בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח תלונות הציבור: ביטוח לאומי והמשטרה בראש

בסך הכל טיפלו בנציבות בשנת 2011 ב-14,540 תלונות, 1,970 מהן מוצדקות - עלייה של 6.5% במספר התלונות מהשנה הקודמת

24תגובות

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, הגיש היום (שלישי) את דו"ח תלונות הציבור לשנת 2011, ממנו עולה כי המוסד לביטוח לאומי והמשטרה הם הגופים עליהם הציבור מתלונן יותר מכל. 1,388 תלונות הוגשו ב-2011 נגד המוסד לביטוח לאומי, 785 נגד המשטרה ו-508 נגד משרד האוצר, כך עולה מהדו"ח סך הכל טופלו בנציבות 14,540 תלונות, גידול של כ-6.5% לעומת 2010. ב-1,970 מהן נמצא נושא התלונה מוצדק.

במקומות גבוהים ברשימה נמצאים גם משרד המשפטים (471 תלונות) משרד התחבורה (467) משרד הבריאות (402), משרד החינוך (367) וצה"ל (357). רוב תלונות הציבור – מעל 27% - נגעו לשירות שסיפקו הגופים, וכללו עיכוב במתן מענה על פניות, התנהגות לא נאותה של עובדי הציבור, העדר טיפול או עיכוב טיפול בבעיות. תלונות נוספות נגעו, בין היתר, בטיפול לקוי בתשתיות כמו ביוב, חשמל, מים ותחבורה, הליכי גבייה של חובות שנוקטות הרשויות, ולזכאות לטיפולים רפואיים, סוציאליים.

במהלך השנה התקבלו בנציבות 66 תלונות של מתלוננים שטענו שנפגעו בעקבות חשיפת מעשי שחיתות בגוף שבו הם עובדים, לעומת 62 תלונות בשנת 2010. חמש תלונות נוספות הוגשו על ידי מבקרים פנימיים, שטענו כי נפגעו בעקבות פעולות ביקורת שביצעו. במהלך השנה נתן לינדנשטראוס חמישה צווי הגנה לחושפי שחיתות: צו אחד קבוע וארבעה זמניים.

אחת התלונות נגד המשטרה שנמצאה מוצדקת, נגעה בסטודנט, שקיבל שיחת טלפון מתחנת המשטרה בראש העין, לפיה הוא נדרש להתייצב שם למחרת. השוטרת סירבה להבהיר לו במה מדובר ומדוע זומן בדחיפות. למחרת, במקום ללכת לעבודה, הוא הגיע לתחנת המשטרה ובחדר החקירות הודיעה לו השוטרת כי הוא חשוד בתקיפת עובד שלו. הסטודנט אמר כי הוא שכיר ואין לו עובדים. לאחר בירור שערכה השוטרת היא מסרה לסטודנט כי הוא זומן בטעות והוא יכול לעזוב את התחנה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

הסטודנט פנה למשרד המבקר והלין על הקלות הבלתי נסבלת שבה אדם מזומן לחקירה במשטרה, ועל כך שכבר בשיחת הטלפון היתה השוטרת יכולה לעמוד על כך שמדובר בטעות, אם היתה מוסר לו מידע בסיסי על הסיבה לזימונו לחקירה. הוא ביקש כי המשטרה תתנצל על הדרך בה פעלה, ותפצה אותו על עוגמת הנפש שנגרמה לו ועל הפסק יום עבודה ועל הטרחה בזימון שווא. בעקבות פניית הנציבות מצאה היחידה לתלונות הציבור במשטרה את התלונה מוצדקת ולמתלונן נשלח מכתב הסבר והתנצלות ופיצוי בסך של 1,000 שקל.

ליקוי חמור נוסף של המשטרה, נחשף בתלונה של אדם שאינו בריא בנפשו, שעוכב על ידי המטרה בעקבות תלונה על תקיפה שהגישו נגדו מאבטחי הלשכה לסיוע משפטי שאליה פנה לקבלת עזרה. לטענתו, מיד כשעוכב לחקירה הוא ביקש מחוקרי המשטרה שיצפו בצילומי מצלמות האבטחה המותקנות בלשכה כדי להיווכח שהוא לא ביצע את המעשים המיוחסים לו, אך התעלמו מבקשתו והוא הובא רק למחרת בפני שופט מעצרים.

אוליבייה פיטוסי

הבירור העלה כי בית המשפט האריך את מעצרו ביום נוסף, בין השאר לצורך ביצוע פעולות חקירה ולהעמדתו לבדיקה פסיכיאטרית. בעיון מתיק החקירה התברר כי בשתי הזדמנויות שונות הוא התלונן כי המקום מצולם וביקש כי המשטרה תצפה בצילומים. למרות זאת לא נעשה נסיון לצפות בסרטי האבטחה לא לפני שהוחלט לעצור אותו ולא לאחר מכן.

הנציבות העירה למשטרה על הליקוי בחקירת האירוע בכך שלא בחנה ראיות אובייקטיביות זמינות ועל כך שהחליטה לעצור אדם בלי לצפות בתיעוד של האירוע בגינו הוא נעצר.

תלונות נוספות שנמצאו מוצדקות, נגעו לאופן שבו היחידה לטיפול במוגבלי ניידות במשרד התחבורה טיפלה בבקשות לקבלת תגי חניה לנכים. בתלונות רבות נטען כי הליך הטיפול בבקשות לקבלת תגי חניה לנכים אורך כמה חודשים ומשך הטיפול מקשה על הפונים, שזקוקים לתגים בחיי היום יום. הנציבות העירה להנהלת המשרד על כך ונמסר כי הנהלת המשרד פועלת לקיצור משך הטיפול.

עשרות תלונות על אגף שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר, שנגעו בליקויים בטיפול היחידה לפניות הציבור על חברות ביטוח וחברות המנהלות קרנות פנסיה וקופות גמל. בין התלונות – תקלות ועכיובים משמעותיים בקליטת תלונות, ליקויים בביצוע המעקב אחר הטיפול בתלונה ועיכובים של חודשים רבים בבירור תלונות על ידי האגף.

בעקבות שתי תלונות שנגעו לקיום לימודים לפני השעה שמונה (שעת אפס), בתיכון ליאו בק בחיפה ובבית הספר החקלאי כדורי, הודיעה מנהלת מחוז חיפה במשרד החינוך למנהלי בתי הספר בתחום המחוז, כי על פי חזור מנכ"ל משרד החינוך אין לקיים לימודים
לפני השעה שמונה.

בירור תלונות שנגעו על תשלומי יתר של אגרת רשות השידור, העלה כי מקור הטעויות מקורן בנוסח לקוי של הודעות תשלום ששולחת רשותה שיודר לאזרחים שלא ידוע כלל אם הם מחזיקים במקלט לטלויזיה. כך למשל לא צויין בהן כי סכומי האגרות הנקובים בהן לגבי שנים קודמות כוללים קנסות ותוספת הצמדה.

בנציבות תלונות הציבור התקבלו תלונות על סחבת בטיפול משרד התחבורה בתלונות של נוסעים על שירותים של חברות האוטובוסים המפעילות קווי תחבורה ציבורית. בירור התלונות העלה כי טיפול המשרד בחלק מתלונות הנוסעים ארך כשנה ויותר. באחד המקרים, טען מתלונן כי הגיש תלונה למשרד התחבורה נגד נהג של חברת אוטובוסים בינואר 2007 וכי רק כארבע שנים וחצי, ביוני 2011 הוא קיבל מיחידת התביעות של המשרד מכתב ולפיו התלונה ותיק החקירה הועברו לטיפולה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו