טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח המבקר

תשלומי הורים במערכת החינוך: חריגה של מיליארד שקלים מהמותר

חצי מבתי הספר חרגו בגביית התשלומים, שאחראים לכ-10%-15% מתקציב משרד החינוך לבתי הספר. "עצימת עיניים ובזבוז כספי ציבור", קבע המבקר

תגובות

אי קיום התחייבות לבג"ץ, היעדר פיקוח ובקרה, פגיעה בשיוויון והיעדר מדיניות – זו תמונת המצב שעולה מדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (שלישי) בנוגע לתשלומים הנגבים מהורים בידי מערכת החינוך. היקף התשלומים הנגבים מההורים נאמדים בכ-3-2 מיליארד שקלים בשנה, שהם בין 10%-15% מתקציב משרד החינוך לבתי הספר.

על פי הדו"ח, קבלן שביצע בעבור משרד החינוך בקרת תשלומים מצא כי בשנת הלימודים תש"ע (2009-2010) גבו בתי הספר מההורים סכומים אשר חרגו בכמיליארד שקלים מאלה שהתיר המשרד לגבות. אולם על פי המבקר: "מאחר שהמינהל הפדגוגי הורה לרשום כחריגות גם תשלומים עבור שירותים שהמשרד התיר לכלול ברכישת שירותים מרצון, נתוני בקרת התשלומים אינם מהימנים ואינם משקפים נכונה את החריגות". באותה שנה, כך עולה, 51% מבתי הספר חרגו בגביית תשלומי הורים.

למרות אמצעי הבקרה להם הקצה המשרד משאבים רבים, לא דנה הנהלת המשרד והמנהל הפדגוגי בממצאים והבקרה הארצית לא התנהלה כראוי. "גורמים במשרד שהיו ערים לחולשה זו לא פעלו לתיקון המצב. שימוש חלקי בלבד בכלי הבקרה פוגע במהימנות הנתונים של המערכת והיכולת להסיק על פיהם מסקנות ומשקף בזבוז כספי ציבור".

אסף שילה/ ישראל סאן

עוד נמצא כי בעוד שמונתה ועדה לבחינת נושא תשלומי ההורים עוד בשנת 2005, גנז המשרד את מסקנותיה. גם בעבודת מטה שנעשתה בשנים מאוחרות יותר, לא עשה המשרד הערכה כוללת בדבר מדיניותו בעניין תשלומי הורים לסוגיהם, כפי שהתחייב לפני בג"ץ בשנת 2007.

בנוסף, העלתה בדיקת המבקר ליקויים משמעותיים הנוגעים לחריגות בגין רכישת שירותים מרצון על ידי הורים: "המשרד העביר למפקחיו את סמכות ההכרעה בנושא זה, בלא שקבע מדיניות ברורה ועקרונות מנחים", נכתב בדו"ח. כמו כן, "הסדר זה לא צוין בחוזר תשלומי הורים, המשמש מסמך מנחה לכל הגורמים העוסקים בנושא, ומכאן שהטיפול בנושא לא נעשה בשקיפות".

למרות מדיניות חיזוק מערכת החינוך הרשמית, משרד החינוך אפשר לבתי הספר המוכרים שאינם רשמיים (מוכש"ר) שלא להשתתף בפעולות הביקורת: בעניין זה קבע המבקר כי "עמדתו הפסיבית של המשרד כלפי אי-קיום הוראותיו במוסדות החינוך המוכש"ר אינה עולה בקנה אחד עם מדיניותו לחזוק החינוך הרשמי" .

הבדיקה עסקה גם בנושא גביית תשלומי הורים עבור מקצועות לימוד לחטיבה העליונה, ומצא כי המשרד אפשר מצב שבו הורי התלמידים מממנים יישום של חלק מתוכני הלימוד המוגבר. עד מועד סיום הביקורת, עדיין לא קבע המשרד מהו הסכום המרבי שמותר לגבות מהורים עבור מקצועות אלו, כשעל פי המבקר, "מימון חיצוני זה מבטא נסיגה של המדינה ממימון של פעולות חינוכיות הנכללות בליבת תכנית הלימודים, והדבר משקף סוג של הפרטה סמויה במערכת החינוך, שאינה נגזרת מפעילות רשמית ומאושרת".

באשר לגביית תשלומים במגזר הממכלתי-דתי קבע המבקר כי "מדיניות המשרד המתירה למגזר אוכלוסייה אחד לגבות כספי הורים בשיעור גדול הרבה יותר מהשיעור הנגבה משאר המגזרים, ובאופן זה לספק לתלמידים שעות לימוד רבות יותר (תוספת לימודי קודש, ט"נ), היא בגדר פגיעה בשיוויון כלפי שאר המגזרים".

עוד על פי המבקר, עמותות הורים גובות תשלומי הורים בניגוד לחוק ולחוזר מנכ"ל, ללא פיקוח המשרד או חמור מכך: תוך "עצימת עין של הפיקוח".

המשרד נדרש ל"חולל שינוי יסודי בתחום אכיפת הכללים וההוראות במוסדות החינוך הרשמי והמוכר שאינו רשמי כאחד", סוכם בדו"ח, כשעל פי ממצאיו, "הולכת ומתהווה מציאות שבה התשלומים הנוספים משמשים לעתים כלי מהותי ומכרזי של בתי הספר להספקת שירותי חינוך איכותיים". על פי המבקר, הממצאים שהועלו מלמדים על חולשה של ממש בנוגע לאכיפת חוקי החינוך והוראות המשרד בנושא. לשם הסדרת נושא תשלומי ההורים נדרשת הנהלת משרד החינוך לקבוע הסדר מערכתי שלם וקוהרנטי, כפי שהתחייב משרד החינוך לפני בג"ץ בשנת 2007.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי המשרד נמצא בעיצומו של מהלך משמעותי להורדת נטל התשלומים המוחל על כלל ההורים במערכת החינוך ולחיסכון של עד אלפי שקלים למשפחה מדי שנה. כבר בשנת הלימודים הבאה הורים לכ-265,000 ילדים בגילאי 4-3 יהיו זכאים לחינוך חינם ויחסכו כ-8,000 שקלים בשנה. בנוסף החל משנת הלימודים הבאה תופעל התכנית להשאלת ספרי לימוד בכל בתי הספר שירצו בכך ותחסוך מאות שקלים לכל ילד מדי שנה ואלפי שקלים להורים שיש להם יותר מילד אחד במערכת החינוך. בנוסף לכל אלה משרד החינוך מגבש מנגנון סבסוד דיפרנציאלי לסיוע בתשלומי הורים להורים מהשכבות החלשות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות