בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ילדים שלא הלכו לגן, מצליחים פחות במבחן פיז"ה

מחקר שערך משרד החינוך מצא שמי שהלכו לגן יותר משנה קיבלו ציון גבוה יותר במבחן בינלאומי שנערך בגיל 16-15

31תגובות

מחקר של הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) במשרד החינוך ניתח את ממצאיו של דו"ח של ה-OECD לגבי ישראל ומצא קשר בין הליכה לגן ילדים לבין הישגים במבחן הבינלאומי פיז"ה שנערך בכיתות י'.

בדצמבר 2010 פרסם ארגון המדינות המפותחות את תוצאות פיז"ה 2009, כשלצד פרסום ההישגים, הציג ממצאים ולפיהם כמעט בכל המדינות המשתתפות, תלמידים שדיווחו כי היו בגן הגיעו להישגים גבוהים יותר כעבור כעשור, לעומת תלמידים שדיווחו כי לא היו בגן.

בעקבות הממצא לפיו בישראל נתגלה הפער הגדול ביותר בהישגים באוריינות קריאה בין תלמידים שהיו בגן יותר משנה לבין תלמידים שלא היו בגן כלל, החליטו להרחיב את המחקר בראמ"ה.

תוכני מחקר הפיז"ה, הנערך מדי 3 שנים, אינם בודקים בהכרח חומר שנלמד ישירות בבית הספר, אלא אוריינות בתחומי יסוד. מטרת המבחן הבינלאומי לבדוק באיזו מידה תלמידים בני כ-15-16 רכשו כלי חשיבה כלליים והבנה באופן המאפשר התמודדות טובה ויעילה עם סביבתם.

תומר אפלבאום

על פי הממצאים בישראל, נמצא הפער הגדול ביותר - 122 נקודות, בהישגים באוריינות קריאה בין תלמידים שהיו בגן יותר משנה לבין תלמידים שלא היו בגן כלל. גם לאחר שנוכה הרקע החברתי-כלכלי ותרבותי (חת"כ) נותר הפער משמעותי ועומד על 91 נקודות.

גם ביתר התחומים, מתמטיקה ומדעים, נמצאו בישראל פערים בסדרי גודל דומים בין תלמידים שהיו בגן יותר משנה לבין תלמידים שלא היו בגן כלל: במדעים עומד הפער על 115 נקודות ובמתמטיקה 111 נקודות. לאחר ניכוי הרקע החברתי-כלכלי ותרבותי עמדו הפערים על 82 במדעים ו-79 במתמטיקה.

הנתונים לגבי נוכחות בגן ילדים מבוססים על דיווח עצמי של 5,506 תלמידים, והם פולחו על ידי ראמ"ה לפי השפה - בתי ספר דוברי עברית מול בתי ספר דוברי ערבית.

במחקר ראמ"ה התגלה פער אדיר בהליכה לגן בין שני המגזרים: 86% מדוברי העברית היו בגן יותר משנה אחת לעומת 35% מדוברי הערבית, ורק 2% מדוברי העברית לא היו בגן כלל לעומת 16% מדוברי הערבית.

נתון חשוב נוסף שהתגלה בבדיקה הוא הפער בין ממצאי המחקר לבין דיווח משרד החינוך לגבי שיעור התלמידים שאינם הולכים לגן חובה. הנתונים אמנם לא נבדקו על סמך אותן שנים אך על פי ראמ"ה: "נתוני המשרד הרשמיים אינם תואמים את המצב בפועל בפרט בקרב תלמידים דוברי ערבית". בעוד הרשות גילתה בבדיקתה כי כמעט 16% מילדי המגזר הערבי אינם פוקדים את גן חובה, דיווח משרד החינוך על כ-4%.

על פי המלצות ראמ"ה למשרד החינוך יש להגביר את האכיפה לגבי הנוכחות בגני הילדים, בפרט במגזר הערבי, ולהיערך באופן מיוחד בכיתה א' לטיפול בילדים שלא היו בגן.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו