בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המפקחת על האמנות: יש חור שחור בלימודי האמנות בבתי הספר

למשרד החינוך "תפישה מעוותת הממקמת את לימודי האמנות כמותרות למתעניינים בלבד", מאשימה המפקחת, סיגל ברקאי

21תגובות

מפמ"רית (מפקחת-מרכזת) תחום האמנות במשרד החינוך, סיגל ברקאי, יוצאת בביקורת חריפה על היחס לו זוכים מקצועות אלו במערכת החינוך. על פי ברקאי, "תחום הדעת סובל מתפישה מעוותת, הממקמת אותו כ'מותרות' למוכשרים ולמתעניינים בלבד. כתוצאה מכך ישנו חסך גדול בתקצוב וביישום בפועל של שעות הוראה באמנות".

את דברי הביקורת כתבה המפקחת במסגרת נספח שהתבקשה להעביר - שישקף את מצב החינוך בתחום האמנות בבתי-הספר, לקראת כנס לחינוך מתקדם שייערך השבוע. במסמך שהגיע לידי "הארץ" מותחת ברקאי ביקורת על כך שבבתי הספר היסודיים מופיעה הוראה שיש ללמד במשך שעתיים כל שבוע רק את אחת מהאמנויות (מוסיקה, תיאטרון, מחול, אמנות חזותית). כש"אמנות אחת, לפיכך, מתחרה ומבטלת את האחרת, בעוד שדווקא שילוב האמנויות זו בזו הינו המגמה המובילה בתחום התרבות העכשווית".

שילוב של יותר מתחום אמנות אחד במערכת הלימודים בבית הספר היסודי, היא מסבירה, יגרום לחריגה מהתקציב הניתן למנהל המוסד ולכן תלוי בהעדפותיו ובתפישת עולמו, או בתשלומי הורים נלווים (תל"ן), שאינם תמיד בהישג ידה של כל קבוצה חברתית. עם זאת, על פי המפקחת, מצב לימודי האמנות ביסודי טוב בהרבה מהנעשה כיום בחטיבות הביניים, שם "נוצר 'חור שחור' של ממש בלימודי האמנות".

בחטיבת הביניים אין כל חובה ללמד אמנות והנושא נתון להחלטתו של מנהל בית הספר, או לדרישה מצד התלמידים והוריהם. זאת, בשונה מהלימודים ביסודי שבהם מוקדשות שתי שעות שיעור, באורך כ-45 דקות כל אחת, ללימודים אלו. יש לציין כי על פי החישוב של ה-OECD המתייחס למרכיבים אחרים מאלו של משרד החינוך - בישראל לומדים אף פחות מכך.

על כך כותבת ברקאי כי "הוצאת האמנויות מתוכנית הליבה המחייבת גרמה לכך שבשנים האחרונות חלה ירידה דרסטית במספר המורים. שעות הלימוד באמנות בחטיבות הביניים בחלק מהמקומות בהם לימדו אמנות בעבר הוסבו למטרות אחרות, ברגע שמורה האמנות פינה את מקומו". לדבריה, "ללא הרצף הלימודי בחטיבות הביניים זונחים תלמידים רבים את הרצון והסקרנות ללמוד אמנות בתיכון".

לדברי ד"ר דורית ברחנא-לורנד, מרצה לפילוסופיה של האמנות במכללת סמינר הקיבוצים, היחס לאמנות במערכת החינוך היום, קשור ברצון להציג תוצאות ולבדוק כל הזמן אם היא משיגה אותם: "ברור שיותר קל למדוד מתמטיקה מאמנות, אך זו יוקרה משונה שלא בהכרח קשורה לתועלת שבלימודי המקצוע". לדבריה, "כשמשרד החינוך ממליץ ללמד חמישה מקצועות אמנות שונים בשעתיים בשבוע זה די ברור שאף אחד מהמקצועות הללו לא יכול להילמד בצורה מלאה רצינית ורציפה, למעט מקומות מבוססים שבהם המערכת מתוגברת, ואז זה מעמיק פערים חברתיים".

"יש נטייה של מנהלים להכניס מגמת אמנות פלסטית לבית ספר כמשהו שאפשר לנפנף בו בפני הורים, כי זה מעלה את קרנו של בית הספר, אבל בפועל מנהל לא יודע להתמודד עם המשמעות של שיעור אמנות", מספרת נעה חזן, לשעבר מרכזת מגמת אמנות ומכשירה מורים לאמנות בסמינר הקיבוצים. "45 דקות של שיעור למשל, זה הזמן שמספיק לחלק חומרים, לתת כמה דקות עבודה ולאסוף חומרים. מנהלים חושבים שמורה לאמנות אחראי לקישוט, לימי זיכרון ולחגים".

משרד החינוך לא הגיב לכתבה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו