בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפרסומות על בית אגד בתל אביב: שלט השווה מיליונים

השלט הענק המשקיף על נתיבי איילון נועד להסתיר את הפעולות לשימור הבניין. אבל מה ימריץ את הבעלים והעירייה לשפץ, אם התרנגולת מטילה ביצי זהב

10תגובות

קשה לפספס את שלטי הפרסומת הענקיים על בית אגד בתל אביב, בפינת דרך מנחם בגין ורחוב מוזס. השלטים פונים לנתיבי איילון ומדי יום חולפים על פניהם מאות אלפי נהגים ונוסעים. חברות תקשורת, רכב, אופנה, טלוויזיה, דלק, מחשבים ואחרות מתחרות על הזכות לפרסם באחד המקומות הנחשקים ביותר בארץ. באתר האינטרנט של אדרי מדיה גרופ, חברת הפרסום המשווקת את השלט, מגדירים אותו "שלט הפרסום הגדול, הבולט והנחשף ביותר בישראל".

למעשה, מדובר בשני שלטי פרסומת, המתנוססים על החזית הדרומית ועל החזית המזרחית של הבניין, שמונה קומות גובהו. באופן עקרוני, לא ניתן להציב שלט על חזית בניין ללא היתר מיוחד. ועדה של עיריית תל אביב מעניקה היתר כזה רק בצמוד להיתר בנייה, שיפוצים או הריסה ומאפשרת לכסות באמצעות השלט פיגומים. המדיניות הזו נועדה לספק לבעלי נכסים תמריץ כלכלי לשפץ את המבנים, ולממן את העבודות, לפחות חלקית, בעזרת ההכנסות משלטי הפרסומת.

בית אגד קיבל לראשונה היתר כזה לפני קרוב לשבע שנים. מאז ועד היום, לסירוגין, מתנוססים עליו שלטי הפרסומת, המתחלפים בתדירות גבוהה יחסית. מחיר הפרסום לחודש נע בין 350 ל-400 אלף שקלים. בשנה מסתכמות ההכנסות מהפרסום על בית אגד בארבעה עד חמישה מיליון שקלים. את ההכנסות האלה חולקות חברת הפרסום אדרי מדיה גרופ, בעלת הנכס חברת נצבא החזקות, ועיריית תל אביב, המשלשלת לקופתה מדי חודש אגרת שילוט בסך 125 אלף שקלים.

אלון רון

ל"הארץ" הגיעו עדויות ולפיהן בשנים האחרונות לא בוצע במבנה שיפוץ משמעותי. טענות דומות עלו בדיון שהתקיים במאי 2011 בבית המשפט המחוזי מרכז, בתביעה של חברת מרקעי תקשורת נגד נצבא - המחזיקה כיום בבעלות על הבניין. החברה טענה כי נצבא הפרה הסכם עמה ומכרה שטחי פרסום בנכסיה, ובהם בבית אגד, לחברות אחרות. בא כוחה של מרקעי תקשורת, עו"ד מיכאל נאור עימת את מנכ"ל נצבא, פריאל אטיאס, עם הטענה שהיתר הבנייה נועד לאפשר הצבת שילוט ולא היתה כל כוונה לבצע שיפוץ משמעותי. "כחלק מהעסקה שבה הקניתם לאדרי מדיה גרופ את הזכות לפרסם, הם לקחו על עצמם לבנות פיגומים בבניין ואפילו לעשות סוג של עבודות שיפוץ", טען נאור. הכל לדבריו "כדי להגדיר את הבניין כבניין בשיפוץ ולהיכנס להגדרה של בניין שאפשר לפרסם עליו".

בעלי הנכס דוחים את הטענות ואומרים כי העבודות בוצעו על פי ההיתרים. המנכ"ל אטיאס אמר בבית המשפט כי "אדרי מדיה גרופ הציעה שהואיל והמבנה זקוק לשיפוץ, היא תקים את הפיגום. עלות הקמתו היא מאוד גבוהה, היא תיהנה באופן חלקי מהכנסות שיהיו בגין הפרסום על הפיגום, והיא גם תדאג לבצע עבודות שיפוץ וגם תאפשר לאנשינו לבצע עבודות שיפוץ על המבנה". הוא הוסיף כי "מבחינתנו מדובר פה ב-win win לשני הצדדים - אני גם לא צריך להוציא הוצאות מיותרות על הקמת הפיגום וגם נהנה מהפרסום וההכנסות".

שרון מלכי, חברת מועצת העיר תל אביב מטעם סיעת האופוזיציה עיר לכולנו, מותחת ביקורת על התנהלות העירייה, המאפשרת את הצבת שלטי הפרסום על בית אגד במשך שנים, מבלי לבדוק אם אכן מתבצעות עבודות. "עיריית תל אביב עוצמת עין ונותנת במה נרחבת לחברות מסחריות להשתלט על המרחב הציבורי. היתרים ניתנו בלי להתחשב באף אינטרס חוץ מהאינטרס המסחרי, למרות שהיה ברור שהשיפוץ לכאורה לא מתקדם לשום מקום", היא אומרת. "בעוד העירייה נותנת יד לפרסום כשר אבל מסריח, באמתלות שווא, היא רודפת אחרי אנשים פרטיים ואומנים אשר מפרסמים את מרכולתם הצנועה והופעותיהם כאילו היו אחרוני העבריינים. לצערי, מקרה זה אינו חד פעמי אלא מדיניות החוזרת על עצמה בתחומים נוספים בהם האינטרס המסחרי גובר על האינטרס הציבורי".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

בית אגד שימש בעבר את חברת אגד, אך נטשה אותו לפני כשמונה שנים. הפעולות שהובילו להצבת שלטי הפרסומת החלו במארס 2004, אז הגדירה עיריית תל אביב את בית אגד מבנה מסוכן. היא דרשה לשפץ אותו מיידית. באוגוסט 2005 קיבלה בעלת הנכס היתר שיפוץ למבנה, ובעקבותיו היתר שילוט. היתר השיפוץ היה תקף לחצי שנה, אך העירייה נענתה לבקשת החברה להאריך אותו ואת היתר השילוט בחצי שנה נוספת. מסוף שנת 2006 משכירה נצבא את הבניין לאגף הבינוי של משרד הביטחון.

במאי 2007 ביקר במקום מהנדס של העירייה, אלכס זטולסקי, והצביע על ליקויי בטיחות חמורים ובהם נשירת טיח דקורטיבי מחזיתות הבניין במקומות רבים, חרף השיפוץ. מנהל מחלקת הפיקוח על הבנייה בעירייה, דוד רבינוביץ', הגדיר שוב את בית אגד מבנה מסוכן ותבע מבעליו לבצע תיקונים בתוך שלושה חודשים. חברת נצבא ביקשה בנובמבר 2007 ארכה של חצי שנה והעירייה נענתה שוב בחיוב.

בינתיים, הכנסת אסרה פרסום בנתיבי איילון ובינואר 2008 הסירו את שלטי הפרסומת לכל אורך ציר התנועה המרכזי ובכלל זה בבית אגד. בספטמבר 2009 בוטל האיסור, ובאותו חודש הגישה חברת נצבא בקשה להיתר שילוט על בית אגד. ועדת השילוט העליונה של עיריית תל אביב דחתה את הבקשה, כיוון שלבניין לא היה באותה עת היתר בנייה או שיפוץ בתוקף. נצבא מיהרה להגיש בקשה להיתר בנייה בבית אגד, לצורך "שינויים בחזיתות, הכוללים פירוק חלק מהחיפוי אבן גרנוליט הקיים והלבשת חיפוי פח אלומיניום במקום".

בנובמבר 2009 אישרה העירייה את הבקשה והעניקה לנצבא היתר בנייה לשלוש שנים, המחייב אותה לשפץ את כל ארבע חזיתות הבניין. בינואר 2010 צירפה אליו העירייה גם היתר שילוט, שיש צורך לחדשו מדי שנה. כעבור כמה חודשים, בעקבות תלונות של תושבים, ביקשה העירייה לבדוק אם אכן מתבצעות עבודות, או שמא היתר הבנייה נועד לאפשר את הצבת שלטי הפרסומת. העירייה ציינה כי אין ביכולתה לפקח על העבודות משום שמשרד הביטחון, המשתמש בבניין, אינו מאפשר לאנשיה להיכנס למתחם. במאי 2011 מנהלת מחלקת השילוט בעירייה, מיכל אלטרסקי, אף שלחה מכתב אזהרה לחברת נצבא וביקשה לבטל את היתר הבנייה ועמו את היתר השילוט, אך העירייה נסוגה בעקבות תגובה תקיפה של נצבא, באמצעות עו"ד גדיאל בלושטיין.

לפי תקנות הדרכים הנוגעות לשילוט בנתיבי איילון, שקבע שר התחבורה ישראל כץ ב-2009, "בתקופת שיפוץ או הקמה של בניין" ניתן להציב שלט בצמוד לפיגומים לתקופה שלא תעלה על שנתיים. למרות זאת, אישרה העירייה את הארכת ההיתר לשנה שלישית. לטענת מנכ"ל אדרי מדיה גרופ, מאיר אדרי, התקנות הללו נוגעות רק להיתר שיפוץ ולא להיתר הבנייה, שבו מחזיקה כעת נצבא. לכן, לדבריו, אין כל מניעה חוקית להציב את השלט גם בשנה השלישית.

נצבא החזקות הוקמה בידי חברי וגמלאי אגד בשנת 1948, במטרה ליצור לחברה הכנסה נוספת מנדל"ן. בשנת 2006 רכש את השליטה בחברה איש העסקים קובי מימון. לנצבא כ-40 חברות בנות והיא חולשת על כ-100 מיליון מ"ר של נדל"ן בארץ ובצרפת. שווי נכסי החברה נאמד בכ-5.5 מיליארד שקלים. בין השאר, היא מחזיקה בתחנות המרכזיות בירושלים, בתל אביב, בראשון לציון, בנתניה, באשדוד ובבת גלים בחיפה. בבעלותה גם קניונים, מרכזים מסחריים ובנייני משרדים ומגורים.

עיריית תל אביב מסרה בתגובה כי "ככלל, העירייה מעודדת בעלי נכסים לשפץ מבנים הזקוקים לשיפוץ, כשלצורך כך, הינה מאפשרת הצבת שילוט פרסומי עליהם, כשהמטרה העומדת לנגד עיניה, הנה שמירה וטיפוח של חזות נאה ואסתטית של העיר תל אביב יפו. בעיר קיימים כ-20 אתרים בעלי היתרי שיפוץ, היתר בנייה או היתר הריסה והשילוט מאושר בהתאם להיתר". עוד הוסיפה העירייה כי "תוקף היתר השילוט על בית אגד עד סוף שנת 2012, ואשר ניתן על ידי ועדת השילוט העירונית, תואם את תוקף היתר הבנייה שהוצג בפני ועדת השילוט, ושהיווה בסיס להחלטתה זו. לגבי הטענה כי לא נעשה בפועל שיפוץ אמיתי במבנה, הגם שנחזה ככזה, לא ניתן לבחון טענה זו לעומקה, מהטעם שמשרד הביטחון אינו מאפשר כניסה למקום".

מנכ"ל נצבא החזקות, פריאל אטיאס, סירב לבקשת "הארץ" לספק הוכחות כי במקום נעשה שיפוץ בשנים האחרונות. עם זאת, טען כי ב-2006-2005 שיפצה החברה את המבנה בעלות של כשישה מיליון שקלים. לדבריו, בהתאם להיתר הבנייה הנוכחי, טופלו מפגעים בחזיתות המבנה. כמו כן, הוא מציין כי הותקנו מסגרות אלומיניום על החזיתות, אך לדבריו "האלומיניום עצמו עוד לא בוצע בעקבות חשיבה מחדש". הוא הסביר כי בימים אלה בוחנת החברה אפשרויות שונות "בעקבות השינוי בשוק המשרדים בתל אביב", ועל כן עתידו של בית אגד אינו ברור ובשל כך הופסקו לעת עתה העבודות. ועדות התכנון אישרו בעבר תוכנית להקמת גורד שחקים במגרש זה.

לדברי מנכ"ל אדרי מדיה גרופ, מאיר אדרי, המתחרים בעסקי השילוט מנסים לפגוע בפרסום על בית אגד באמצעות טענות שווא, כיוון ש"מדובר בשלט הכי טוב בישראל". הוא אמר בתגובה כי "המקום שופץ לשביעות רצון בעלי הבניין. כרגע הוא נמצא בהליכי בנייה בהתאם להיתר בנייה שיש לו. בוצעו שם עבודות חיפוי חיצוניות. אנחנו עובדים על פי חוק ועל פי המסמכים שיש לנו". הוא אישר כי לא בוצעו עבודות בחזית הצפונית או בחזית המערבית של הבניין, שאינן פונות לנתיבי איילון ואמר כי הן יצאו לפועל בהמשך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו