בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יום לפני קריסת מבנה התאורה בהר הרצל התבקשה החברה המקימה לחזקו

בית משפט שחרר אתמול בתנאים מגבילים את מהנדס הגשר ומנהל הבטיחות של האתר, וכן את סמנכ”ל התפעול של חברת עיצוב במה לאחר שנעצרו שלשום

42תגובות

טקס יום העצמאות ייערך סופית בהר הרצל בכפוף לאישורם של כל הגורמים הרלוונטיים, כך הוחלט הבוקר (שישי) בישיבת שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין עם יושב ראש הכנסת, ראובן ריבלין, שר התיירות, סטס מיסזניקוב וראש עיריית י-ם ניר ברקת. עוד הוחלט כי יינתן ביטוי מכובד והולם לזכרה של סגן הילה בצלאלי ז״ל ולכאבה של משפחתה.

אתמול הגיע צוות פועלים הגיע אתמול לרחבת המסדרים בהר הרצל והחל בפירוק מבנה התאורה האדיר שקרס במקום, ומחץ למוות את סגן הילה בצלאלי. באותה העת היו מהנדס גשר התאורה, אורן ורשבסקי, ומנהל הבטיחות של האתר, איציק צוקר, בעיצומו של קרב האשמות שבו ניסו לגלגל את האחריות לאירוע זה על זה.

על אף המחלוקת ביניהם, צוקר וורשבסקי מסכימים על דבר אחד: מעולם לא היה תיעוד כתוב של אישור בטיחות חתום על ידי מהנדס. המחלוקת ביניהם מתמקדת כעת בשאלה האם ניתן אישור כזה בעל פה או לא. גם במשטרה אמרו כי אף שיש בידם כמות גדולה של מסמכים שנלקחו ממשרדי חברת "עיצוב במה", האחראית בין היתר על בניית גוף התאורה שקרס, היא לא הצליחה לאתר מסמך כזה.

שירן גרנות

מחקירת המשטרה עולה כי ביום שלפני האירוע פנו אנשי ההפקה לחברת עיצוב במה, בבקשה שיבואו לחזק את גשר התאורה. החברה שלחה צוות למקום, אך לא דווח באיזה אופן פעל. עוד עולה כי גם שלשום, זמן קצר לפני שהתמוטט המבנה, הזעיקו אנשי ההפקה את אנשי עיצוב במה למקום שוב. בזמן שאלה עשו את דרכם להר הרצל, קרס המבנה על בצלאלי ועל הפצועים האחרים.

בית משפט השלום בירושלים שיחרר אתמול בתנאים מגבילים את ורשבסקי וצוקר, וכן את סמנכ"ל התפעול של חברת עיצוב במה (הזכיינית של הפקת האירוע) אלעד לביא, לאחר שנעצרו שלשום. עם זאת, לבקשת המשטרה, הוטל צו עיכוב ביצוע על ההחלטה, כדי שתוכל לערער על ההחלטה הבוקר בבית המשפט המחוזי בירושלים.

לטענתו של עו"ד גיא ביים, סנגורו של ורשבסקי, מרשו מעולם לא נתן את אישור הבטיחות. לדבריו, אנשי עיצוב במה ביקשו ממרשו כמה פעמים להיות מהנדס המבנה, אך הוא סירב לכך עד שיקבל תשובות על המשקל שיועמס על זרועות המבנה. לדבריו, הוא מעולם לא קיבל תשובה בעניין.

לעומתו, סנגורו של צוקר טען כי לא זו בלבד שוורשבסקי תכנן את המבנה, הוא אף ביקר באתר העבודות כמה פעמים בשבועות האחרונים, כדי להתרשם מהתקדמות העבודות במקום. לדבריו, בערב חג הפסח האחרון התקיימה ברחבת המסדרים פגישה בינו לוורשבסקי ולא', המפיק הראשי של האירוע. ורשבסקי אישר להם בפגישה לקיים חזרות של חיילים תחת מבנה התאורה לקראת הטקס. אתמול, פחות מיממה לאחר הקריסה, נעצר גם א'.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות אליכם

התנהלות המעורבים בהקמת גשר התאורה תוארה אתמול בבית המשפט בחריפות. "היתה שם שרשרת ארוכה של כשלים", אמר רפ"ק אייזק סימון. "רשלנות ברמה הכי גבוהה שאני מכיר". סימון הוסיף ואמר כי העצורים חשודים בקבלת דבר במרמה ובזיוף מסמך. לדבריו, אחד החשודים טען בחקירתו כי אדם המקורב לצוקר זייף את תוכניות הבנייה של גשר התאורה, שלא היתה עליהן חתימת מהנדס. במשטרה חושדים כי חברת עיצוב במה שילמה לוורשבסקי עבור פעולות שלא ביצע. מדובר במתן אישור בטיחות למבנה ללא בדיקה לכאורה.

מיכל פתאל

רפ"ק אלי כהן אמר אתמול בדיון כי "לא מדובר בשאלה האם חוזק בורג או האם השתמשו בחומר זה או אחר - אלא בכשלים בסיסיים יותר". במשטרה ביקשו שבעה ימי מעצר, מחשש לשיבוש הליכי חקירה ומסוכנות לציבור. אך על אף כל זאת, השופט חיים לי-רן החליט לשחרר את העצורים לביתם בערבות. רפ"ק כהן הביע תרעומת על ההחלטה: "כבר בשלב זה קיים חשש לשרשרת ארוכה של מחדלים", אמר לבית המשפט. "ביחד הם הובילו לתוצאה הטרגית. מת פה אדם, זו תוצאה טרגית". עוד הוסיף: "זה אירוע לאומי, סמל לאומי שנפגע".

לי-רן מצדו מתח על המשטרה ביקורת. לדבריו, היה עליה להעמיק את החקירה מעט יותר בטרם פנתה לעצור חשודים. "דווקא משום שמדובר באירוע רב כשלים... ומשום כך, רב מעורבים", הסביר. עוד ביקר השופט את התנהלותה הפומבית של המשטרה בתיק, ורמז כי היא נועדה להזין את כלי התקשורת. "בראשית דבריו ציין בא כוח המבקשת (נציג המשטרה בדיון, ע"ר) כי מדובר באירוע בו קופחו חייו של אדם ובאירוע לאומי. דומני ששתי האמירות הללו לא נועדו ככל הנראה לאוזניו של בית המשפט".

מפקד מרחב מוריה במשטרת ירושלים, ניצב משנה חיים בלומנפלד, הגיב על החלטת בית המשפט ואמר: "צר לנו שבית המשפט לא רואה עין בעין אתנו את חומרת הדברים". עוד אמר כי "מאז אתמול אנחנו בחקירה מאומצת. לאורך כל היום אנחנו מגלים רצף של כשלים שהובילו לתוצאה הטרגית. זה יחייב חקירה מקיפה מאוד ומעמיקה".

בינתיים פועל צוות חקירה מיוחד על מנת למצוא את הגורם הישיר להתמוטטות גשר התאורה. גורמים המעורים בחקירה סיפרו כי עד כה עלו ממצאים המצביעים על כך שהיו כשלים בבניית הגשר ובהקמתו. צוות החקירה בוחן כעת ארבעה כיווני חקירה מרכזיים: האם אירעו כשלים בשלב הקמת המבנה; האם אירע כשל בחישוב המשקל שהועמס עליו והיה יותר מכפי שיכול היה לשאת; האם הגשר נבנה מחומרים ישנים או לא חזקים דיים; ולבסוף, האם אירעו כשלים בשלב תכנון הגשר, כך שלא עמד ברוחות החזקות של הר הרצל.

לדברי יו"ר אגודת מהנדסי הבטיחות בלשכת המהנדסים בישראל, ד"ר אמיר פרי, במרבית ארצות המערב יש נהלים מסודרים לאירועים המוניים כמו זיהוי גורמי סיכון, הערכתם ואמצעי בקרה. התהליך מחייב את המהנדסים המעורבים בנושא, כמו מהנדסי חשמל ובטיחות, לחשב את גורמי הסיכון טרם האירוע. "בהשוואה לעולם המערבי המפותח, אנחנו משתרכים רחוק מאחור, עדיין אין לנו חוק מסודר שהרגולטור אימץ בנושא הבטיחות של אירועים המוניים", אמר פרי.

בצה"ל הפנו את האחריות לביטחון החיילים אל משרד ההסברה הלאומי, הגוף האמון על ארגון אירוע המשואות. ממרכז ההסברה נמסר כי ישנו תיק בטיחות כללי שנחתם על ידי ורשבסקי, שקיבל את אישור המשטרה לפני הכנסת החיילים לרחבה.

השתתפו בהכנת הידיעה: יהונתן ליס וגילי כהן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו