בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קרב השליטה בתקשורת הישראלית עולה מדרגה

פרשת התרופות הפסיכיאטריות שניתנו למשתתפי "האח הגדול" היא האחרונה בקרב שמנהלות "קשת" ו"ידיעות אחרונות" ונראה כי עתה הכפפות הוסרו

50תגובות

כתבת התחקיר במוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות" היתה פצצה אמיתית. סער שינפיין, מתמודד העבר של "האח הגדול", תוכנית הדגל של הזכיינית קשת, סיפר איך רצה לעזוב את התוכנית ואיך כפו עליו לפנות לפסיכיאטר, והוא מצא עצמו בולע כדורים נוגדי דיכאון ששיבשו את חייו. תסריט כזה, המחבר בין אורוול לרייטינג, לא היו מוציאים מתחת ידם גם הכותבים המוכשרים של הזכיינית קשת - והתגובות היו מיידיות. כלי התקשורת האחרים הצטרפו בדיווחים משלהם, משרד הבריאות, ועדת החינוך של הכנסת, מועצת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין הודיעו על פתיחת בדיקה בנושא. ואתמול בבוקר, רק כשבוע אחרי פרסום הקדימון הראשון לכתבה, נרשמה התפתחות נוספת: שינפיין וחברת קופרמן הפקות, מפיקת העונה שבהשתתפותו, הגישו תביעות הדדיות בהיקף של מיליוני שקלים. אליהם הצטרף ד"ר אילן רבינוביץ', הפסיכיאטר שרשם את נוגדי הדיכאון, וכולם דורשים מכולם התנצלות ופיצוי.

לחגיגה כזאת מייחל כל עיתונאי ועורך. תחקיר המוסף לא רק זכה להערכת הקולגות, הוא גם עורר הד עצום. אבל תחקיר "ידיעות" הוא לא רק "תחקיר ראוי שכל גוף תקשורת אחר היה מספר", כפי שהגדירו בכירים בענף, והוא לא רק פצצה שהוטלה לפתע. הוא גם, ובעיקר, שלב נוסף במאבק בין שתי ענקיות: זכיינית ערוץ 2 קשת וקבוצת ידיעות אחרונות. אם שינפיין חשף לכאורה את הצד הנסתר של הבית הכי גלוי בישראל, הרי עצם המאבק שהוא מנהל חושף את קרב הענקים הזה, שבו ניצבים זה מול זה בעלי ידיעות אחרונות, נוני מוזס, ומנכ"ל קשת, אבי ניר. האחד מבקש לשמר את המעמד הדומיננטי של האימפריה שלו, האחר יצר ומנהל את אחת ממעצמות התקשורת החדשות, שכבר שולטת הלכה למעשה בשוק התוכן הטלוויזיוני.

"אני לא זוכר מתי נושא כלשהו, ודאי בתחומים האלו, זכה לסיקור נרחב כל כך ולתשעה עמודי תחקיר במוסף התרבות של ‘ידיעות'", אומר עיתונאי בכיר בעיתון יומי. הקידום המסיבי והאגרסיבי של הפרשה גורם לכל הסיפור להיראות כמו קמפיין, חוזרים ואומרים רבים מעמיתיו, ומכוונים להפניות הבולטות שהופיעו בעמוד הראשון של "ידיעות אחרונות", לעמודי החדשות הכפולים שהוקדשו לפרשה, ולראיון שבו חשף עצמו מתמודד נוסף בתוכנית, בנצי שני, ואשר נפרש בעמוד הראשון, בעמודי החדשות וב-ynet, אתר החדשות של הקבוצה.

דודו בכר
ניר קידר

חץ מקשת, מהלומה מ"ידיעות"

את המאבק בין שני הגופים לא מכחיש איש. כבר שלוש שנים שהוא מתנהל כמעט בכל זירה. אם קשת היא זכיינית ערוץ 2, מחזיקה בערוץ 24, משדרת בערוץ 20 את "האח הגדול" ובעלת אתר MAKO, הרי ידיעות מחזיקה את העיתון המודפס והאתר ynet, ומוזס מחזיק אחוזים ספורים ב-HOT (את רוב אחזקתו הוא מכר לפטריק דרהי ב-650 מיליון שקל). שתי הקבוצות אפילו מחזיקות באתרי קופונים מתחרים.

ידיעות אמנם אינה מחזיקה כיום באופן ממשי ומוחלט בגוף טלוויזיוני, אך לא מן הנמנע כי בעתיד זה יקרה: כעת מגביל החוק בעל עיתון לאחזקה מרבית של עד 8% או 16% מערוץ טלוויזיה, בהתאם למספר הזכיינים. אבל זה זמן מה מסתמנת בגופים המפקחים והמחוקקים הקלה צפויה. אחד הסימנים הראשונים לכך היה הדיון שקיימה ועדת הכלכלה בעניין הריכוזיות בכלי התקשורת. אז, בחודש נובמבר 2011, אמר בבהירות יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה הכהן, כי הוא שוקל ובוחן הקלות מסוג זה, שיאפשרו לבעלי עיתונים להחזיק בבעלות על גופי התקשורת למניעת התעצמותם של בעלי ההון. "חשבתי יחד עם אנשים אחרים שאני מעדיף עיתון שהוא שותף", הוא אמר. "... זה הדבר הכי בריא לענף התקשורת, שמי שעוסק בתקשורת יעסוק רק בתקשורת. גם אם זה יעלה לנו בעודף ריכוזיות בתוך הענף". בישיבה ההיא נכחה נציגות דלה של בכירי כלי התקשורת. המשנה למנכ"ל ידיעות, ינון אנגל, היה אחד הנציגים הספורים הללו.

אם הזירות הן אותן זירות, האסטרטגיה של כל צד שונה. ב"ידיעות אחרונות" מתבססים על פרסום תחקירים ועל הדומיננטיות של העיתון בזירה הציבורית והפוליטית. קשת מצדה מגיבה בשימוש בשלל זרועותיה, הטלוויזיוניות והאינטרנטיות, ובטאלנטים שלה למיניהם. כל אחד מהצדדים מאשים את השני במהלומות מתחת לחגורה.

ב"ידיעות אחרונות" פורסמו בשנים האחרונות לא מעט תחקירים הנוגעים לתוכניות השונות של קשת. עם הזכורים והבולטים שבהם נמנה תחקיר שטען כי שופט הריאליטי "מאסטרשף", השף אייל שני, חייב מיליוני שקלים אך מוצא דרכים יצירתיות להתחמק מהחזר חובותיו. קדימון לתחקיר פורסם שלושה ימים לפניו בעמוד הראשון של העיתון והציג תמונה של שני בשחור על גבי אדום בכותרת "תבשיל עם ריח רע". פרסום אחר היה ראיון מורחב עם מתמודדת "כוכב נולד" תמר יהלומי, שאביה השפיע, על פי עדותו, על תוצאות ההצבעה. והיתה גם סדרת כתבות ביקורתיות על ערוץ 24, ערוץ המוסיקה שבבעלות הזכיינית.

יובל טבול

בקיץ 2010 גם החליטה הנהלת HOT להוריד את ערוץ הצעירים ביפ שבבעלות קשת מפלטפורמת הכבלים שלה, צעד שעל פי ההערכות הפחית 20 מיליון שקל בשנה מהכנסותיה של קשת. מקורבים לצדדים אמרו אז כי אי חידוש החוזה עם הערוץ, שנחשב אחד המזוהים עם חברת הכבלים, נובע מהמתיחות בין הזכיינית למוזס.

"הם מסמנים את המטרה ואז תוקפים בכל החזיתות: ציבורית, רגולטורית ומשפטית", אומרים בקשת ומציירים רוטינה מתמשכת: כמה ימים לפני פרסום התחקירים מתפרסמים ב"ידיעות" קדימונים בולטים ונוקבים בעמודי החדשות. אלו מושכים תשומת לב ומניעים גופי תקשורת אחרים לסקר את הנושא. במודע או שלא במודע, הנושא עובר לגופים הרגולטוריים הקבועים - הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין והכנסת - ובמקביל נכנס לתמונה הגוף הרגולטורי הרלוונטי לכך, כמו רשויות הבריאות בעניין הכדורים הפסיכיאטריים ו"האח הגדול".

בידיעות פוסלים את הטענה הזאת. מגוחך לומר שהכתבות משמשות כלי ניגוח, אומרים שם: "הניסיון להסיט את הדיון העקרוני לנושא התקשורתי לא יצליח. הפעם הציבור הבין שיש פה סיפור גדול, וגם בקשת יודעים את זה. הטיעונים האלו כבר נוסו בפרשת אייל שני, אבל אייל שני הגיע לבסוף לבית המשפט. ואילו בערוץ 24 התחלפו שני עורכים בתוך שנתיים. הבעיות האלו לא הומצאו".

מהצד השני, גם בקשת לא ישבו בשילוב ידיים אלא הגיבו במהלומות משלהם. הזכיינית הפיקה משדרים הנוגעים ל"ידיעות אחרונות", ובהם תוכנית של חיים הכט שהשוותה את הסיקור של ראש הממשלה ב"ידיעות" וב"ישראל היום" - עיתון שהיה לה שיתוף פעולה מסחרי אתו. בתוכנית אחרת, שסיכמה את שנת 2011, הגדירה קשת את השנה החולפת כזו שבה "העיתון מספר אחת, ‘ידיעות אחרונות', הובס על ידי עיתון אחר - ‘ישראל היום'". סיכום השנה התייחס לסקר TGI שנתוניו הראו כי חשיפתו הציבורית של "ישראל היום", המחולק חינם, עולה בראשונה על זו של "ידיעות".

אבל זה היה רק פן אחד במאבק. אחרי הורדת ביפ דרשה קשת להסיר את תכניה מ-HOT VOD, אך חזרה בה שבועות אחדים אחר כך. הראיון עם יהלומי הניע את הזכיינית להודיע כי היא שוקלת להצטרף כחברה במועצת העיתונות. סדרת הכתבות על ערוץ 24, בסוף 2010, גררה מכתב תקיף של עורך 24 אז, אורי סלעי, למועצת הכבלים והלוויין בדבר התנכלות של העיתון לערוץ; טאלנט הערוץ, גל אוחובסקי, כתב טור דומה בעיתון התל אביבי "timeout". במקביל הגישה קשת תלונה בנושא לבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות. היא טענה כי מאחורי פרסומי "ידיעות" על אודותיה יש מניעים אינטרסנטיים שנועדו לפגוע במתחרה עסקי - ודרשה כי פרסומים אלו יכללו גילוי נאות על היריבות העסקית.

בעקבות התלונה הפנתה המועצה את שני הגופים לגישור. בשנה החולפת התקיימו הליכי בירור ופגישות אחדות בהשתתפות בכירים של הצדדים הנצים וסוללת עורכי הדין שלהם. אנשים המעורים בפרטים כינו את הדיונים הללו "התנצחות הדדית". הם אמרו כי למרות מאמצי הגישור, שבראשו עמדה השופטת בדימוס רות אליעז שטרנברג, לא עלה בידי הצדדים להגיע להסכמה ועקב כך חזר הדיון לבית הדין לאתיקה. בית הדין היה אמור לקיים דיון מקדמי בעניין ביום רביעי השבוע, אבל נציגי "ידיעות אחרונות" לא באו והדיון נדחה. עם זאת, באותה הזדמנות העלתה קשת בקשה להרחיב את התלונה ולכלול בה גם את פרשת "האח הגדול".

"אי אפשר לצייר את קשת כשה תמים בסיפור הזה. הם משתמשים בכל החזיתות האפשריות. הפעם הם לא היססו לשנות את לוח השידורים כהרף עין, ללא אישור הרשות השנייה, ולהפנות את כל התותחים לנושא", אומר אדם המעורה בפרטים בהתייחסו להחלטתה של הזכיינית לשדר מיד לאחר "האח הגדול", ביום פרסום הידיעה הראשונה בנושא ב"ידיעות", שידור חוזר של סרטו של גואל פינטו, שבו הוא מספר על לקיחת כדורים פסיכיאטריים בתוכנית. "הם המשיכו והתייחסו לנושא בכל התוכניות והאתרים. מרבית התוכנית האחרונה של ‘ארץ נהדרת' הוקדשה לתקיפת ‘ידיעות'. מובן שהדבר נעשה ללא גילוי נאות. נאה דורש נאה מקיים".

ועכשיו לסיבוב השלישי

מתי התחיל הסכסוך הזה המזכיר לעתים קרב אגרוף? בעולם התקשורת מזהים את נקודת הפתיחה עם הקמת Mako, אתר האינטרנט של קשת. קודם להקמת האתר החזיקה הזכיינית באתרים מטעמה, דוגמת קשת אינטראקטיב. ואולם אלו התבססו על תוכני הטלוויזיה שלה ולא שימשו יצרני תוכן או חדשות. כיום נחשב האתר כוח עולה ומדורג שלישי בדירוגי החשיפה של אתרי האינטרנט, מיד אחרי ynet.

"נוני היה מוכן לקבל את ההקמה של האתר, אבל לא שהוא יתחרה בסיקור החדשות. קיבלנו מסר ברור מאוד בעניין הזה", אומרים בכירים בקשת. "'ידיעות' לא רואה במאקו מתחרה אמיתי, עיתונאי. זה אתר שמתבסס על בידור ותוכני וידאו", אומרים מנגד ב"ידיעות", "זה אפילו קצת מעליב".

הסיבוב המהותי השני החל בעונה השנייה של "האח הגדול" - זו שבה השתתף שינפיין. "מאז עונת המריבה הזאת כל הסיקור הפך לבעייתי", אומר עיתונאי בשוק הטלוויזיה ומכוון את דבריו לכך שלא מדובר רק בשינפיין. בעונה השנייה גם גנז "ידיעות" ראיון עם מנחה התוכנית אסי עזר. ובעונה השנייה חל שיתוף הפעולה המסחרי (מתן חסות ל"אח הגדול") עם "ישראל היום", החינמון שבדיוק אז החל לתפוס מקום בעולם התקשורת הישראלי.

למעשה פנתה תחילה קשת ל"ידיעות" בהצעה לשיתוף פעולה אך הוא סירב. ואולם, טוענים בזכיינית, למראה שיתוף הפעולה בין קשת ל"ישראל היום" חש ידיעות פגוע. "הובהר לנו במהרה שזה מעשה שלא ייעשה ושנשלם מחיר כבד", אומרים שם. "ידיעות" ניסה אז, ובהמשך ביחד עם "מעריב", לקדם הצעות חקיקה שנועדו להגביל את הפצת "ישראל היום". קמפיין פרסומי של "ידיעות" שהחל מעט אחר כך עלה לשידור בערוץ 10 ורשת בלבד.

ב"ידיעות" מספרים סיפור אחר. "אם כבר מישהו הרגיש פגוע מהסיפור הזה, זו קשת", אומר בכיר בעיתון. "בעבר דווקא בחנו שיתוף פעולה מסוים עם אחד מתוכני הזכיינית. אבל במקרה הזה היתה רתיעה, משום שחשבנו שהתוכנית הזאת היא הזניה תרבותית ושעיתון כמו ‘ידיעות אחרונות' לא יכול לתת לזה חסות".

ואכן, סיקור "האח הגדול" מעולם לא היה אוהד במיוחד ב"ידיעות". כבר בתחילת העונה הראשונה פורסמה בעיתון כתבת מוסף נרחבת בכותרת "הפח הגדול". "זה התחיל הרבה לפני ההתפתחות של הסכסוך הזה. זה היה עניין ערכי, ומובילי התרבות של ‘ידיעות' סירבו, מבחינה ערכית, לסקר תוכנית קלוקלת ונחותה. בקשת נפגעו מהקו הזה", טוענים בעיתון. "פתאום קשת הגדולה, שמצטיינת ברייטינג, נתקלה בהתנגדות ערכית של גוף תקשורת גדול. הם לא ידעו איך לאכול את זה".

הגמר, אגב, סוקר בהרחבה, וזוכת העונה, שפרה קורנפלד, זכתה לחשיפה נרחבת. "זה עניין עיתונאי, הגמר הוא גמר והוא עניין חלק רחב של הציבור. לא צריך להחרים את העם", אמר גורם אחר בקבוצה.

אחת הטענות השבות ועולות לאורך זמן היא שזה לא רק "האח הגדול": הסיקור של קשת ב"ידיעות" הוא שלילי בלבד, והדבר ניכר באופן מובהק בהשוואה לסיקור החיובי של המתחרה רשת - שבה היה מוזס שותף בעבר. את הטענה הזאת העלה כבר ב-2006 עורך "7 ימים" המפוטר ניר בכר. בתביעה שהגיש נגד העיתון שפיטר אותו טען בכר כי העורך הראשי אז, רפי גינת, פעל לטובת הזכיינית רשת - שבה הגיש את תוכנית "כלבוטק" - ונגד הזכייניות המתחרות, קשת וטלעד. גינת עצמו, אגב, התייחס לנושא "ידיעות" וקשת בפאנל שנערך במרכז הבינתחומי ביום רביעי השבוע ואמר: "אין דבר כזה שב'ידיעות אחרונות' ימציאו סיפור בגלל מלחמה עם קשת. הגיע סיפור יוצא מן הכלל עם כתב מצוין, והסיפור הוא נכון. קשת טוענת שזה רק בגלל המלחמה בינה ובין ‘ידיעות אחרונות'. זו שטות. זו תגובה אווילית".

אחת לכמה חודשים מתפרסמים מחקרים שעושה יפעת מחקרי מדיה לבקשת קשת. האחרון שבהם הראה כי עונתה החדשה של "האח הגדול" מקבלת פרסום שלילי ב-93% מהפרסומים ב"ידיעות" וב-97% מהפרסומים ב-ynet. מנתונים של הזכיינית עולה כי רשת, המתחרה, זוכה לסיקור חיובי בלבד בעיתון.

"זה קשקוש", אומרים גם בעיתון ומזכירים כתבות חיוביות שפורסמו באחרונה על "חטופים" ועל העיבוד האמריקאי שנעשה לה, וכן מאמרים מפרגנים על הסדרה "עבודה ערבית" וסיפור חיובי על הילד שזכה ב"בית הספר למוסיקה".

"בעבר התפרסמו כתבות נרחבות ביותר שביקרו קשות את הנהלת רשת וחדשות 2, והיו גם תחקירים על ערוץ 10", מזכיר עובד "ידיעות" ומציין שכאשר מדובר בכתבות על קשת, העיתון נוקט משנה זהירות. "בדיוק בגלל הטענות שהכל נובע מהיריבות, הסיפורים שנוגעים בקשת מקבלים התייחסות שמעבר ואנחנו צריכים להיות צדיקים יותר מהאפיפיור. הרבה פעמים אנחנו רואים שעיתונאים אחרים מבקרים את קשת ואנחנו אומרים שאם זה היה מתפרסם אצלנו היו אומרים שזה ספין". "בסופו של דבר העניין פשוט", מוסיף עמיתו, "בקשת התרגלו שמרצים אותם. זה מתחיל ונגמר בזה".

במערכות השונות ובשיחות המסדרון כבר תוהים מה צפוי בסיבוב הבא. ממש עכשיו חלה הסלמה - והחלה מלחמת גוג ומגוג משפטית. שינפיין תובע את קופרמן הפקות ואת ד"ר אילן רבינוביץ'. בכתב תביעה ציורי במיוחד, הנפתח בציטוטים מספרו של אורוול "1984" ונמשך בדימויה של תוכנית הריאליטי לזירה של קרבות עבדים, הוא טוען לנזק קשה כתוצאה מ"המניפולציות שהופעלו עליו" ותובע שני מיליון וחצי שקלים. קופרמן הפקות הגישה תביעה של שלושה מיליון שקלים נגד שינפיין ודרשה כי יפרסם הודעת התנצלות בכלי התקשורת השונים בזו הלשון:

"... ברצוני לתקן ולהודיע כי בניגוד לנטען על ידי, הפקת התוכנית בראשות חברת קופרמן הפקות לא הלעיטה מתמודדים בכדורים פסיכיאטריים, לא הכריחה אותם ליטול כדורים אלה, לא השאירה דיירים בבית בניגוד לרצונם החופשי ולא הכווינה את התנהגותם של המתמודדים באמצעות הכדורים הפסיכיאטריים ו/או בכל אמצעי אחר... לא נפל כל פסול או פגם במעשיה של התובעת ואני מבקש להביע את התנצלותי הכנה על העלאתן של טענות כזב אלה כלפיה".

קשת בתורה שלחה מכתב התראה לפני תביעה נגד "ידיעות" בשל פרסום לשון הרע.

ולבסוף, ד"ר אילן רבינוביץ' צפוי להגיש תביעה להתנצלות ולפיצוי כספי נגד שינפיין וכבר הגיש אחת נגד בנצי שני. בעבר, בעקבות כתבת תחקיר קשה שפרסם "ידיעות" על רבינוביץ', הוא הגיש נגדו תביעת דיבה. התביעה עדיין עומדת בעינה, אומר עורך דינו, רונאל פישר. והנה, לאחרונה החל הפסיכיאטר בכתיבת טור קבוע באתר Xnet מבית "ידיעות אחרונות". הטור האחרון עד כה פורסם ביום שלישי. הוא דן באופן שבו מטפלים בהתקפי חרדה.

מקשת נמסר בתגובה: "העובדה שאך שלשום חשש ‘ידיעות אחרונות' ולא התייצב מול מועצת העיתונות מדברת בזכות עצמה. היא מוכיחה ש'ידיעות' אינו מוכן גם לבדיקה אתית חיצונית על התנהלותו. כנראה יודעים שם היטב מדוע.

תגובת "ידיעות": אשר לטענה כי לקשת מוקצה רק סיקור שלילי - רק לפני שבועיים התפרסמו ב"7 לילות" כתבה מפרגנת על הסדרה "חטופים" ועל העיבוד שנעשה לה בארה"ב וכן טור של ירון טן ברינק שהילל את הסדרה "עבודה ערבית". כשקשת עושה תוכניות ברמה גבוהה, "ידיעות" יודע לפרגן.

אשר לסיקורם של שאר הזכיינים: לפני כחודש פורסם ב"ידיעות" תחקיר גדול על התוכן השיווקי בתוכניות טלוויזיה של רשת, ערוץ עשר וקשת. בעקבות זאת התקיים השבוע דיון במועצת הרשות השנייה.

בנוגע למועצת העיתונות: המועצה היתה צריכה לדחות את בקשת קשת על הסף. שהרי לפי קשת, גם לשורות אלו ממש היה צריך לצרף גילוי נאות כי עיתון "הארץ" הוא מתחרה של "ידיעות אחרונות". ההליך כולו נראה מגוחך, שכן אב בית הדין שנבחר לפסוק בפרשה הוא עו"ד גדעון פישר, שאחיו הוא עורך דינו של ד"ר אילן רבינוביץ'.

ומעבר לכל: חבל שבמקום להתמודד עם ממצאי התחקיר מנסה קשת שוב ושוב להסיט את הדיון לאפיק לא רלוונטי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו