המשבר במקצועות המדעיים: דור שלם הולך לאיבוד

דו"ח המבקר הבא צריך לבדוק מה גרם להידרדרות, שתוצאותיה צפויות: איבוד היכולת להשתלב בעולם המודרני. על מש' החינוך להגדיר את בעית המחסור במורים כבעיה לאומית

אור קשתי
אור קשתי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
אור קשתי
אור קשתי

ברוח ימים אלה, אפשר לומר כי הנתונים הנחשפים כעת, המצביעים על הידרדרות מתמשכת בלימודי המתמטיקה, הם המצע אשר צריך להזין את דו"ח מבקר המדינה הבא. דו"ח כזה, דמיוני לפי שעה, יצביע על התעלמות רבת שנים של שרי החינוך, ללא הבדל של השתייכות פוליטית, מהמחסור ההולך ומתגבר במורים - לא רק במתמטיקה אלא גם במקצועות המדעיים האחרים. הדו"ח העתידי, הנכתב כמעט מעצמו, גם ישרטט את התוצאות הצפויות, ובראשן איבוד היכולת להשתלב בעולם מודרני, משתנה תדיר, שבו לידיעת המתמטיקה והמדעים תפקיד מרכזי. דור שלם הולך לאיבוד.

לצערם של שרי החינוך וראשי משרדם, הם יתקשו לטעון כי לא ידעו עד כמה המצב חמור, עד כמה ירדנו מתחת לקו האדום, בכל הקשור למורים מקצועיים. הסימנים המוקדמים כבר נראים היטב, מוחשיים. במבחן פיז"ה האחרון שנערך ב-2009, הגיעו תלמידי ישראל למקום ה-41 מתוך 64. זהו נתון חמור, אבל חמור עוד יותר שרק 6% מהתלמידים הצליחו לטפס לשתי דרגות הצטיינות הגבוהות ביותר, בהשוואה לממוצע הבינלאומי שעמד על 13%. תמונת המראה, המתייחסת לשתי דרגות הבקיאות הנמוכות, רחוקה מלעודד: 39% בישראל לעומת 22% בשאר המדינות. על רמת הבקיאות הנמוכה ביותר במתמטיקה, שאליה הגיעו 20% מתלמידי ישראל, נכתב כי היא "מעמידה את התלמידים בנחיתות חמורה ביכולת להשתלב באופן מלא בחברה ובכלכלה". למען הסר ספק, המצב במדעים גרוע לא פחות.

בעיית המחסור במורים מקצועיים היתה ידועה היטב לצמרת משרד החינוך כבר באמצע העשור הקודם, בין השאר בזכות דו"חות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהצביעו כבר אז על עלייה בשיעור המורים המבוגרים יחסית. התגובה אז של משרד החינוך היתה בעיקר הכחשה כי הבעיה בכלל קיימת. אם נתעלם מהמחסור, אולי הוא ייעלם, או לכל הפחות יהפוך לבעייתו של השר הבא.

בשנים האחרונות כבר אי אפשר היה להתעלם מהמציאות, שבה מנהלי בתי ספר מחפשים לשווא מורים למדעים, ומוכנים גם להתפשר על איכות אלה שנמצאים לבסוף. התרופה של משרד החינוך היתה שורה של תוכניות להסבה מזורזת של מורים, אשר נזרקו, עם הכנה מעטה יחסית, היישר אל הכיתות העמוסות. הפתיחה בשנה הבאה של "התיכון הווירטואלי", עוד המצאה שנועדה לכסות על המחסור במורים, מרמזת כי תוכניות האינסטנט לא מילאו את החלל. במקום התמודדות המבוססת על גימיקים, אפשר, לשם שינוי, לצפות למדיניות, למשל כזו שתגדיר את המחסור במורים למתמטיקה ולמדעים בעיה לאומית.

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ