בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח מבקר המדינה

מעורבות המגזר השלישי והעסקי בבתי הספר: "הפרטה סמויה של שירות חינוכי"

פעילותם של גורמים חיצוניים במערכת החינוך התרחבה לאורך השנים באופן חסר בקרה. בין השאר, פעלו בבתי ספר גורמים חיצוניים שהוגדרו בעבר ככתות

תגובות

הפרק בדו"ח מבקר המדינה המתייחס למשרד החינוך שהוגש היום (שלישי) מותח ביקורת חריפה על פעילותם של גורמים חיצוניים במערכת החינוך. "ממצאיו של דו"ח זה מחייבים טיפול ייסודי ומקיף של הנהלת המשרד בסוגיית התוכניות החיצוניות", נאמר בדו"ח. "הדבר משקף מגמה של הפרטה סמויה של רכיבים במערכת החינוך ומלמד על חולשה של ממש בניהול נושא זה".

פעילותם של גורמים חיצוניים במערכת החינוך, ובהם ארגונים ללא מטרות רווח, עמותות, קרנות, גופים עסקיים, מתנדבים פרטיים וגופים ציבוריים, התרחבה מאוד לאורך השנים. במגזר היהודי פועלים בממוצע , 8.5 בממוצע במרכז הארץ ו-6.4 בפריפריה. בניגוד לכך, בבתי ספר במגזר הערבי פועלים בממוצע 4.7 גורמים חיצוניים בבית ספר, במגזר היהודי פועלים 7.9: 8.5 בממוצע במרכז הארץ ו-6.4 בפריפריה.

ממסקנות הבדיקה עולה כי "במשך השנים הוצגה לפני הנהלת המשרד שוב ושוב הבעייתיות שמקורה באי-הסדרת הנושא. כמו כן הוגשו לה המלצות מקיפות שיישומן נחוץ לשם טיפול נאות בנושא". אולם על פי הבדיקה, המשרד לא השלים את פעולותיו כדי שהתכניות החיצוניות יופעלו באופן מבוקר. הוא לא קבע אמות מידה ועקרונות מנחים להגדרת גבולות הפעילות של הגורמים החיצוניים וגם ניסיונות הנהלת המשרד לטפל בסוגייה כשלו.

סוכנות ג'ני

"יוצא אפוא", כתב המבקר "כי במשך שנים, במקום שהנעשה בשטח בעניין התוכניות החיצוניות יתבסס על מדיניות מוצהרת ומושכלת, הכתיבה המציאות במידה רבה את הנעשה בתחום זה. המצב המתואר לעיל משקף הפרטה סמויה של רכיבים במערכת החינוך, דהיינו הפרטה הנעשית שלא לפי מדיניות מכוונת ומפורשת, בלי שהמשרד הגדיר את גבולותיה ובלי שקבע כללים לביצועה".

הממצאים העלו חולשה ניכרת של גורמי הפיקוח במחוזות מבחינת הפיקוח על תכניות חיצוניות, לעתים עד כדי היעדר פיקוח. מסקרים שהוגשו למשרד עלה כי מבין אלפי הגורמים החיצוניים המפעילים תוכניות במערכת החינוך, 36.5% הם גורמים מסחריים, זאת בניגוד לחוק איסור פעילות מסחרית במוסדות חינוך. עוד נמצא כי בידי יו"ר ועדת פרסומות, הוועדה המופקדת על אישור שילוב פרסומת מסחרית במשרד, לא היו נתונים על תוצאות המיפוי של תוכניות אלו, כשבין היתר נמצא כי בשנת הלימודים תש"ע (2009-2010) התקיימו 68 סיורים של תלמידי בתי ספר במרכזי מבקרים של חברות מסחריות גדולות, ללא היתר.

בין הממצאים שהועלו היתה מעורבות של גורמים חיצוניים שאף הוגדרו בעבר ככתות, כשהילדים השתמשו בטכניקת המדיטציה הטרנסדנטלית שהוגדרה כ"כרוכה בסיכונים נפשיים", כל זאת בידיעת אגף השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד.

האם עתיד החינוך בהפרטה ופעילות עמותות? בואו לדבר על זה בפייסבוק

כמו כן קבע המבקר כי המשרד "שמט מידיו את סמכויותיו הפדגוגיות לקביעת האופן שבו יתוגברו התלמידים לבחינות הבגרות בשלוש תכניות שהוא עצמו יזם ומימן", כשלאגף לחינוך על-יסודי במנהל הפדגוגי אין מידע על כל התכניות לתגבור לבגרות בבתי הספר.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי במסגרת ההערכות לשנה"ל תשע"ג המשרד ירענן בפני הפיקוח הכולל והמקצועי במחוזות ומנהלי בתי הספר את ההנחיה הקובעת לפיה כל תוכנית חיצונית מחייבת בדיקה מראש ובקרה של המפקח/ת הכולל/ת, כמו גם בדיקת כוח האדם הנכנס בשערי מוסדות החינוך ללמד את התוכנית. כמו כן, ישלח מכתב לכל מנהלי בתי הספר בו יובהר, כי במקרים בהם חברות מסחריות מבקשות להיכנס בשערי המוסד החינוכי, הם מחויבים לנהוג בכפוף למדיניות המשרד בנושא המפורטת גם בחוזר מנכ"ל.

לדברי המשרד מודל חדש של משרד החינוך להסדרת כניסתם ועבודתם של גופים מהמגזר השלישי מצוי בשלבי אישור סופיים. מינהל מדע וטכנולוגיה שבמשרד יוודא כי, בכל התוכניות בהן הוא מעורב, לא תיעשה פעילות הכרוכה בפרסומת מסחרית, כהגדרתה בחוזר "פרסומת מסחרית", בלא היתר של הגורם המוסמך לכך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו