בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח מבקר המדינה

תשלומים מופרזים והיעדר תכנון לטווח ארוך בשירותים לאוטיסטים

דו"ח המבקר בחן את תפקוד משרדי הרווחה והבריאות ומצא שורה ארוכה של ליקויים בהם היעדר פיקוח, מחסור במיטות אשפוז ומעונות הפועלים ללא רשיון

תגובות

דו"ח מבקר המדינה, שפורסם היום (שלישי), עוסק בהרחבה בשירותים הניתנים לאוטיסטים על ידי משרד הרווחה והבריאות. הממצאים אליהם הגיע המבקר חושפים בין השאר העדר פיקוח על מסגרות חינוך לילדים אוטיסטים, תשלומי הורים מופרזים או שלא לצורך והעדר תכנון לטווח ארוך.

על פי הדו"ח, בישראל אין מאגר נתונים על הלוקים באוטיזם ואין נתונים כוללים על היקף אוכלוסייה זו. נכון ליוני 2011 רשומים במשרד הרווחה 6,718 בני אדם שהוכרו על ידו כלוקים באוטיזם. במשרד החינוך רשומים 6,099 אוטיסטים, ובמוסד לביטוח לאומי רשומים 6,163 ילדים עד גיל 18 שהינם אוטיסיטים. הדו"ח קובע כי היות ואין גוף מוביל שינהיג וירכז את הטיפול באוטיסטים ואין פורום הידברות בו לוקחים חלק כלל המשרדים והגופים המעורבים בטיפול בנושא - אין טיפול לטווח ארוך להבטחת צרכיהם של הלוקים באוטיזם.

המבקר בדק את משרד הרווחה והבריאות, האחראים להשמת פעוטות עד גיל שלוש בעלי מוגבלות במעונות יום שיקומיים. הוא מצא כי נכון לסוף מאי 2011 לא ניתן מענה ל-75 מתוך 398 (19%) פעוטות הלוקים באוטיזם שמשפחותיהם פנו למשרד הרווחה, בשל מחסור במקומות. 25% מהפעוטות שלא ניתן להם מענה המתינו להשמה עוד לפני מועד הביקורת, ו-8% מהממתינים כבר לא יהיו זכאים למעון יום שיקומי בשנה הבאה.

אנצ'ו גוש

עוד עולה מהדו"ח כי למרות שחלפו שלוש שנים ממועד קביעת נהלים למתן רישיון למעון לילדים אוטיסטים, רק למפעיל אחד מתוך 24 מעונות יש רישיון תקף. בנוסף לא קבע משרד הרווחה נהלי פיקוח על המעונות, לא בדק את כוח האדם שהמקום מחויב להעסיק ולא פיקח על הסעות של פעוטות למעונות. ב-2010 לא קיים המשרד פיקוח כלשהו ב-17% מהמעונות שפעלו, וב-67% מהמעונות התקיים ביקור פיקוח אחד בלבד במהלך אותה שנה.

הדו"ח קובע כי על אף הנחיות משרד הרווחה ולפיהן הורי ילדים ישלמו רק עבור שירותים נוספים הניתנים במעונות, במועד הביקורת לא היה בידי משרד הרווחה מידע מלא ומפורט כמה גופים גובים דמי השתתפות הורים, מהו סכום הגבייה ומה מטרותיה. כמו כן, לא בדק המשרד אם תשלומי ההורים מממנים שירותים נוספים בלבד כנדרש. מהביקורת עולה שב-62.5% מהמעונות גבה הגוף המפעיל מההורים תשלום חודשי של 700 שקל, ובמעון אחד גבו 552 שקל, לא בהכרח עבור שירותים נוספים.

עוד בדק המבקר את נושא הדיור החוץ ביתי עבור אוטיסטים. ביוני 2011 פעלו 34 הוסטלים ייעודיים לאוטיסטים, שהופעלו על ידי תשעה גופים. מהביקורת עולה כי המשרד היה זקוק לשנתיים לפנות לגוף שיערוך תחזית בנושא, על מנת לאמוד את הצורך העתידי. עד תום הביקורת טרם קיבל המשרד דו"ח בעניין.

גם בתחום ההוסטלים, בדומה למעונות, במועד הביקורת לא היה רישיון בתוקף ל-68% מ-34 ההוסטלים שבאחריות משרד הרווחה. גם הפיקוח שאמור להתקיים אחת לחודשיים נערך ב-2010 פחות מהנדרש ב-76% מההוסטלים.

בדו"ח ביקורת קשה גם על משרד הבריאות, שאחראי על מתן סל "טיפול בריאותי מקדם" לילדים אוטיסטים עד גיל 7. מהביקורת עולה כי בידי המשרד אין נתונים על מספר הילדים הפוטנציאליים הזכאים לסל זה. מהשוואה שעשה משרד מבקר המדינה ביוני 2011 עולה כי 35% מ-1,222 ילדים הזכאים לסל לא קיבלו אותו. בנוסף, למשרד החינוך אין נתונים על ילדים אוטיסטים ששובצו במסגרות אחרות, כך שסביר להניח שמספר הזכאים שאינם מקבלים את הסל גדול עוד יותר.

במעון יום שיקומי ממומן הסל בחלקו בידי קופות החולים. מהביקורת עולה שמשרד הבריאות לא עשה בקרה כספית וחשבונאית על הקופות בכל הקשור להעברת חלקן למעונות. הורים משלמים השתתפות עצמית של 552 שקל לסל. צוות בקרה של משרד הבריאות העלה שבשמונה מסגרות גבו נותני השירות מההורים סכום גבוה יותר: בשבע מהם גבו 1,400 שקל לחודש, ובאחת גבו 1,500 שקל לחודש.

עוד אחראי משרד הבריאות, באמצעות הקופות, למתן טיפול צוות רב-מקצועי בהיקף של שלוש שעות לילדים עד גיל 18. לצורך שירות זה קיבלו הקופות בשנים 2010-2009 31 ו-14 מיליון שקל בשנה בהתאמה. כשהתחשיב בוצע על פי צפי טיפול ב-3,000 ילדים. נכון למועד הביקורת לא היה למשרד דו"ח הכולל מספר ילדים שקיבלו את הטיפול בשנת 2010. מנתונים שאסף המשרד לבקשת המבקר בספטמבר 2011 עלה כי ב-2010 קיבלו את הטיפול 1,662 ילדים בלבד.

עוד העלתה הביקורת כי מספר המיטות לאשפוז אוטיסטים אינו מספיק, וקיימת רשימת המתנה ארוכה, בעיקר בקרב קטינים, כך שתקופת ההמתנה הממוצעת לאשפוז היא שלושה עד ארבעה חודשים. המתנה ממושכת לאשפוז ללא קבלת טיפול מתאים עלולה לגרור החמרה קשה במצבם של הנזקקים לו, המתבטאת לא פעם בהתנהגויות קשות ואלימות.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לממצאי הדו"ח כי "הנהלת המשרד החליטה על הקמת המחלקה לאוטיזם במנהל רפואה. כמו כן יוקם שולחן עגול בו ישתתפו ארבעת משרדי הממשלה הקשורים לטיפול בילדים אוטיסטים: בריאות, רווחה, חינוך וביטוח לאומי. לצורך הרחבת מערך האשפוזים אושרה בניית הוסטל, שיקלוט עד 40 מאושפזים. ההוסטל יבנה בשטח של ביה"ח אברבנאל בו קיים צוות מקצועי מיומן בתחום האוטיזם".

ממשרד הרווחה נמסר כי "בין השנים 2004 ל-2011 הגדיל המשרד את מספר המכסות של אנשים עם אוטיזם המושמים במסגרות מ- 389 מכסות בשנת 2004, ל-1051 מכסות בשנת 2011 . מדובר בגידול של 662 מכסות המהווה גידול של 170%. היחידה לטיפול באדם עם אוטיזם במשרד הרווחה מעניקה מגוון של שירותים ותוכניות המאפשרים לאנשים עם אוטיזם למצות את יכולותיהם, ולמשפחותיהם להישאר במעגל העבודה ולנהל אורח חיים תקין . מערך השירותים כולל שירותים בקהילה ודיור חוץ ביתי".
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו