ציור קדום שופך אור על טקס "האש הקדושה" שיערך היום

אלפי נוצרים יגיעו לעיר העתיקה לרגל "שבת האור". ציור מהמאה ה-19 מראה כיצד נשמרת חלוקת התפקידים העדינה בין העדות, על אף המוני המשתתפים

ניר חסון
ניר חסון
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ניר חסון
ניר חסון

כמו בכל שנה לפני הפסחא ב-1,200 השנים האחרונות, יידחסו היום (שבת) עשרות אלפי מאמינים נוצרים מהכנסיות המזרחיות לתוך העיר העתיקה בתקווה להתקרב לכנסיית הקבר ולהשתתף בטקס "האש הקדושה", של שבת האור.

הטקס מתנהל על פי סטטוס קוו נוקשה, כך שלכל אחת מהעדות הנוצריות המשתתפות - היוונים, הארמנים, הסריאנים, הקופטים ועוד - יש את המקום שלה ואת התפקיד שלה בטקס. ניסיונות של אחת הקהילות לשנות את הסדרים הללו הסתיימו לרוב בפרצי אלימות קשים בין העדות. על כל זה מפקחת משטרת ירושלים באמצעות אלפי שוטרים. תפקיד דומה מילאו בעבר שוטרים בריטים, חיילי האימפריה העותמנית וחיילי הממלכה המוסלמית או הצלבנית, על פי השלטון בירושלים באותה התקופה. שיאו של הטקס הוא כאשר הפטריארך היווני אורתודוקסי נכנס לקפלת הקבר, מקבל מידי שמים את האש הקדושה ומוציא אותה להמונים הממתינים בחוץ.

למרות הנוקשות של הטקס והרגישות סביבו, לאורך מאות שנים איש לא העלה על הכתב את ההסדרים הללו והם היו נתונים לפרשנויות. חוקרת הנצרות, יסכה הרני, מצאה במסגרת מחקר שערכה את המסמך המהימן והקדום ביותר שמתעד את הסטטוס קוו בטקס, והציגה אותו לפני כמה חודשים בכנס "מותר" באוניברסיטת תל אביב. לא מדובר בדו"ח ממשלתי או צילום, אלא בתמונה אמנותית של צייר אנגלי בשם הולמן האנט שחי בעיר כמה שנים ונכח בטקס באמצע המאה ה-19. שנים רבות לאחר מכן - ב-1890 - כשהיה באנגליה, הוא צייר אותו לפרטיו.

אף על פי שהאנט צייר את התמונה 40 שנים לאחר שביקר בירושלים, כשראייתו נפגעה, הוא מדויק מאוד - עד לרמת פרטי הלבוש, המיקום של האנשים השונים, התזמון של יציאת האש הקדושה, תוואי הפנים ועוד. "האנט הוא למעשה ‘הצילום' המוקדם ביותר של הטקס", אומרת הרני.

מחרתיים בירושלים ניתן יהיה לראות את שחזור התמונה של האנט. גם אז יעמדו מימין לקפלת הקבר מאמיני הכנסייה היוונית אורתודוקסית, מצד שמאל הארמנים. בגלריות שמעל ליוונים יהיו אורחי הכנסייה הקתולית, דיפלומטים ואנשי ממשל. המאמינים הקתולים עצמם לא נוכחים בטקס בהתאם להוראתו של האפיפיור משנת 1238. אבל שני נזירים קתולים פרנציסקאניים יעמדו, בדיוק כפי שהאנט צייר אותם בפתח הקפלה. לא הרחק מהם יעמדו שני שומרים מוסלמים שתפקידם זה מאות שנים לאטום את דלת הקפלה, כדי לוודא שלא יהיו רמאויות, והאש אכן תגיע מהשמים ולא ממקור אחר.

ציורו של הולמן האנט. לחצו להגדלה

התמונה מתארת את רגע השיא של הטקס, כאשר האש יוצאת מאשנב בצדה הימני של הקפלה לעבר היוונים, שניות לאחר מכן תצא האש לארמנים. "כאשר נוסעים כותבים על הטקס באותה התקופה הם מדברים על המולה, אבל האנט יודע היכן עמדו הארמנים ואת המיקום המדויק של האורתודוקסים. הוא מפגין ידע ודיוק רב בפרטים", אומרת הרני. הרני, בסיוע קטלוג שהאנט בעצמו הכין לתמונה, מזהה בה גם עולי רגל ממקומות שונים - מעבר הירדן, מרוסיה, כמרים צעירים מיוון, בעלי תפקידים בממשל הטורקי ועוד.

שבת האור מגיעה לשיא במהלך טקס הזאפה - התהלוכה, שמתקיימת לפני יציאת האש. התהלוכה, על פי הרני, היא מעין "הפגנת כוח" של הנוצרים מול הרוב המוסלמי או היהודי של העיר. "הם הולכים וצועקים ‘לאורך ולרוחב הנוצרים מזעזעים את האדמה'". גם הזאפה מתוארת בתמונה של האנט באמצעות המון משולהב מתעמת עם החיילים חובשי הטורבן. "מה שנראה כל שנה כמו בלגן זו בעצם כוריאוגרפיה מאורגנת, אקסטזה עם כללים", מסכמת הרני.

המשטרה נערכת לעשרות אלפי מתפללים מחר

טקס שבת האור הוא סיוט בכל הקשור לאבטחה ושמירת הסדר הציבורי. עשרות אלפי מאמינים, שדוברים בליל של שפות, נדחסים למתחם צר שיש אליו רק כניסה אחת והוא עצמו מוקף בסמטאות העיר העתיקה. לכל זה יש להוסיף את המתח בין העדות הנוצריות ואת העובדה שבשיא הטקס אלפי אנשים נושאים בידיהם לפידים ומעבירים את האש מאחד לשני. האמונה אומרת אמנם שהאש הקדושה לא יכולה להזיק, אבל במשטרת ירושלים מעדיפים שלא לסמוך על כך.

כל שוטר במתחם הכנסייה מצויד במטף כיבוי אש אישי ומאות מטרים של צינורות כיבוי מוכנים מראש במקום. הטקס הופך להיות יותר ויותר פופולרי בשנים האחרונות, והמוני מאמינים מגיעים אליו מרוסיה, רומניה, קפריסין ואפילו מצרים. הרני מלאה בשבחים למשטרת ירושלים על ניהול האירוע וההצלחה בשמירה על שיווי המשקל בין הקהילות.

זה הטקס המסובך ביותר בירושלים, אפילו ביחס ליום השישי של הרמדאן", היא אומרת. עם זאת, זיהתה הרני בשנים האחרונות תופעה מדאיגה בשיח של עולי הרגל בינם לבין עצמם. הם מדברים על כך שהשוטרים הם כמו החיילים הרומאים שצלבו את ישו וישראל היא כמו שלטונו המושחת והאלים של הורדוס בשל האיסור. "אחרי שהם קראו כל השבוע את הנרטיב של הברית החדשה, הם לא יכולים אלא לנחם את עצמם בכך שהם רואים לנגד עיניהם את הדרמה משוחזרת לא בתוך הקבר, אלא ברחובות ירושלים".

ממשטרת ירושלים נמסר ש"השוטרים מודעים לרגישות ומונחים להתייחס במלוא הסובלנות והסבלנות לעולי הרגל. יחד עם זאת לא יכול להיות מצב שבו אנשים יוכלו להיכנס ללא הגבלה".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ