בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחריף הפער בבתי הספר בין תלמידים יוצאי אתיופיה לחבריהם

דו"ח של משרד החינוך מצא כי הישגי ילדים אתיופים נמוכים משמעותית ביחס לשאר התלמידים בכלל תחומי הלימוד, וכי הפערים מעמיקים בכיתות הגבוהות

80תגובות

דו"ח של הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) במשרד החינוך מצביע על פערים גדולים בהישגי תלמידים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך לעומת שאר חבריהם. המחקר בוצע על ידי ניתוח תוצאות המבחן הבינלאומי "פיז"ה" וכלל מקצועות הלימוד הכלולים בבחינות מדדי היעילות והצמיחה הבית ספרית (המיצ"ב), שעורך המשרד.

מניתוח תוצאות המיצ"ב עולה כי הפערים הגדולים ביותר נמדדו דווקא בשכבת הגיל הבוגרת ביותר שנבחנת - כיתות ח', ואילו בכיתות ה' וב' (מבחן שפה בלבד) התגלו פערים קטנים יותר.

60% מילדי הקבוצה המוגדרת על ידי מערכת החינוך כ"יוצאת אתיופיה" הם ילידי הארץ שנולדו ליוצא אתיופיה, ורק 40% מתוכה אכן נולדו באתיופיה ועלו לארץ. על פי ניתוח ממצאי בחינת האוריינות הבינלאומית "פיז"ה", שנערכה בשנת 2009 בקרב חצי מיליון תלמידים בני 15-16 מ-60 מדינות, הפער בין תלמידים יוצאי אתיופיה לבין כלל התלמידים בבתי ספר דוברי עברית עולה על סטיית תקן שלמה, בכל שלושת תחומי האוריינות שנבדקו - קריאה, מתמטיקה ומדעים.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות אליכם

מוטי מילרוד

בין כלל התלמידים שנבחנו (בבתי ספר ממלכתיים וממלכתיים-דתיים) לבין יוצאי אתיופיה נתגלה, על פי סולם ציוני המבחן, פער של 118 נקודות במתמטיקה. בקריאה עמד הפער על 111 נקודות ובמדעים - על 116. בקרב התלמידים שנולדו באתיופיה ועלו לארץ הפערים גבוהים עוד יותר בהשוואה לשאר התלמידים: פער של 152 נקודות במדעים, 143 בקריאה ו-145 במתמטיקה.

גם בהשוואה שנעשתה בין תלמידים יוצאי אתיופיה לבין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך התגלו פערים, אולם אלו כצפוי נמוכים יותר: בין 55 נקודות בקריאה ל-63 במתמטיקה.

בשונה ממבחני המיצ"ב, תוכני מחקר הפיז"ה אינם בודקים בהכרח חומר שנלמד ישירות בבית הספר, אלא אוריינות בתחומי יסוד. מטרת המבחן היא לבדוק באיזו מידה תלמידים בני 15 רכשו כלי חשיבה כלליים והבנה, באופן המאפשר התמודדות טובה ויעילה עם סביבתם.

"הפערים בהישגים במבחני המיצ"ב בין תלמידים יוצאי אתיופיה לבין כלל התלמידים בבתי ספר דוברי עברית גדולים מאוד", נכתב בסיכום הדו"ח שהפיקה ראמ"ה, "פערים גדולים במיוחד ניתן לראות בקרב תלמידי כיתה ח' ותלמידים עולים ילידי אתיופיה".

ואכן, ניתוח ממצאי בחינות המיצ"ב מצביע על מגמה לפיה ככל שהצעירים נמצאים יותר שנים במערכת החינוך, כך דווקא גדלים הפערים. ההפרשים הגדולים ביותר נרשמו במקצועות המתמטיקה והעברית, על אף שבשנתיים האחרונות (תש"ע ותשע"א) ניתן לראות שיפור מסוים בשני המקצועות בכיתה ה' ובעברית בכיתה ב'.

בסיכום הדו"ח של ראמ"ה צוין עם זאת כי "קשה להצביע על מגמת שינוי עקבית לאורך השנים".

בשנת הלימודים הקודמת - תשע"א - עמד הפער בין יוצאי אתיופיה לשאר תלמידי כיתה ח' שנבחנו במיצ"ב על 94 נקודות במתמטיקה, 89 במדעים ובעברית ו-85 באנגלית.

על פי מצבת התלמידים של משרד החינוך, כ-35 אלף התלמידים יוצאי אתיופיה מהווים 3% מכלל התלמידים בבתי ספר דוברי עברית. 53% מתוכם לומדים במערכת החינוך הממלכתית דתית, 44% בממלכתית ו-3% בלבד בחרדית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו