מחוץ למשחק. "בייחוד כשמדובר בבית ספר יסודי, הבחירה מאוד מוגבלת".

"איפה השונות? בזה שאחד מקדיש קצת לבריאות ושני לארכיטקטורה? האם יש בכך כדי לגרום להורה להוציא את הילד מהסביבה שלו?", הוא שואל. "מה שחשוב להורים זה שהילד יאהב לבוא לבית הספר וירגיש בטוח. הורים צריכים לדעת שבחירת הורים זה לא פתרון קסם - זה לא יהפוך את המערכת לאחרת באופן מהותי".

"הצעדים הראשונים בשיווק יהיו שלטים יפים וחוברת מקסימה", הוסיף אופלטקה. "עדיף היה להשקיע את הכסף בפתיחת כיתות קטנות יותר או בהכנסת מורה עזר".

ואולם לדברי תמי זיטלני, מנהלת המחלקה לחינוך יסודי ברמת גן, שמנצחת על הניסוי בעירה, "אין מה לעשות - זאת הקידמה, וצריך לעשות זאת עקב בצד אגודל". היא מספרת כי "כל המנהלים משתלמים בנושא מיתוג בית הספר", ומציינת כי הם מקפידים שהוא "לא יהיה זול", אלא חינוכי-ערכי.

רחל לנצ'נר, מנהלת בית הספר חלמיש בערד, שייחודו בתחום התקשורת, אומרת כי היא "דווקא רואה בכך הזדמנות ולא משהו שמפריע". לדבריה, הדבר מסייע לחשוף את העשייה החינוכית בבית הספר. "אני ממש לא מרגישה שיש עול שיווקי או פרסומי, דווקא הייחודיות מנטרלת את זה".

מנהלת אחרת שמשתתפת בניסוי דחתה את הדברים. "אנחנו אמונים על חינוך ולא אמורים למכור את נשמתנו", אמרה. "לא כולנו אנשי שיווק, אלא אנשי חינוך, ובגלל שזה לא משהו שאתה יכול למכור, בורחים בקלות לגימיק, כי זה הרי מה שיגרום לאנשים ‘לעשות לייק'. חינוך הוא תהליך, אין תוצאה מיידית כמו בקנייה, ויש אוכלוסייה שבכלל לא מסוגלת לבחור דברים הרבה יותר בסיסיים מחינוך. האם בזה שהצהרנו בפניה שיש לה בחירה גם לימדנו אותם לבחור? כמות המשאבים, הזמן והכסף שהושקעו כאן, לא שווים את התוצאה. זמן של מנהל הוא יקר, ואני הקדשתי שעות על גבי שעות לעניין הזה".

"מספיק מנהל אחד מאוים, וזו הופכת למלחמת עולם על האוכלוסייה הטובה יותר, כי היא הרי זו שתבחר", הוסיפה המנהלת, ולדבריה הצטרף גם אופלטקה. "יש כאן פרדוקס", הוא מדגיש. "כשמוסד נתפש כחלש, זה לרוב כי גם השכונה נתפסת ככזו, ושם ההורים מהמעמד הנמוך פחות מעורבים בחינוך. הבחירה היא של המעמד הבינוני-גבוה".

כך או כך, בקרב ההורים הדעות חלוקות. אחד ההורים בערד, שילדיו עומדים לעלות לכיתה א', אמר כי הוא רואה בפרויקט צעד מבורך. "מבחינת משרד החינוך, כהורה אני מרגיש שקוף", אמר. "זו מערכת ששייכת לתלמידים ולמורים. מרגע ששואלים אותי, שפתאום מנהלים איתי משא ומתן לבחירה, הדיאלוג יוביל למקום חשוב והכרחי".

הורה אחר, מרמת גן, הודה כי אפשרות הדיאלוג מתגמדת לעומת שאלת המיקום. "זה נוח שבית הספר במרחק שני מטרים מהבית", אמר האב, "לא חשבנו בכלל אחרת. זה יכול להיות שיקול רלוונטי בגיל הזה רק אם בית הספר הקרוב הוא לא טוב", אמר.

ואמנם, במבשרת ציון התגאו השבוע כי 20% מההורים במועצה אכן ביקשו לממש בשנת הלימודים הבאה את הזכות לבחור בבית ספר שונה מזה שאליו שויכו באופן אוטומטי. מדובר בנתונים גבוהים יחסית, שכן על פי ממצאים בעולם, בסופו של דבר רק כ-10%-15% מההורים ימצאו לנכון לנייד את ילדיהם למוסד מרוחק מהבית - ואולם ייתכן שאת הנתון הגבוה במבשרת ניתן לייחס לעובדה שמרבית הילדים מוסעים כבר היום למוסדות החינוך, המרוכזים באזור אחד.

באשר לשאר הערים, עדיין שוקד המשרד על סוגיית אספקת ההסעות. "חייבים הסעות חינם כדי לבחור", מדגיש הד"ר גבתון מאוניברסיטת תל אביב. "רוב מערכות הבחירה מקצצות בהסעות, אבל אם רוצים בחירה אמיתית אז אין ברירה: חייבים לאפשר לאוכלוסייה החלשה להתנייד, אחרת פשוט מגבילים אותה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו