בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהפכת מיתוג בנגב

ערי הדרום ממציאות עצמן מחדש כדי למשוך את אנשי הקבע

"בירת ההזדמנויות של ישראל", "קירבה למרכז" או "הנוף, האוויר והאנשים הטובים" – רשויות הנגב מתמתגות לקראת הקמת עיר הבה"דים

17תגובות

לאחר שנתיים של עבודה מאומצת, חשפה השבוע עיריית באר שבע את המיתוג החדש שבחרה עבור העיר: "באר שבע, בירת ההזדמנויות של מדינת ישראל". ספק רב אם אחרי האירועים האחרונים בעיר, שהבולט שבהם הוא הירצחו של גדי ויכמן בחודש שעבר, תדמיתה מזוהה כעת עם הזדמנויות – בטח שלא כבירת ההזדמנויות הישראלית. גם בעירייה מודעים לכך שרצף האירועים האלימים פגע בניסיונות למתג את בירת הנגב כעיר אטרקטיבית, המובילה בתחום התרבות והאמנות. כעת מנסים קברניטי העיר לשנות את התדמית.

לא בכדי עמלה עיריית באר שבע על שינוי תדמיתה בציבור. תוכנית מעבר בסיסי צה"ל דרומה עתידה להביא לאזור אוכלוסייה חזקה של אנשי קבע שתצטרך להחליט היכן להקים בית. ליישוב המבוסס עומר כבר עברו באחרונה משפחות כחלק מהמהלך, אך השאלה היא אם יצליחו גם יתר ערי הדרום למשוך אליהן את המשפחות החדשות. "עיר שתישאר עם התדמית הישנה תפסיד אוכלוסייה חזקה ואיכותית", מסביר צביקה אלוש, יועץ תקשורת העובד עם רשויות בדרום. כך מוצאות עצמן ערי הדרום במלחמה שיווקית זו מול זו, כל אחת מנסה להדגיש את יתרונותיה על האחרות: האם יעדיפו אנשי הקבע "מזג אוויר נעים ונוח", שמציעה אופקים, או את "העובדה שאנחנו על מסלול התיירות העולמית", כפי שמשווקים בערד.

קרן מיראז', ארגון פילנתרופי המרכז את פעילותו באזור הנגב, החליטה לסייע במימון הליך המיתוג בערי הדרום, פרט לבאר שבע. הקרן, שחתמה על הסכם עם חברת הפרסום "שיר-שפיצר" המתמחה במיתוג, החלה את פעילותה בעיר אופקים, וההליך מתנהל בשלבים שונים גם בערד, מצפה רמון וירוחם. מנכ"לית קרן מיראז', נעמה דהן, הסבירה מה עומד מאחורי המהלך: "אנחנו רוצים להראות לתושבי המדינה את הייחוד שיש בכל יישוב בנגב, את המיוחדות שלו ואת האופציות וההזדמנויות. אנחנו מתחילים תהליך שבסופו נעבור רשות-רשות כדי לעבור למיתוג מלא של יישובי הנגב".

באופקים, לדוגמא, הליך המיתוג נמצא כבר בשלב מתקדם. לדברי ראש הוועדה הקרואה צביקה גרינגולד, "אם נמתג נכון את אופקים על כל היתרונות המיוחדים שלה באמת – קירבה למרכז, קירבה לבירת הנגב, מזג אוויר נעים ונוח, שירותי תחבורה משופרים – אולי חלק מהמשפחות שישרתו באזור יחשבו עלינו כעל אופציה לא רעה לגידול ילדים בסביבה חמה ומוגנת".

נמרוד גליקמן

בערד שילבו את התושבים בהליך המיתוג. הצוות שאחראי על קביעת תדמית העיר ערך ראיונות עם תושבים משפיעים, ועל בסיס המסקנות הללו נכתב דו"ח על מאפייני המיתוג בעיר, כגון שיתוף הציבור והחלטה דמוקרטית על כיוון המיתוג, הכנת קו עיצובי מוביל, הטמעת המיתוג באירועים, ועוד.

"תהליך המיתוג של ערד הוא למעשה החלטה לאן העיר רוצה ללכת לטווח ארוך", אמרה טלי פלוסקוב, ראש העיר ערד. "לכן היה לנו מאוד חשוב לשתף את התושבים בקבלתה. אנחנו יודעים שלערד יתרונות אדירים שאין בשום מקום אחר: הנוף, האוויר, האנשים הטובים, העובדה שאנחנו על מסלול התיירות העולמית. אני מאמינה שאפיון ברור של העיר ויתרונותיה יביאו גם לתנופה תיירותית וגם להמשך התנופה בהתיישבות בעיר. התהליך מורכב וכולל הרבה התלבטויות, אבל אני מאמינה שיש לו המון כוח בטווח הארוך".

צביקה אלוש טוען כי מיתוג הערים בדרום הוא לא רק דבר חיוני וחשוב, אלא בעת הזאת אפילו קריטי. "הנגב עומד לעבור בשנים הקרובות מהפכה של ממש. בסיסי צבא ענקיים עומדים לעבור לנגב ולהביא מאות ואלפי משפחות שחלקן יידרשו להעתיק את המגורים שלהם לנגב".

אלי הרשקוביץ

אלוש טוען כי "לרוב המשפחות אין מושג ירוק על היישובים בנגב – על איכות החיים, על רמת החינוך הגבוהה מאוד בחלק מהיישובים או על תשתיות התחבורה שזוכות לשדרוג. מה שהן ידעו זה בדרך כלל מה שיקראו וישמעו מכלי התקשורת. עיר או יישוב שימותגו כהלכה כעיר צעירה עם מערכת חינוך מעולה, יזכו ליותר התעניינות מצד המשפחות החדשות, ולראשי הערים יהיה קל יותר להביא אותן". 

"עיר בעלת תדמית חיובית מקבילה למותג מצליח", מספר ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ'. "לעיר בעלת דימוי חיובי מגיעים יזמים שיוצרים מקומות עבודה ומביאים לשיפור באיכות החיים". דנילוביץ' סיפר על הסיבה לבחירה במיתוג "ההזדמנות": "לא מובן מאליו שאני עומד כאן כראש עיר צעיר. העיר הזו העניקה לי הזדמנות אמיתית. נולדתי, התחנכתי, גדלתי וצמחתי כאן. זיהיתי את ההזדמנות ולקחתי אותה בשתי ידיים. ממשלת ישראל זיהתה את ההזדמנות בבאר שבע, כמו גם המשקיעים והיזמים הפרטיים, חברות ההיי-טק מהארץ ומהעולם. כל אלה מזהים את הפוטנציאל ואת ההזדמנות שהעיר באר שבע מאפשרת".
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו