בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המחדל המתמשך במירון

בניגוד להתחייבות, המדינה לא מפרקת גשרים זמניים

המבנים הוקמו בהשקעה ניכרת ליומיים בלבד לפני ל"ג בעומר, לדרישת חרדים קיצונים. כעת מתנהלים מגעים להשאירם במקומם, למרות פגיעה בהולכי רגל

12תגובות

המדינה טרם פירקה את "שביל הכהנים" ו"גשר מהדרין" שנבנו באתר קבר הרשב"י (רבי שמעון בר-יוחאי) במירון, על אף שההיתרים למבנים ניתנו לתקופת ל"ג בעומר בלבד. בוועדה המקומית לתכנון ובנייה הודיעו כי בכוונתם להוציא צווי הריסה בימים הקרובים, אולם המדינה מנסה להכשיר את הבנייה ולהשאיר במקומם את שני המבנים, גם לאחר תום תקופת ההיתר.

לפני הילולת הרשב"י בחודש שעבר, בנתה המדינה, בהשקעה של יותר ממיליון שקל, "שביל כהנים" לדרישת גורמים בעדה החרדית וכן "גשר מהדרין" לגברים.

"שביל הכהנים" הוא גשר מתכת הבנוי על כלונסאות ברזל באורך כ-300 מטרים, שנבנה בעורפו של קבר הרשב"י. לפני כשלוש שנים החלו גורמים בעדה החרדית לדרוש את הקמתו, בטענה כי מתחת לנתיב המסורתי דרכו מגיעים אל הקבר עולי הרגל מצויות מערות קבורה, ולכן כהנים אינם יכולים להגיע לאתר הקדוש.

בניית השביל על ידי היוותה כניעה לזרם חרדי קיצוני. רבנים שונים התנגדו לבנייתו, בהם גם הרב מאיר שטרן, רבה של מירון זה כ-50 שנה, שקבע באופן חד-משמעי כי "מעולם לא היתה שאלה בעניין הליכת הכוהנים בכביש הראשי שבו עולים לרשב"י". במכתב שהוציא בשנה שעברה כתב הרב שטרן כי "מעולם לא עלה ספק בהליכה על הדרך העולה, המקובל על כולם כמה וכמה דורות". כמו כן, ערב ההילולה הוציא ראש אב בית דין של העדה החרדית, הרב משה שטרנבוך, פסק הלכה שלפיו כהנים לא יכולים להשתמש בגשר.

ירון קמינסקי

גם בשנה שעברה נבנה "שביל כהנים" במקום, ולמרות שהמדינה ביקשה להשתתף במימון העבודות בכ-250 אלף שקל, סירבו גורמים בעדה החרדית לקבל את הכסף. השביל שנבנה ללא היתרים נהרס כעבור מספר חודשים.

כפי שפורסם ב"הארץ", בהיתר השימוש שהוציאה בחודש שעבר הוועדה המקומית לתכנון ובניה מרום-הגליל, נקבע כי השימוש ב"שביל הכוהנים" יותר רק בל"ג בעומר, וכי השביל היקר נועד לשני ימי ההילולה בלבד.

אותו היתר תקף גם ל"גשר מהדרין" שנבנה במהירות זמן קצר לפני ההילולה בסמוך לכניסה לקבר. בעיתונות החרדית נכתב כי מטרת הגשר למנוע את מעבר הגברים דרך הנשים. עם זאת, במשרד התיירות אמרו אז כי "גשר המעבר בכניסה לקבר הרשב"י מוצב למען בטיחותם של הולכי הרגל. הגשר נבנה כדין, בפיקוח, לאחר אישורים, ועל פי דרישות המשטרה". גורמים נוספים מסרו כי אכן יש צורך בגשר צורך בטיחותי. עם זאת, במשטרה אמרו אז ל"הארץ" כי לא הציבו דרישה כזאת. כעת הכניסות לגשר סגורות.

בסיסי הגשר הוצבו על מדרכות להולכי רגל, שנאלצים כעת לרדת לכביש בו נוסעות מכוניות, בעוד בימי ההילולה נאסרת כניסת מכוניות למקום. בית משפט השלום בנצרת הורה בעבר כי כל בנייה באתר תעשה בכפוף לאישור הוועד המקומי של מושב מירון, אולם אישור כזה לא ניתן למבנים החדשים. כעת דורשים נציגי הוועד להוציא צו ביזיון בית המשפט.

מתחם הרשב"י הוא האתר הדתי השני בהיקף מספר המבקרים אחרי הכותל המערבי. על פי ההערכות, כמיליון וחצי מבקרים במקום מדי שנה. שיאה של העלייה לרגל בהילולת רשב"י בל"ג בעומר. בל"ג בעומר האחרון הגיעו כ-400 אלף חוגגים לאתר.

מעבר לתקציב שנתי של 13 מיליון שקלים שמשקיעה המדינה באתר, מהם שבעה מיליון בשני ימי ההילולה, הוסיף השנה משרד התיירות, הממונה על המקומות הקדושים, עוד שני מיליון שקלים לצורך ההילולה, למה שהגדיר כ"פרויקטים בטיחותיים", בהם כאמור השביל והגשר.

במועצה האזורית מרום-הגליל שבתחומה נמצא האתר הקדוש אמרו כי "הגשרים קיבלו היתר כדין לל"ג בעומר בלבד, וזאת אחרי בדיקות מהנדס. נכון להיום אין שימוש היתר בגשרים והוצאה בקשה לפרק אותם. בימים הקרובים יוצאו צווי הריסה".

ממשרד התיירות, הממונה על המקומות הקדושים, נמסר כי "התקבלה בקשה מצד קבוצה גדולה, הכוללת אלפי מתפללים הפוקדים את האתר דרך קבע במיוחד בערבי ראש חודש, להותיר את הגשרים על תלם. בעקבות בקשה זו, ובשל צורך בטיחותי, מנהל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, מגעים עם הרשויות להאריך את תוקף ההיתר. אם לא יתקבלו האישורים המתאימים עד סוף החודש, לא יעשה בהם שימוש והם יפורקו".

באשר לעלות הגבוהה של המבנים, שנועדו ליומיים בלבד, אמרו במשרד התיירות: "באירוע ההילולה השתתפו כ-400 אלף איש. כאשר מדובר בבטיחות ובחיי אדם אין מקום לחיסכון כספי ולצערנו הרב אירועים טרגיים בעבר הוכיחו זאת. משרד התיירות אינו מתפשר בנושא זה ומגביר כל העת את רמת הבטיחות. אירועים רבים בישראל אורכים יום אחד בלבד ועם זאת מושקעים בהם סכומי כסף ניכרים לצורך בטיחות הציבור".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו