בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תל אביב מבקשת להפעיל 7 קווים חדשים בשבת

הבקשה הועברה למש' התחבורה, אך בעירייה חוששים כי גורמים דתיים עלולים לטרפד אותה; חברת מועצת העירייה: המשרד מתנגד לתוכנית מסיבות פוליטיות

63תגובות

עיריית תל אביב העבירה בימים האחרונים למשרד התחבורה בקשה להפעלת שבעה קווי שירות חדשים בשבת. עיקר פעילות הקווים תהיה בדרום העיר ובמזרחה. העירייה צירפה לבקשה מפה המפרטת את מסלולי הנסיעה המיועדים של הקווים החדשים. קו נוסף, 5א - מהתחנה המרכזית החדשה, דרך מרכז העיר והרחובות דיזנגוף ואבן גבירול, אל שכונה ל', רמת אביב החדשה, הגוש הגדול ואזורי חן - ממתין כבר לאישור משרד התחבורה. הנהלת העיר, שתבחן את התוכנית, צפויה לאשר אותה - אולם ההחלטה הסופית נתונה בידי משרד התחבורה. על מנת להפעיל קווים בשבת, בכל מסגרת שהיא, חובה לקבל את אישור המשרד.

הבקשה מתבססת על החלטת מועצת העיר תל אביב לפני חודשיים לפעול להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. היא הועברה על ידי חבר מועצת העיר ד"ר משה טיומקין, המשמש ראש רשות התחבורה התנועה והחנייה, ליהודה אלבז, מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה.

טיומקין ציין במכתבו כי בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת בסוף פברואר, הביע אלבז נכונות לבחון את הרחבת הפעילות של קווי השירות הפועלים נכון להיום בשבת. הוא הדגיש כי כמה קווי מוניות שירות עירוניים פועלים זה שנים בשבתות וחגים ובהם 4, 4א, 5, ו-16. עוד מנה טיומקין שלל קווים בין-עירוניים, המחברים את תל אביב גם בשבת ליישובים אחרים.

האם אתם בעד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת? דברו על זה בפייסבוק

"אנו מציעים להרחיב את השירות... על מנת לאפשר לאנשים שאין להם רכב לנוע ולהגיע למקום חפצם ביום מנוחתם", כתב טיומקין. "כיום המצב בפועל הוא שעשיר וטוב לו ועני רע לו", הדגיש. לדבריו, "עקרונית, משרד התחבורה הכיר שיש בכך צורך, ואישר הפעלה של קווי שירות" ולכן בקשת העירייה היא למעשה להרחיב את מתן השירות הקיים בשבתות.

אין תחבורה 60 ימים בשנה

טיומקין הוסיף כי לדעת העירייה, הפעלת הקווים תסייע לצמצם את השימוש ברכב פרטי באמצעות העדפה של תחבורה ציבורית, אשר "תואמת את מדיניות משרד התחבורה, ואינה מתממשת כי כיום 60 יום בשנה אין תחבורה ציבורית מסודרת". לסיכום כתב כי "הפעלת קווים אלה, אין בה מעמסה תקציבית נוספת, מאחר וציבור הנוסעים יכסה את עלות הנסיעה".

הצעת העירייה כוללת את הקווים הבאים: ממסוף הטייסים בדרום מזרח העיר, דרך כפר שלם, נווה צה"ל, שכונת התקווה, אזור התחנה המרכזית ולאורך רחוב אלנבי אל דיזנגוף סנטר; ממסוף הטייסים דרך הרחובות לה גארדיה, יצחק שדה ודיזנגוף אל כיכר רבין ומשם לבית החולים איכילוב ולתחנת רכבת מרכז; מנווה ברבור, דרך שכונת התקווה, אזור התחנה המרכזית, קרית שלום, נווה עופר ושכונת עג'מי אל מסוף וולפסון בגבול חולון; ממסוף וולפסון, לכל אורך שדרות ירושלים ודרך יפו אל התחנה המרכזית; ממסוף וולפסון, דרך נווה עופר, יפו העתיקה, טיילת הרברט סמואל, רחוב הירקון, נמל תל אביב וגני התערוכה אל מסוף עתידים בצפון מערב העיר; ממסוף עתידים דרך רמת החיל, הדר יוסף וגני התערוכה, לאורך אבן גבירול ויהודה הלוי, אל יפו העתיקה ושכונת עג'מי; וממסוף הטייסים דרך שכונת ביצרון, והרחובות השלום, קפלן ואבן גבירול עד מסוף רידינג.

בשיחה עם "הארץ" הביע אתמול טיומקין אופטימיות זהירה באשר לאישור הבקשה. עם זאת, הוא הביע חשש שהתנגדות גורמים דתיים תסכל את מימוש התוכנית, ולכן העדיף לא להתייחס לפרטי הבקשה. בעוד כשבועיים צפויה הנהלת העירייה לדון בתוכנית. ראש העיר רון חולדאי הביע תמיכה, אך הסכמים קואליציוניים עם הסיעות הדתיות, המבטיחים שמירה על הסטטוס קוו, עשויים להוות מכשול בדרך לאישור.

לאחר שמועצת העיר אישרה את הצעתה של חברת המועצה תמר זנדברג ממרצ, התייחסו במשרד התחבורה לתוכנית כאל ספין תקשורתי, שאין מאחוריו דבר. המשרד הסתפק אז במסירת תגובה קצרה: "קיים סטטוס קוו של עשרות שנים בעניין ואין בכוונת משרד התחבורה להפר אותו". בהסתמך על התגובה הגישה החודש תנועת מרצ עתירה לבג"ץ בדרישה להורות לשר התחבורה, ישראל כץ, לאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב.

"ל-40% מהתל אביבים אין רכב"

בעתירה נטען כי שר התחבורה החליט לא לאשר את הבקשה לפני שבחן אותה, בהסתמך על הרצון לשמור על הסטטוס קוו. לדבריהם, הוא אינו מתחשב בשיקולים רלוונטיים אחרים ובהם הצורך במתן אפשרות ניידות גם לכ-40% מתושבי תל אביב שאינם בעלי רכב ול-35 אלף הלא יהודים בעיר.

זנדברג בירכה על פנייתו של טיומקין. "אם נצליח להבקיע את המחסום הזה, יהיה בזה שיפור עצום. אנחנו ממשיכים להיאבק על זה גם ברחוב וגם בעתירה לבג"ץ. מי שחשב שמדובר בספין ושהנושא כמו שעלה כך ירד וייעלם, מגלה שוב ושוב שהוא טועה", אמרה. לדבריה, יש דרישה רבה בציבור לתחבורה ציבורית בשבת, אך "משרד התחבורה עומד כחסם כי באיזשהו שלב החליטו שהסטטוס קוו, שבמשך 60 שנה השתנה לכל מיני כיוונים, צריך לקפוא מסיבות פוליטיות".

בחוגים דתיים וחרדיים מכנים את התוכנית "פרובוקציה". הרב הראשי של תל אביב, ישראל מאיר לאו, אף פנה לחולדאי וביקש לבטל את החלטת מועצת העיר. "תחושה של אכזבה עמוקה וכאב רב מילאה אותי לשמע הידיעה כי מועצת העיר החליטה להמליץ על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. זוהי פגיעה חמורה בקדושת השבת שהינה זכר לבריאת העולם, זכר ליציאת מצרים, יום מנוחה לכל עובד, יום התעלות רוחנית וליכוד המשפחה", כתב הרב. "המלצה זו פוגעת בהיסטוריה של תל אביב-יפו... והאישים הבולטים בראשיתה - כמו מאיר דיזנגוף, אחד העם, וחיים נחמן ביאליק, שעשו רבות למען שמירת צביונה כעיר שהשבת תישמר בה ברשות הרבים".

ערים נוספות פועלות להנהגת תחבורה בשבת

תל אביב היתה אמנם הסנונית הראשונה, אך היא לא לבד. גם בערים אחרות יש בעת האחרונה מאמצים להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. לפני כחודש אישרה גם מועצת העיר הרצליה הצעה להפעיל קו תחבורה שיעבור בצירי התנועה המרכזיים בעיר, אל הפארק העירוני וקניון "שבעת הכוכבים" ולבסוף לחוף הים. בעירייה הודיעו כי אם לא יאשר משרד התחבורה את הבקשה, יעתרו לבג"ץ. ברמת גן וקרית אונו לא עברה היוזמה במועצת העיר. ברעננה ובגבעתיים עלו הצעות דומות, אך טרם נדונו במועצה. בחיפה, שבה פועלת תחבורה ציבורית בשבת, עלתה יוזמה להפעיל גם את הכרמלית ביום המנוחה, אך היא נדחתה.

את המאבק מובילה תנועת "ישראל חופשית". באחרונה השיקה התנועה קמפיין חדש, שבמסגרתו הצטלמו פעיליה בתחנות אוטובוס ברחבי הארץ בשבת, כאשר הם נושאים שלטים שעליהם נכתב "מחכה לאוטובוס בשבת". ביום שישי האחרון התייצבו להפגנת התנועה במרכז תל אביב כ-200 איש. הם צעדו מכיכר דיזנגוף אך כיכר הבימה, הניפו שלטים עם הסיסמאות "ישראלים חופשיים מחכים לאוטובוס בשבת" ו"הרוב הדומם התעורר", וקראו "מדינה חופשית עם תחבורה ציבורית", ו"דרישה ברורה לחופש תנועה".

"הדרישה הזאת לתחבורה ציבורית היא לא קוריוז. אנחנו מפעילים מערך לחצים עכשיו בכל הארץ בנושא הזה. אנחנו רוצים להביא לידי ביטוי את מה שעולה מכל הסקרים וכל המחקרים: רוב הציבור הישראלי מבין את הצורך בתחבורה ציבורית יעילה שבעה ימים בשבוע", אמר מנכ"ל ישראל חופשית, מיקי גיצין. "הביטול הגורף של שר התחבורה את הדרישה הזאת מהווה זלזול ברצון הכן של הציבור להפחית את השימוש ברכב פרטי ולעשות שימוש רב יותר בתחבורה ציבורית".

"אם נעמוד על זה, אני לא חושב שאפשר יהיה להתעלם מהקול שלנו. יצטרכו לתת איזה שהוא מענה. אולי אלה לא יהיו אוטובוסים, אבל איזו שהיא הרחבה של מערך התחבורה הציבורית הקיים תהיה חייבת להתקיים גם בסופי שבוע", הוא הוסיף. "הכי מקומם שמשרד התחבורה עכשיו משקיע מיליוני שקלים בפרסום ובהפעלה של קווי לילה, כדי למנוע נהיגה בשכרות - כאשר דווקא ביום שישי בערב, ליל הבילויים, בוחר משרד התחבורה להשבית את מערך התחבורה הציבורית בישראל".

אילן ליאור



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו