בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העובדים וההנהלה חתמו על הסכם: השביתה ברכבת בוטלה

הצדדים, שנועדו הלילה במטרה למנוע את השביתה, הסכימו על תוספת שכר כללית לעובדים וביטול הפיטורים וההשעיות של ראשי הוועד

33תגובות

השביתה ברכבת ישראל, שהיתה שאמורה להתחיל היום (שלישי) ב-6 בבוקר, בוטלה  בעקבות הסכמות שהושגו בין ועד העובדים, ההסתדרות וההנהלה, שדנו במהלך הלילה בפתרונות למשבר.על פי ההסכם, יבוטלו ההשעיות של העובדים שלקחו חלק בתקיפה של מנכ"ל הרכבת, בעז צפריר, וכן תבוטל ההשעיה של גילה אדרעי ופיטוריהם של שני חברי ועד נוספים. בהנהלת הרכבת הסבירו כי הוחלט "לפתוח דף חדש עם הבטחה שלא ישנו מקרים כאלה".  במסגרת השינוי המבני תינתן לעובדי הרכבת תוספת שכר בשיעור של 25% וכן ביטחון תעסוקתי למשך 25 שנה.

על פי ההסכם החדש, הקרונות החדשים שנרכשו על ידי רכבת ישראל מחברת בומברדייה הקנדית, יתוחזקו על ידי עובדי רכבת ישראל ולא על ידי בומברדייה. זאת, על אף שלפני כחודש חתם דירקטוריון רכבת ישראל על הסכם מול בומברדייה. החזרה מההסכם תעלה לרכבת ישראל כמיליון שקל. כזכור, סוגיה זו היתה אחת הסיבות המרכזיות לסכסוך בין הצדדים ובסופו הושג ניצחון לעובדים.

בחודשים האחרונים הנהלת הרכבת ושר התחבורה ישראל כץ הסבירו פעמים רבות כי יש צורך בתחזוקה חיצונית של הקרונות החדשים על ידי חברת בומברדייה. השר כץ התייחס לכך במסיבת עיתונאים ואמר כי "אין לי מניות בבומברדייה. אותי לא מעניין כהוא זה החברה שתתחזק. הסברתי שחייבים לצרף גורם פרטי כדי לטפל בתחזוקה של הקרונות הרבים. היה פער בין היכולות של העובדים לבין היעדים של הרכבת. אין לי עניין מי יהיה הגורם הפרטי. בעניין זה אין מנצחים, רק הציבור. אין לי ספק שהיה אפשר לעשות את הדברים אחרת, אני שמח שהדברים נגמרו בהסכם".

על אף החזרה מהסכם בומברדייה, עובדי הרכבת הסכימו לשינוי מבני מקיף שיכלול הקמה של שתי חברות בנות: חברת נדל"ן שתישאר בבעלות מלאה של רכבת ישראל וחברת מטענים שמניותיה יהיו בבעלות פרטית בשיעור של 51%. בתמורה לכך יינתן לעובדים מענק בסך 40 אלף שקל לעובד, הגנה מפני פיטורים עד שנת 2030 ותוספות שכר בעלות של 25%. העובדים התחייבו גם לשקט תעשייתי שיימשך שלוש שנים וחצי, בהן יתחייבו שלא לשבות.

במקום שתוקם חברת בת שלישית לתחזוקה שהייתה אמורה להיות מוחזקת בשיעור של 49% על ידי יזם פרטי, הוחלט במסגרת ההסכם כי 30% מפעילות התחזוקה תיעשה במיקור חוץ, לרבות התחזוקה של הקרונות החשמליים. תחזוקתם של הקרונות הישנים (הקרונועים) תופרט במלואה לחברה חיצונית, בתוך תשעה חודשים מיום חתימת ההסכם.

במסגרת המאבק, העובדים נאבקו על כך שבמתחמי הרכבת לא יעבדו עובדים מחברות שונות לצד עובדי רכבת ישראל מתוך התנגדות לעיקרון "כתף אל כתף". כיוון שהקמת מתחמי תחזוקה חדשים על ידי חברה חיצונית אורכת זמן רכב, סוכם כי בשנתיים הקרובות התחזוקה תבוצע במתחמי הרכבת אולם יתקיימו בהם מחיצות של מתחמים נפרדים.

לחלק מההסכמות הגיעו הצדדים כבר לפני שבועיים, אולם לא נחתם הסכם. אדרעי התייחסה לכך במסיבת העיתונאים ואמרה כי "במשא ומתן האחרון הגענו לכמה הסכמות שהיום חידדנו. עובדי רכבת ישראל צריכים להיות גאים. אין פה מנצחים. אנחנו רוצים להביא רכבת טובה יותר לציבור ויש פה מצב של win win לשני הצדדים".

יו"ר ההסתדרות עופר עיני אמר כי "זה היה סכסוך על עניין עקרוני. נושא התחזוקה לאורך יישאר ברובו בידי עובדי הרכבת. אני שמח שהמטרה הושגה". עיני התייחס לחילוקי הדעות מול ועד העובדים ואמר: "לא אהבתי את ההפרה של צווי בית הדין אבל צריך לזכור שבמאבקים יש אמוציות וגילה אדרעי ושאר חברי הוועד שילמו בבית הדין. המשטרה הייתה צודקת ואף אחד לא חסין מטעויות".

אורי יוגב, יו"ר הרכבת, התייחס למהלך ההפרטה הקרב ולמשמעויות הרפורמה. "אנחנו מסיימים שנה וחצי של תהליך סיום גדול ברכבת. אנחנו מכריזים על רפורמה גדולה, מהגדולות שבוצעה פה לאחרונה. יש לנו הזדמנות לפתח את תחומי המטען והנדל"ן, שלא היה מפותח מספיק בישראל". יוגב ציין כי כבר בספטמבר הקרוב יהיו בתחנות הרכבת ובקרונות שירותי אינטרנט בחינם ומערכת השילוט תוחלף.

 

 

 

 

 

 

כמו כן הוסכם כי במסגרת השינוי ברכבת יוקמו שתי חברות בנות לרכבת ישראל (במקום שלוש כפי שרצו בהנהלת הרכבת). מדובר בחברה בת למטענים וחברת בת לנדל"ן. הצדדים סיכמו כי לא תוקם חברת בת לתחזוקת קרונות כפי שתכננה הנהלת הרכבת במקור. בהתאם להסכמות שהושגו הבוקר, תחזוקת הקרונועים (הקרונות הישנים) תועבר במלואה למיקור חוץ וכן 30% מהציוד החשמלי לתוכנית החישמול העתידית. בנוסף, הוסכם כי הוועד לא ישבות למשך שלוש וחצי שנים.

ההחלטה על השבתת הרכבת התקבלה עקב השימוע שערכה הנהלת הרכבת לנציגי ועד העובדים, בו החליטה על השעיה למשך שלושה חודשים של יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי, ועל פיטוריהם של שני חברי ועד.

אדרעי עצמה, שהשתתפה גם היא בדיונים הליליים, אמרה אמש כי אינה הסיבה לשביתה שתוכננה. "לא נותרו לנו צעדים אחרים למעט השביתה", היא הוסיפה. "היינו שמחים לעשות צעד שלא יפגע בציבור, אבל כנראה שמשהו כזה לא קיים".

לפני כחודש, לאחר השבתה של כמה ימים בשירותי הרכבות, הגיעו הצדדים להסכמה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, לפיה ימשיכו במשא ומתן על הרפורמה, ויימנעו משביתה למשך שבועיים. המשא ומתן התנהל בין נציגי ההסתדרות והנהלת הרכבת, בראשות יו"ר רכבת ישראל, אורי יוגב, והצדדים אף דיווחו על התקדמות משמעותית במשא ומתן.

על אף שלא הושגה הסכמה בתוך 14 יום, נמנעה ההסתדרות מלהשבית את כלל שירותי הרכבת, והשביתה רק את עבודות הפיתוח ותנועת המטענים ברכבת, ואולם עקב החלטת ההנהלה להשעות את אדרעי ולפטר שניים מעובדי הרכבת תוך כדי הדיונים, הוחלט בהסתדרות על החרפת הצעדים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו