בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

200 גננות לעתיד מסרבות לקחת חלק ברפורמת הגנים

יישום חוק חינוך חינם מגיל 3 החל בשנה הבאה צפוי להתבסס בעיקרו על הסטודנטיות לחינוך לגיל הרך. במכתב למשרד החינוך הן מתריעות: במצב הנוכחי זה יוביל לקריסה

22תגובות

סטודנטיות לחינוך לגיל הרך במכללת לוינסקי הודיעו כי לא ייקחו חלק ביישום חוק חינוך חינם לגילים 3-4 במתכונתו הנוכחית. 200 סטודנטיות חתמו בימים האחרונים על מכתב בכותרת "סטודנטיות במכללת לוינסקי מסרבות לקבל על עצמן ניהול גן לגילאי 3 ללא תגבור בכוח האדם!", ובו הציבו הגננות לעתיד רשימת דרישות בפני משרד החינוך, שהכרחיות לטענתן על מנת להביא ליישום אחראי של המלצות ועדת טרכטנברג.

על פי נתוני משרד החינוך, מצבת כוח האדם ליישום הרפורמה בשנת הלימודים הבאה, לה דרושות 1,554 גננות, תתבסס בעיקרה על הסטודנטיות שלומדות במסלולים של שנים ג'-ד' במכללות להוראה. מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, כתבה בפנייה לסטודנטיות כי לאור החלטת הממשלה "יידרש מספר גדול של גננות לאיוש הגנים הציבוריים החדשים. אני פונה אליך אישית, ומזמינה אותך להיות שותפה למהלך החינוכי העומד לפתחנו".

על פי משרד החינוך, בשנה הבאה יפעלו הגנים לגיל הרך עם 30-35 ילדים בכיתה, ובהם גננת אחת וסייעת אחת. ואולם הסטודנטיות דורשות לתגבר מצבת כוח אדם זו, כך שבכל גן תהיה לפחות מנהלת גן ושתי סייעות, ובמקביל - לצמצם את מספר הילדים בגן כדי לשמור על יחס מתאים בין מספר המבוגרים למספר הילדים.

יש לציין כי הוועדה לבחינת דרכי החינוך לגיל הרך בראשות כלת פרס ישראל פרופ' פנינה קליין, שגם היתה חברה בוועדת טרכטנברג, המליצה בשנת 2008 לכלול 14-16 ילדים בכיתה של בני 3-4.

תומר אפלבאום

"תוספת של סייעת היא הכרחית, וכך גם צמצום מספר הילדים", אומרת סמדר זכרוני, סטודנטית שנה ג' לחינוך לגיל הרך בלווינסקי. "למדתי איך צריך לגדל ילדים ואני לא מוכנה לקחת על עצמי אחריות בתנאים שלא מתאימים ללמידה. לא אקח על המצפון שלי אחראיות גדולה מדי שאי אפשר לעמוד בה", היא אומרת. "במצב הנתון כל הורה צריך להיות מודע לאן הוא מכניס את הילד שלו".

"אנחנו הרי לא רק שומרות על בטיחות, אלא באות ללמד, לאפשר ללמוד ולבטא סקרנות, לאתר קשיים", הוסיפה זכרוני, "אך במצב הנתון הצרכים לא יגיעו לידי מענה. 35 ילדים מתקשים למצוא ביטוי שמגיע להם מגננת אחת".

לדבריה הצטרפה יעל ארזי, סטודנטית המסיימת את השנה השלישית בלימודי הגיל הרך. "צריך להבין שברמה הכי בסיסית ילדים בני שלוש צריכים עזרה. איך עם כוח אדם כזה אפשר לקנח אף, לפתוח שקית אוכל, וזה עוד לפני שמגיעים לצרכים רגשיים, לתשומת הלב ולהכלה הנדרשת?", אמרה. "במצב הנוכחי יישום החוק המבורך יהיה ללא הדרכה רגשית, זה במקרה הטוב יהיה בייביסיטר".

הסטודנטיות יוצאות בנוסף נגד השכר המופחת שהוצע לשלם להן, מכיוון שמדובר בעבודה בשנת סטאז', ומבקשות לקבל שכר מלא על ניהול הגן. "זו עבודה במשרה מלאה", אמרו, "אנחנו לא רוצות להיאלץ לחפש חלטורות להשלמת הכנסה במטרה להתקיים". כאחד מפתרונות הביניים לתגבור הגנים, מציעות הסטודנטיות להיעזר בבנות שירות לאומי או בצעירים שעושים שירות אזרחי.

במטרה לעודד סטודנטים מכל הארץ להצטרך למחאה פתחו הסטודנטים קבוצה בפייסבוק בשם "סטודנטים למען הגיל הרך". "זה המקצוע הכי רגיש וכולם יודעים את זה", מוסיפה ארזי, "זה יפה שיש חוק, הוא נהדר, אבל צריך לעשות את זה כמו שצריך, ולא להכניס ילד בן שלוש רק כי זה מה יש, ובדרך להכניס מערכת שלמה ללחץ היסטרי שהיא לא יכולה לעמוד בו".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לדרישות השונות שהועלו: "המכתב לא התקבל במשרד ולפיכך אינו מוכר לו. על פי מדיניות של משרד החינוך סטאז'רים אינם משובצים בתפקיד ניהול גן אלא בתפקיד של גננת משלימה. בעניין זה יצויין, כי השכר המשולם בתפקידים אלה הינו נגזרת של ותק מקצועי, היקף המשרה והיקף הסמכויות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו