בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מנהלי בתי ספר ערביים נגד הנחייה ללמד על בן גוריון ובגין

תוכניתו של שר החינוך, גדעון סער, לשנת הלימודים הבאה מעוררת תרעומת בקרב המחנכים במגזר הערבי: "מנקודת המבט שלנו, הם לא רק ראשי ממשלה לשעבר"

103תגובות

שר החינוך, גדעון סער, הודיע בשבועות האחרונים כי שנת הלימודים הבאה תעמוד בסימן לימוד מנהיגותם של ראשי הממשלה לשעבר, דוד בן גוריון ומנחם בגין. מדובר לפיכך בנושא המרכזי שבו תעסוק מערכת החינוך במהלך השנה, ובמסגרת הפעילות המתוכננת, צפויים גם ביקורים בבית בן גוריון ובמוזיאון האצ"ל.

"העיסוק בחזונם ובפעילותם, יאפשר לתלמידים היכרות מעמיקה עם אישים שהטביעו חותם על אופייה ודמותה של מדינת ישראל כמו גם עם אירועים היסטוריים בחיי מדינת ישראל". אמר סער, וציין כי התלמידים ילמדו על ההחלטות המשמעותיות שקיבלו מנהיגים אלה, תוך הכרת מורכבות ההחלטות, שיקול הדעת ומערכת הערכים שהנחתה אותם.

ואולם בימים האחרונים הבינו בבתי הספר בציבור הערבי כי התוכנית לא תפסח עליהם, והדבר גרם לתרעומת. מנהלי בתי ספר, מורים ואנשי אקדמיה מהמגזר הערבי פנו לוועדת המעקב לענייני חינוך בדרישה שתתערב בסוגיה.

לדברי המשפטן ד"ר יוסף ג'בארין, ראש מרכז "דיראסאת" למשפט ומדיניות, ההחלטה מבקשת לכפות על התלמידים הערבים את הנרטיב הציוני.

"מדובר בהמשך למדיניות משרד החינוך, המתכחשת לייחודם התרבותי והלאומי של התלמידים הערבים, ומוסיפה שמן למדורת ההדרה והניכור של התלמידים הערבים במערכת", אמר ג'בארין. גורמים מקצועיים שעוקבים אחרי תוכני מערכת החינוך, ביקשו להתאים את התוכנית לבתי הספר הערביים באמצעות שילוב דמויות מההיסטוריה הפלסטינית והצגת כל העובדות ההיסטוריות שנוגעות לבגין ובן גוריון, "ולא רק הפן החיובי", ציינו.

ממשרד החינוך נמסר בתשובה לפניית "הארץ" באשר לבני המיעוטים שיידרשו ללמוד את מורשתם של שני המנהיגים היהודיים, כי הנושא נמצא בדיונים למציאת חלופה.

בהודעת שר החינוך, שפורסמה בהודעה רשמית לתקשורת בשפות העברית והערבית, נמסר כי הבחירה בנושא זה לשנת הלימודים הבאה נעשתה לרגל 100 שנה להולדת מנחם בגין (1913) ו-40 שנה למותו של דוד בן גוריון (1973).

במשרד החינוך ציינו כי לצורך גיבוש התכנית מינה שר החינוך ועדת היגוי, שבה היו שותפים נציגי היחידות המקצועיות במשרד החינוך, נציגי מדרשת בן גוריון והמרכז למורשת מנחם בגין. התוכנית, שנמצאת עדיין בשלבי גיבוש, תשולב בתחומי הדעת ובתוכניות החינוכיות שנלמדות במערכת החינוך במקצועות השונים. הפעילות במסגרת הנושא השנתי צפויה לכלול פעילויות לימודיות לצד פעילויות חווייתיות, כולל סיורים באתרים ובמוזיאונים הקשורים לאישים.

"התייחסות ראויה לחינוך הערבי היתה מחייבת רגישות למעמדם המיוחד של התלמידים הערבים", הוסיף ג'בארין. זו, לדבריו, יכולה להתבטא בבחירת מנהיגים ערבים שהאוכלוסייה הערבית רואה בהם גיבוריה, כמו ח״כ לשעבר וראש עיריית נצרת תאופיק זיאד או ח״כ לשעבר תאופיק טובי, "ששניהם נאבקו לשוויון לאוכלוסייה הערבית במשך עשרות שנים", ציין.

ד"ר ראוודה עטאללה, מנהלת האגודה לתרבות ערבית, שערכה שורה של מחקרים על התכנים בספרי הלימוד הערביים, אמרה כי אין חדש במדיניות השר, ובתכנים הציוניים המושרשים במערכת החינוך הערבית. "אותה מנהיגות ששר החינוך מבקש שהתלמידים יכירו אותה, היא המנהיגות שהביאה להריסת התרבות הפלסטינית", אמרה. "בתוכנית המדוברת אין הכוונה ללמוד על עובדות היסטוריות, אלא להשפיע על התכנים ולהציג את המנהגים כדמויות בעלי השראה והשפעה גם על הציבור הערבי פלסטיני. זה דבר פסול".

בדיון שנערך בסוף השבוע בוועדת המעקב לענייני חינוך, הועלתה בין היתר הצעה לגבש תוכנית מקבילה על בגין ובן גוריון, מנקודת מבטם של האזרחים הערבים, ובמקביל להכריז על שתי דמויות תרבותיות מתוך תוכנית החינוך לזהות, שיצאה לאור בשנת 2011. מדובר בין היתר בהוגה אדוארד סעיד, שבשנה הבאה ימלאו 10 שנים למותו, ובמשורר עבד אל-רחים מחמוד, שימלאו מאה שנים להולדתו. ההחלטות הסופיות בעניין יתקבלו במהלך הימים הקרובים.

"מנקודת המבט של הציבור הערבי, שהינו חלק מהעם הפלסטיני, דוד בן גוריון ומנחם בגין אינם רק ראשי ממשלה", אומר דובר הוועדה רג'א זעאתרה. "הראשון מזוהה מבחינתנו עם הנכבה, ועם הדיכוי והפקעות האדמות בזמן הממשל הצבאי, ואילו השני מזוהה עם פעולות האצ"ל, עם מלחמת לבנון והטבח בסברה ושתילה, ועם השימוש בתקנות החירום לדיכוי הציבור הערבי". לדבריו, הסוגיה הזו ממחישה שוב את הצורך בניהול עצמי של החינוך הערבי, לרבות הקמת מזכירות פדגוגית עצמאית שתורכב מאנשי חינוך ומומחים ערבים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו