טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרכבת הקלה בי-ם משליטה אימה על הנוסעים בקרונות

הנוסעים טוענים שהפקחים מגישים דו"חות לא מוצדקים ונוהגים באלימות. אחד מהם עולה לקרונות מצויד במצלמה, מתעד תלונות ומעלה אותן ליוטיוב

תגובות

הילה עמית, בת 27, עשתה ביום ראשון שעבר את הדרך שהיא עושה מדי יום מירושלים לביתה בתל אביב. אולם היום ההוא הסתיים בתקרית אלימה בינה לבין שניים מפקחי הרכבת הקלה, שלפי תלונה במשטרה תקפו אותה.

"הגעתי לתחנת הרכבת ליד העבודה שלי ברחוב יפו בשעה ארבע", היא מספרת. "רציתי לקנות כרטיס מוקדם יותר ולחזור אחר כך, אבל מתוך ארבע מכונות, שלוש לא עבדו". כתוצאה מכך השתרך במקום תור של יותר מ-40 איש. עמית שבה למקום לאחר שעתיים בתום יום העבודה, אולם המצב לא השתנה. לאחר המתנה של כמעט שעה החליטה לשנות אסטרטגיה. "ברכבת השלישית שעברה עליתי. פניתי לפקח בקרון, סיפרתי לו על התקלה וביקשתי שיאפשר לי לרכוש כרטיס בתחנה הבאה".

אלא שהפקח סירב ואף איים כי אם לא תרד מן הקרון מיד הוא יקנוס אותה ב-186 שקלים. בינתיים דלתות הרכבת נסגרו ועמית בתוכה. הפקח דרש ממנה להזדהות, כדי שיוכל לרשום לה את הקנס, אולם היא סירבה. בתחנה הבאה הוא ופקחית נוספת ירדו עמה ולדברי עדי ראייה השניים לא אפשרו לעמית לרכוש כרטיס עד שתזדהה, תחילה באיומים ולאחר מכן באלימות ממש.

הרכבת הקלה בירושלים
אמיל סלמן

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

בחור שעמד בסמוך הציע לרכוש בעבורה את הכרטיס, ועשה זאת. עם הכרטיס ביד, עמית ביקשה שהשניים יניחו לה, אך הם סירבו. לדברי עדים, הפקחית הדפה אותה בעוצמה אל התחנה ודחקה אותה לפינה כדי שלא תוכל להימלט. רק התקהלותם של עוברים ושבים סביב השתיים הביאו לשחרורה של עמית. "נעמדנו הרבה אנשים מסביבם", ממשיך בנצי, "צעקנו: תתביישו לכם, תעזבו אותה. זה היתה התעללות שפשוט לא תיאמן".

המקרה של עמית אינו מפתיע את עידו נווה, 32, תושב ירושלים. זה כחודשיים הוא אוסף במרץ עשרות עדויות של נוסעים שלטענתם נפגעו מפקחי הרכבת הקלה. הוא עולה עם מצלמה אל הקרונות והרציפים ומתעד. את הסרטונים והעדויות הוא מעלה לערוץ שהקים לצורך כך ביוטיוב, וכן לקבוצת המאבק בפייסבוק העונה לשם: "רכבת תקלה" המונה כ-700 חברים.

"זה התחיל מדו"ח שידידה שלי מתל אביב קיבלה ברכבת הקלה לפני חודשיים", הוא מספר. "היא חשבה שאפשר לשלם בפנים. הפקחים לא הסבירו לה כלום, נתנו לה דו"ח ואמרו לה: היית צריכה לקרוא את ההוראות". האירוע גרר הפגנה שארגנו נווה וכמה עשרות פעילים מחוץ לתחנת הרכבת הקלה סמוך לבנייני האומה. אלא שהם חשו כי עליהם לעשות יותר. כך, מלבד הפגנות שהחליטו לקיים אחת לשלושה שבועות, הם החלו לעלות על קרונות הרכבת ולהילחם במה שהם מכנים "ניצול בורות ציבור הנוסעים באשר לזכויותיו".

"פקחים מבקשים מאנשים תעודות זהות ונותנים דו"חות, ואנשים מפחדים לא לתת", מסביר נווה. "הם לא יודעים שהם ממש לא חייבים לעשות את זה". עד לפני שבוע הוא והפעילים עלו לקרונות עם דפים שעליהם מודפס החוק המחייב את הפקחים להציג תעודות מזהות, וחילקו אותם לנוסעים. אם הם אינם מציגים תעודה, הודיע נווה לנוסעים, אינכם מחויבים לעשות זאת גם כן.

עידו נווה

אולם הטענות של נווה וחבריו אינן מופנות רק אל חברת סיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה, אלא אל משרד התחבורה ועיריית ירושלים. "כל הדו"חות, היחס המשפיל של הפקחים והאיחורים של הרכבת, אנחנו רואים בהם סימפטומים למחלה", אומר נווה. "הבעיה היא ביטול התחרות בין הרכבת הקלה לאגד. בכל מקום שעוברת הרכבת, אין יותר אוטובוסים. כל מערב העיר הוא כבר נופים שבויים, ועד אוגוסט רוצים לבטל את כל הקווים שנוסעים לצפון העיר. זו חברה פרטית, מונופול, כל מה שהם רואים זה כסף. זה הדנ"א של חברה פרטית".

צילום: עידו נווה

יוסי סעידוב, מארגון ‘15 דקות' לתחבורה ציבורית בירושלים, טוען מצדו כי "חברת סיטיפס מתעמרת בנוסעי התחבורה הציבורית בירושלים בחסותו של משרד התחבורה, שלא מתפקד כרגולטור ומפקיר את זכויות הנוסעים בידיים של מונופול פרטי".

בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת מחודש יוני האחרון הודו נציגי המדינה והחברה כי ההוראה לפקחי הרכבת היא לנהוג באפס סובלנות, ללא הפעלת שיקול דעת. "צריך מהיום הראשון לחנך את הציבור", אמרה בדיון עו"ד חוה ראובני, סגנית בכירה ליועצת המשפטית של משרד התחבורה. "צריך בהתחלה לאכוף בצורה חריפה כדי ליצור הרגל". את הדברים אמרה על רקע הטענה כי ברכבת הזו קל לחמוק ללא תשלום, שכן "אין שוער", כלשונה. "פקיד הרכבת, הוא עובד של הזכיין", אמרה בדיון נציגת משרד המשפטים, יערה למברג. "אני לא רוצה עכשיו שיהיה פה עניין של שיקול דעת. אני לא רוצה פה משא ומתן".

המקרה של הילה עמית לא נגמר אחרי שהפקחית שחררה אותה מפינת התחנה. כעשר דקות לאחר ששוחררה נכנסה לרציף רכבת חדשה. למרות שהיה לה כרטיס שוב לא נתנה לה הפקחית לעלות והתפתח ביניהן עימות, עד שנוסע הפריד ביניהן. בתחנה המרכזית חיכו לה שוטרים כדי לעצור אותה, והנוסעים האחרים הגנו עליה. לדבריה אחד השוטרים המליץ לה להגיש תלונה נגד הפקחים.

מחברת סיטיפס נמסר כי "פקחי הרכבת הקלה מונחים להתייחס בכבוד כלפי כל ציבור הנוסעים. סיטיפס רואה בחומרה כל סטייה מהנחיות אלו. המקרה ייבדק ובמידה ופרטיו יימצאו נכונים סיטיפס תדרוש מהמפעיל ‘קונקס' לנקוט צעדים חמורים מול הפקחים.

"במהלך החודש הראשון לכרטוס החליטה סיטיפס שלא לתת קנסות גם במקרים בהם נוסעים לא שילמו על הנסיעה ברכבת במטרה לאפשר לנוסעים להתרגל לאופן התשלום בצורה נוחה. על אף כל הפעולות האלה יש עדיין מספר בודד של אנשים שלא משלם על הנסיעה ברכבת. התשלום בפועל מתבצע רק לאחר שהנוסע מתקף את כרטיסו בתוך הקרון. ההנחיה לגבי אופן התשלום כתובה בצורה ברורה הן בתחנות והן בקרונות הרכבת הקלה".

עידו נווה ברכבת הקלה בירושלים
אמיל סלמן

ממשרד התחבורה נמסר כי הוא "רואה לנגד עיניו בראש ובראשונה את ציבור הנוסעים ומצפה שהנהלת חברת סיטיפס תנחה את פקחיה להתייחס בצורה הולמת לנוסעים ולהפעיל שיקול דעת בכל מקרה של ספק. מכל מקום, המשרד מתכוון לבחון את כל נושא הקנסות שניתנו ע"י חברת סיטיפס ולוודא כי כל הקנסות שהוטלו ללא הצדקה יבוטלו. בכוונת המשרד לפקח על מנגנון הטלת הקנסות".

אין מענה למי שלא קורא עברית

בערוץ היוטיוב של עידו נווה 32 (idonaveh), מתועדים לא מעט מקרים של נוסעים אשר נפלו קורבן לאי הבנה או בלבול ברכבת הקלה, וקיבלו קנס מפקחים. שיקול דעת מינימלי של הפקח, טוען נווה, היה מונע זאת. בעיה נוספת שקיימת היא העובדה שברובן המוחלט של תחנות הרכבת הקלה ההוראות המפורטות לנוסעים כיצד להתנהג כתובות בעברית בלבד. בתוך הקרונות מופיעה גם משפט באנגלית וערבית שמורה לתקף את הכרטיס, אך ללא הסבר.

על הרקע הזה העלה נווה סרטון שכינה: "דוח לנוסעים עם חופשי חודשי - שוד לאור יום". בסרטון נראה עובד זר מאריתריאה שפקחי הרכבת רושמים לו קנס בגובה 186 שקלים, למרות שהוא מחזיק בכרטיס "חופשי-חודשי" עליו שילם. הסיבה, לטענת האיש, היא שלא ידע שעליו לתקף את הכרטיס במכונה שעל הקרון. בינתיים, מכונת הבדיקה של הפקחית שבדקה את הכרטיס שלו הראתה כי הוא אינו מתוקף, מה שמאפשר לה לתת לו קנס.

בסרטון אחר הדבר חוזר על עצמו, הפעם עם קבוצת תיירים משיקגו. לדבריהם גם הם לא ידעו כי עליהם לתקף את הכרטיס בקרון הרכבת. "אתם עולים לרכבת ולא מתקפים את הכרטיס, זו עבירה על החוק", נראה הפקח אומר לתיירים המבולבלים. "טעיתי בחישוב הזמנים, התבלבלתי", אחד מהם מנסה לטעון לפקח, אלא שהאחרון עונה: "אתה מתכוון להזדהות או שאני צריך לקרוא למשטרה?". כאשר התייר מבקש מהפקח שיציג תעודה מזהה, הוא מצביע על כרטיס סיטיפס התלוי על דש מעילו, ללא שם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות