בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רב הקהילה היהודית הקטנה בעולם גורש לישראל

הרב זלמן ברנשטיין ואשתו גורשו היום לאחר שנתיים וחצי בקוצ'ין, מפני שלא מילאו טופס רשמי כנדרש. ראשי חב"ד והקונסוליה הישראלית נמנעים מהתערבות

49תגובות

רב הקהילה היהודית בקוצ'ין שבדרום הודו גורש היום (שלישי) עם אשתו לישראל על ידי שלטונות במדינה בגלל אי מילוי טופס הצהרה על פעילותם בוויזה שקיבלו. כתוצאה מכך, נותרה הקהילה היהודית הקטנה בעולם, המונה תשעה אנשים בלבד, ללא יכולת לקיים מניין בתפילות בבית הכנסת המקומית.

הרב הצעיר מחסידות חב"ד, זלמן ברנשטיין, ואשתו שנדי, ניהלו סדרת דיונים קדחתנית בחודש האחרון בהם ביקשו בבית משפט המקומי להישאר בהודו לפחות עד לתפוגת התוקף המקורי של ה"אקס-ויזה", המיועדת לרוב לבעלי עסקים, שברשותם. אי מילוי טופס ההצהרה כנדרש הוא טיעון לגיטימי במדינה שומרת חוק, אלא שמאחורי המקרה נפוצה חרושת שמועות והאשמות כלפי בני הזוג, שמטילים ספק לגבי המניעים שהובילו לגירושם. לגרסת הרב ורעייתו, הם מעולם לא הסתירו את סיבת בואם, וכי עיסוקם - ארגון התפילות היומיות, ציון חגים ומועדים וניהול בית הכנסת הגדול שברחוב "ג'ו טאון" (עיר היהודים) שבעיר נעשה בגלוי.

בני הזוג מספרים כי נקראו על ידי חברי הקהילה היהודית בעיר והגיעו אליה לפני שנתיים וחצי. "הצגנו לרשויות כאן מסמך, שכל זר שנכנס לתקופה של 180 יום חייב למלא, בו רשמנו שאנחנו מנהלים פעילות דתית, כך שהם ידעו", אמר הרב ברנשטיין בשיחה עם "הארץ". "יש לנו כבר למעלה משנה את האישור הזה". מנגד, על פי דיווח בעיתון "טיימס אוף אינדיה", תושבים מקומיים התלוננו כי בבית הרב מתקיימות פגישות ליליות חשודות ורבות משתתפים. עוד נטען כי בניגוד לאורח חייהם הצנוע של תושבי העיר, הרב ואשתו שוכרים בית בעלות גבוהה מהרגיל - מה שעורר חשד כי הם נתמכים כספית על ידי גורם חיצוני.

הכתב ההודי אף קבע שהשניים מואשמים בריגול במדינה לטובת ממשלת ישראל, על סמך דו"ח משטרתי בו רשומות "פעילויות מוזרות" של הרב מאז הגעתו עם אשתו לקוצ'ין. הרב הכחיש את טענותיו של הכתב והגדיר אותן כ'טעות איומה'. לדבריו, המניעים שעומדים מאחורי ההחלטה לגירושיהם היא תחרות עסקית. "אנחנו משערים", אמר הרב, "שבגלל הירידה בתיירות בשנה האחרונה באזור - וזה אזור מלא במלונות בוטיק יוקרתיים ומסעדות קטנות - הם כנראה חושדים שאנחנו 'גונבים' להם לקוחות, כי המתפללים באים אלינו לארוחת שישי בבית חב"ד ואינם משלמים. הם גם ניסו לטעון שאנחנו מנסים להגדיל את הקהילה על ידי הכנסת זרים למוסדות שלנו ומנסים לגייר אותם. הסברנו שאין לנו נגיעה לזה. אנחנו מקווים שלא עומדים מאחורי זה ארגונים מוסלמיים".

ויקיפדיה

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

יש לציין כי בצו הגירוש הסופי של בני הזוג לא הופיע סעיף ריגול, אולם הכתבה ב"טיימס אוף אינדיה" עוררה גל תגובות אנטישמי ואנטי ציוני ברשת, מה שלדברי ד"ר שלווה וייל, אנתרופולוגית מומחית ליהודי הודו, מעולם לא קרה ליהודים בהודו, שחיו בהרמוניה מושלמת עם הרוב ההינדי והמיעוט המוסלמי במדינה.

ברנשטיין פנה תחילה לשגריר ישראל בהודו ולקונסול בבקשה לעזרה. "הוא פועל בניגוד לאשרה שלו ונדרש לעזוב", אומר קונסול ישראל בניו דלהי, אייל סיסו. עם זאת, הוא הוסיף: "כל הטיעונים שעלו פה על ריגול הן שטויות. אנחנו בדקנו את זה ואין לזה קשר למציאות. גם את הדו"ח המשטרתי אנחנו לא מכירים. יש טענות שעומד לובי מוסלמי מאחורי זה אבל אלו ספקולציות בשלב הזה". הרב ברנשטיין פנה גם לעו"ד מקומי בעצת חבריו, אולם אז למעשה הגביל את הפעילות הדיפלומטית שנעשתה עבורו. "אנחנו פנינו למשרד הפנים לנסות ולהסדיר את הבעיה", אמר סיסו, "אבל לאחר שהוא פנה לגורמים משפטיים איננו יכולים להתערב".

אולם מלבד התערבותם הראשונית של הנציגות הדיפלומטית הישראלית, בלטו בהיעדרם ראשי חב"ד בהודו ובישראל. מאז פורסמה הפרשה לראשונה לפני כחודש, לא נעשתה פנייה פומבית למניעת גירושם. גם כאשר לפני שבועיים התקיים דיון בוועדה לקשרי ישראל והקהילות היהודיות בעולם בכנסת, בה נכחו שגריר הודו ובכירי חסידות חב"ד בארץ, לא עלה הנושא. גורמים בחב"ד הסבירו כי מאז הפיגוע שארע בניו דלהי, בוחרים בכירי חב"ד במדינה להנמיך פרופיל. "המצב של חב"ד מאד רגיש כאן - גם בגלל שמעמדם מעולם לא הוסדר מול השלטונות, כל אחד נכנס למדינה על ויזה אחרת ומשתדלים לא להתבלט", הסביר גורם אחר. מנגד, יש הטוענים כי חב"ד פעל מאחורי הקלעים לסיום הפרשה.

בני הזוג הגיעו לקוצ'ין שבמדינת קראלה סמוך לפטירתו של הרב יוסף הלגוואה, רבה הוותיק והידוע של הקהילה, והמשיכו את פעילותו. עם עזיבתם היום של בני הזוג, נשארים למעשה תשעה אנשים בלבד בקהילה היהודית, ללא רב שינהל את התפילות וללא יכולת להשלים מניין בתפילות. "קהילת יהודי קוצ'ין, הכוללת את המלאברים (יהודים כהי עור) ומיעוט פארדסים (לבני עור, שהיגרו להודו במאה ה-16 ממדינות זרות) מנתה 2,400 איש, ורובה הגדול עלו ארצה בשנת 1954, כך שנשארו רק עשרות בודדים בחוף המאלבר", הסבירה ד"ר וייל. "לאחר עלייתם ארצה נשאר רק בית כנסת אחד של הפרדאסים, שהפך לאתר לאומי לתיירות. מלבד יהודים בודדים הגרים בסביבת קוצ'ין ואינם מנהלים אורח חיים דתי, בקהילה של הפארדסים יש רק תשעה אנשים - מה שהופך אותה לקהילה הקטנה ביותר בעולם".
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו